Ze is hier ooit wel voorbij gekomen, maar er staat geen foto meer van haar. De Tedno uit noorwegen, een bijna-zusje van de Koegelwieck;
foto1
Foto: Harald Sætre, ankomst Stord
foto2
Foto: Bjørn Ottosen, ankomst Bergen (2. mars 1999)
foto3
Foto: Bjørn Ottosen, Bergen (12. desember 1997)
foto4
TEDNO verkocht naar Turkije, aan boord van een van de Hartman-Deo Volente -schepen vervoerd. Bron:
https://www.nrk.no/hordaland/se-fjordabatene-i-hordaland-1.6721433foto5
Foto: Tom Gulbrandsen, her forlater hun Norge
http://hsc-norway.stormkast.net/tedno_II.htm"TEDNO"
Kallesignal: LGDI - IMO 9053701
Siste rederi i Norge: Tide Sjø As, Bergen
Siste observasjon: "Osman Hamid Bey" (2007)
Loa: 29 m
Br: 8 m
De:
BRT: 269 | NT: Passasjerer: 173
Fart: 33 kn
Verft: Harding Verft (263) Motor: 2 x MTU 12V396TE74L
BHP: 2038 | KW:
Fremdrift: Propeller
Skorg: Aluminum
28. november 1992:
Levert fra Harding Verft, Rosendal til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipselskap, Bergen for rute Bergen - Sunnhordland og Bergen - Ølen.
November 1997:
Ommalt i de nye HSD-fargene. hvit foran, HSD-pilen i rødt og blått akter.
27. august - 10. september 1999:
I Haugesundruta for "Tjelden"
23. september 1999:
Assisterer "Tjelden" i Bømlofjorden etter motorstopp.
26. juli 2000:
Krasjet i lav fart i kaien ved Rubbestadneset. Små skader, tilbake i rute dagen etter.
8. august 2000:
Grunnstøtte ved Fleslaand kai, skader i begge skrogene. En liten tur på verksted og tilbake i rute 11. august.
Juni 2001:
Rederinavn forandret til HSD Sjø
24. august 2003:
Får problemer med ene motoren i nordlige Flaggrute med 90 passasjerer ombord. Går til Rubbestadneset for egen motor og "Baronessa" tar passasjerene til Bergen, tre timer forsinket. En lekkasje i gearet var grunnen til hendelsen.
Desember 2006:
Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen
2007:
Solgt, nytt navn "Osman Hamid Bey"