Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Holland (3)

(1/6) > >>

Jan Leenstra:
Eigenlijk de Holland II, zoals bekend heeft de 2e Holland nooit voor Doeksen gevaren. Tijdens de 2e wereldoorlog door de Duitsers gevorderd en niet veel later gezonken.

De Holland III werd regelmatig ingezet voor het vervoer van passagiers. Op de brug zag je zelfs rieten stoeltjes staan, hoe romantisch!

willem boot:
Jongens,

Jullie noemen dit schip "Holland III". Moet je zelf weten, maar dit wekt verwarring. Het is gebruikelijk dat rederijen meer schepen met dezelfde naam in dienst hebben/hadden en dan werd zo'n  eerste de "I", de volgende de "II" enzovoort, mits ze tegelijkertijd in dienst waren.
Als er opeenvolgende schepen met dezelfde naam in gebruik zijn geweest, zoals bij Doeksen regelmatig voorkomt (de 'Tiger' is ook de tweede....), dan kan je de scheepsnaam beter zo aangeven:  'Holland'(2). enz.  Ook bij Doeksen is dit redelijk belangrijk, omdat de 'Holland'(3) korte tijd 'Holland II' heeft geheten.

Gijsha:
Ik had hier nog een plaatje van de door Doeksen in 1946 gekochte sleepboot Holland, gebruikt in de passagiersdienst tussen Harlingen en Terschelling.

Wim Vink:
Zijn er buiten de afbeeldingen in SSS, blz 140 en 142 nog meer foto's van dit schip bekend zonder passagiersopbouw?

Donald v.d. Horst:
De vroegere sleepboot Holland II (ex Scaravay) werd 1953 werd verkocht aan de Iranian Oil Company en later weer doorverkocht. Deze foto is gemaakt kort na de brand in de machinekamer in 1974. Foto gevonden op Internet, waardoor de fotograaf mij onbekend is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie