Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Noordsvaarder

(1/2) > >>

Wim Vink:
Dit schip is nog weinig belicht op dit forum. Heeft geruime dienst gedaan in de loodsdienst, maar ook als bergingsvaartuig.
Het was de voormalige trawler IJM 83 (daarvoor nog meer registraties, maar die staan netjes vermeld in SSS), die na stranding en berging op Ts door Doeksen werd opgenomen in haar vloot.
Begin 1957 werd het schip afgevoerd van de sterkte.



Bijgaande foto (van circa 1956) is afkomstig uit de verzameling van Tjebbe Cupido.
Naast de Noordsvaarder is een stukje te zien van een van de brandstofopslagschepen (Canada of Tarakan). Zie ook SSS, blz 139 en blz 312+320.

Gijsha:
Hierbij een foto van de Noordsvaarder, Bornrif (1) en Volharding bij de berging van het achterschip van de "Liberty Glo" in 1920.
Groet,
Gijs Hesselink

Wim Vink:
Een prachtige, maar ongedateerde foto van de Noordsvaarder.
Waarschijnlijk is het schip hier in dienst als loodsboot, maar dat is niet helemaal zeker.
Vandaar dat de foto in dit topic wordt geplaatst.



foto: coll. G. Laarhoven-Buma

Wim Vink:
Een plaatje van de Terschellinger haven uit de 20 jaren, zo vermoed ik.
Aan de steiger is duidelijk de Noordsvaarder te zien.
Verderop in de haven is nog een schoorsteen met twee banden te zien, maar te onduidelijk om te herkennen.



fotö: coll. H. Dijkstra

Gijsha:
Okay dan, bijgaand!
De tekst bij de foto:
Built as a trawler by I.W. Klawitter (213), Danzig, Germany.
33.53 x 6.38 x 3.32 meter.
Brt-178 x Nt 31.44 tons.
1898-SB-29-Falkenstein- (SB = Blankenese)
Owner: J.H.Schuldt, Blankenese, Germany.
1909-SD-44-Glücksburg-.(SD = Altona)
Owner: Thode & Ebeling, Altona, Germany.
1910-IJM 164-Panadero-.
?? -IJM 87 - Panadero
Owner: Reederij -Halve Maen-, IJmuiden, Holland.
19-dec-1915-Stranded at Terschelling, refloated and bought by Reederij -Doeksen-Terschelling, Holland.
Converted to a tugboat / shell dredger.
1916-Communication vessel for Dutch Royal Navy.
1918/19-Back to Doeksen.
10-0ct-1939-BV 10--a Guard vessel with 5 cm gunn.
12-may-1940 from Den Helder to Vlissingen and Zeebrugge with ammunittion.
21-may-1940-arrived at Poole, UK.
Transport and buoy vessel at Milford Haven.
09-oct-1947 back at Terschelling after 7 years.
1957-towed by tug -Holland- to a scrapyard in Antwerp, Belgium

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie