Auteur Topic: Zusterschepen en aanverwanten  (gelezen 53037 keer)

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Zusterschepen en aanverwanten
« Gepost op: 26 juni 2007, 11:08:02 »
van de huidige koegelwieck bestaat toch nog zo'n schip?
ik was an het zoeken op internet maar kon dr niet achter komen
wie weet meer?

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Koegelwieck
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2007, 11:54:04 »
Van de oude KW zijn er 2, van de huidige niet geloof ik
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2007, 12:06:12 door Bob Koetsier »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2007, 12:44:56 »
Van de oude Koegelwieck (Type: Westamaran 86) bestaan er zeker meer dan 2 Bob!
Hoeveel het er wel zijn weet ik niet, maar het zijn meer dan 5, maar het kunnen er ook wel 20 zijn.

Van de nieuwe Koegelwieck kan ik geen zusje vinden. Ik kan 3 schepen vinden die door die werf (Harding Verft) gebouwd zijn:
Stuifdijk, Koegelwieck en de Tedno

Het kan natuurlijk zijn dat een andere werf eenzelfde type heeft gebouwd. Maar aangezien ik geen type van het schip kan vinden (zoals de Koegelwieck 1 een Westamaran 86 is), ga ik daar niet van uit.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2016, 22:15:44 door PiebeJanMan »

tully1

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 40
  • Geslacht: Man
Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2008, 12:44:39 »
Misschien leuk om hier een topic te starten over zusterschepen. Bijvoorbeeld de AG Ems schepen. Vanwege de nauwe verwantschap met MS Oost-Vlieland (Baldur), MS Midsland en MS Vlieland (Serengeti).

Ik ben 2e paasdag een dagje op en neer geweest naar Borkum, met name om een keer met AG Ems te kunnen varen.

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2012, 15:36:58 door Wim Vink »
Liever Vlielandgek dan gewoon gek!

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2009, 22:45:18 »
Hier nog een leuk filmpje van het MS Helgoland in een lekker zeetje.

Leuk om te weten is dat dit schip voor het eiland Helgoland voor anker gaat. De passagiers worden vervolgens met sloepen aan wal gebracht.


Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2009, 22:58:27 »
Deze tekening, of Schiffsplan zoals onze oosterburen dat noemen, van het MS Helgoland kwam ik ook nog tegen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 22:01:23 door PiebeJanMan »

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2009, 23:39:42 »
Hier nog een leuk filmpje van het MS Helgoland in een lekker zeetje.

Leuk om te weten is dat dit schip voor het eiland Helgoland voor anker gaat. De passagiers worden vervolgens met sloepen aan wal gebracht.



Is dat niet om belastingtechnische redenen?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2009, 11:09:42 »
Hier nog een leuk filmpje van het MS Helgoland in een lekker zeetje.

Leuk om te weten is dat dit schip voor het eiland Helgoland voor anker gaat. De passagiers worden vervolgens met sloepen aan wal gebracht.



Bedankt voor dit geweldig mooie filmpje. Toch jammer dat het vaargebied naar Terschelling behoorlijk beschut is tegenwoordig :(

4 aug 08 was trouwens de dag voordat de Polarstern een flinke ontmoeting heeft gehad met een golf (schade + gewonden). Kan ik me ook voorstellen met zulke golven. Toch mooi dat Doeksen dan toch vaak de sneldienst uit laat vallen, het zou je bedrijf toch behoorlijk schaadden. Dat is waarschijnlijk ook een reden geweest om het schip daarna maar te verkopen.

Hier nog een kort filmpje op diezelfde dag van de Polarstern;


Wel een beetje offtopic :P
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2009, 11:13:02 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2009, 22:04:49 »
Hier nog een leuk filmpje van het MS Helgoland in een lekker zeetje.

Leuk om te weten is dat dit schip voor het eiland Helgoland voor anker gaat. De passagiers worden vervolgens met sloepen aan wal gebracht.



Is dat niet om belastingtechnische redenen?

Volgens mij is dat niet vanwege belastingtechnische redenen. De catamaran legt namelijk wel gewoon bij de aanlegsteiger aan. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de diepgang van de Helgoland (en andere grotere schepen die ook voor het eiland voor anker gaan).

Dat Helgoland belastingvrij is heeft te maken met de ligging buiten het douanegebied van de Europese Unie. Dit komt volgens mij omdat het buiten de territoriale wateren ligt, meer dan 12 zeemijlen uit de kust.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2009, 22:19:22 »
Conventionele schepen kunnen inderdaad niet bij de steiger op helgoland komen en daarom is het ouderwets "ausbooten" op rede.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2009, 22:27:01 »

Bedankt voor dit geweldig mooie filmpje. Toch jammer dat het vaargebied naar Terschelling behoorlijk beschut is tegenwoordig :(


Breng ik dit onderwerp weer on topic  ;) Wil je een ruig zeetje dan moet je richting Vlieland, het laatste stukje kan ook zeer vermakelijk zijn. Wat ik opmerkelijk vind is dat het MS Helgoland het 'rolluik' voor het autodek heeft. Doeksen heeft bij de Oost-Vlieland/Baldur en de Vlieland/Serengeti deze vervangen door deuren speciaal voor de ruigere Vlielanddienst. De Helgoland krijgt het regelmatig flink voor de kiezen zoals ook in het filmpje te zien is. Blijkbaar geeft het rolluik voor het autodek geen problemen. Dat autodek zal trouwens niet erg vol staan ;D
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2009, 23:01:29 door Vriend »

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2009, 14:46:06 »
Dit lijken me zusterschepen van de Tiger.
https://www.flickr.com/search/?text=trimaran%20fbm
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 21:37:06 door Vriend »

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2009, 21:28:28 »
Heel goed mogelijk:
citaatje
Directeur Melles vertelt enthousiast over de nieuwe aanwinst. ?De Supercat is van het type Tricat 50 een kwalitatief hoogwaardig schip, indertijd ontworpen door de Engelse werf FBM. Van dit type zijn er 17 gebouwd in diverse configuraties en bij verschillende werven."
« Laatst bewerkt op: 11 november 2009, 10:41:18 door valkenier »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2009, 22:10:35 »
Leuk dat je zusterschepen van de Tiger gevonden hebt Hans. We denken meestal aan AG Ems bij de term zusterschepen. Ik vind het schip op de bovenste twee foto's er beter uitzien dan Doeksens Tiger. Een donkere romp vind ik mooier staan bij een schip maar dat is mijn persoonlijke smaak. Die onderste hebben ze alleen flink toegetakeld.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re:Zusterschepen en aanverwanten
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2009, 23:37:28 »
Tsja, wat is mooi? Over smaak valt niet te twisten.
Ook ik vind een donkere romp mooier, maar bij het schip op de bovenste 2 foto's vind ik juist het rood bij de punten van de rompen lelijk.

Zo lelijk vind ik de Tiger eigenlijk nog niet.

Heel goed mogelijk:
citaatje
Directeur Melles vertelt enthousiast over de nieuwe aanwinst. ?De Supercat is van het type Tricat 50 een kwalitatief hoogwaardig schip, indertijd ontworpen door de Engelse werf FBM. Van dit type zijn er 17 gebouwd in diverse configuraties en bij verschillende werven.

Dit stukje had ik ook gevonden, was op zoek naar meerdere schepen, want nu hebben we er pas 3 van de 17.....

groet, Hans.