Auteur Topic: Nieuws  (gelezen 222728 keer)

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 157
Re: Nieuws
« Reactie #525 Gepost op: 21 oktober 2020, 12:46:17 »
ja beter haha bedankt bijna niks veranderd in de plannen

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #526 Gepost op: 21 oktober 2020, 13:42:05 »
Bericht van de Facebook pagina van Rederij Doeksen vandaag.

Paul Melles (60) neemt op 31 december 2020 afscheid als #directeur van Rederij Doeksen. Melles: “Komend jaar werk ik 34 jaar voor de Rederij, waarvan 20 jaar als algemeen directeur. Deze jaren zijn leerzaam geweest, boeiend, hectisch, vol kansen en uitdagingen. Zo’n beetje alles wat maar gebeuren kon, hebben we meegemaakt. Van concessiestrijd tot corona-uitbraak. We hebben mooie nieuwbouwprojecten kunnen realiseren en grote stappen gezet op het gebied van veiligheid, gastvrijheid en vergroening van onze vloot. Ik laat een mooi bedrijf achter waar ik erg trots op ben. Maar het is nu tijd voor een nieuwe generatie.”

Melles wordt opgevolgd door Dirk Spoor (38), die momenteel de functie van hoofd hospitality en HR vervult. Spoor kwam in 2010 in dienst bij Rederij Doeksen. “Dirk heeft visie en ambitie en weet precies wat belangrijk is om een bedrijf als Rederij Doeksen succesvol de toekomst in te loodsen. We zijn de afgelopen twee jaar intensief met elkaar opgetrokken om hem op het directeurschap voor te bereiden. Ik ben trots dat we de directiewissel intern kunnen oplossen. Het bedrijf is bij hem in heel goede handen.”

Paul Melles blijft bij de rederij betrokken: “Koninklijke Doeksen heeft me gevraagd om als technisch directeur de bestaande activiteiten van onze holding - waar naast Rederij Doeksen ook de bedrijven Waterbus en Royal Huisman onder vallen - te ondersteunen en nieuwe projecten op te starten. De afgelopen jaren heb ik veel kennis en ervaring opgebouwd, o.a. op het gebied van vergroening. Op dat gebied zal ik zeker gaan adviseren en daar heb ik erg veel zin in.” Hij lacht: “En daarnaast, zeker niet onbelangrijk: mijn vierde kleinkind is op komst. Ik wil meer tijd kunnen besteden aan mijn gezin en meer genieten van de dingen in het leven.”

Ook vanaf deze plaats bedanken wij Paul Melles voor de fijne samenwerking van de afgelopen jaren en we wensen Dirk Spoor veel succes toe in zijn toekomstige functie 😀👏👏👏

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Nieuws
« Reactie #527 Gepost op: 29 oktober 2020, 23:02:14 »
Gewijzigde dienstregeling 30 oktober a.s.

 

Helaas heeft het coronavirus ook binnen het nautische team toegeslagen. Dit betekent, dat we gedwongen zijn enige wijzigingen aan te brengen in de gepubliceerde dienstregeling van vrijdag 30 oktober a.s.

 

De volgende afvaarten van het ms Midsland vervallen:

    Harlingen – Terschelling: 13:00 uur
    Terschelling – Harlingen: 15:40 uur

 

De volgende afvaarten van het ms Willem Barentsz worden uitgevoerd door het ms Midsland:

    Harlingen – Terschelling: 11:30 uur en 16:45 uur
    Terschelling – Harlingen: 14:10 uur en 19.10 uur

 

Met passagiers die voor deze afvaarten hebben geboekt, is inmiddels contact opgenomen.

bron: doeksen.nl

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Nieuws
« Reactie #528 Gepost op: 8 februari 2021, 14:23:21 »
Bron: de rederij

Sneldienst vervalt vanaf dinsdag 9 februari

Door de snel toenemende ijsgang en de weersverwachtingen vervallen vanaf dinsdag 9 februari alle afvaarten van de sneldienst. We verwachten dat de sneldienst t/m woensdag 17 februari uit de vaart blijft. De autoveerdienst vaart vooralsnog ongewijzigd. Eventuele wijzigingen communiceren we via de website en de sociale kanalen.
Met passagiers die geboekt hebben voor deze sneldienstafvaarten nemen we contact op. Zij worden omgeboekt naar een andere afvaart.
De sneldiensten vallen bij ijsgang als eerste uit, omdat de kans op schade groter is bij hogere snelheid. Deze snelle schepen zijn gebouwd van licht materiaal en niet voorzien van de ijsbescherming die de autoveerboten wel hebben.
Een tweede reden is, dat de sneldienstmotoren worden gekoeld met zeewater dat door pompen wordt aangezogen. De snelboten hebben weinig diepgang, dus de kans is groot dat er dik ijswater meegezogen worden, waardoor schade ontstaat.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Nieuws
« Reactie #529 Gepost op: 9 februari 2021, 19:51:55 »
Bron: de rederij

Vanaf woensdag 10 februari alleen dagvaart: aanpassing van de dienstregeling

In verband met de toenemende ijsgang vervangt Rijkswaterstaat de reguliere boeien in de vaargeul door grotendeels onverlichte ijsbetonning. Bovendien is ijsbetonning minder zichtbaar op de radar en de tonnen kunnen door het kruiende ijs meegenomen worden, waardoor de vaargeul niet goed meer wordt aangegeven. Dit betekent dat we vanaf woensdag 10 februari overschakelen naar dagvaart en varen op aangepaste tijden. We nemen contact op met passagiers op geboekte afvaarten. Via onze website en de sociale kanalen houden we je op de hoogte van de wijzigingen. Houd rekening met extra vaartijd i.v.m. ijsgang.

Dienstregeling woensdag 10 februari en donderdag 11 februari

 

Veerdienst Terschelling:
Vaartijd ca 2:00 uur

 

Terschelling – Harlingen 7:35 uur

Harlingen – Terschelling 10:05 uur

Terschelling – Harlingen 13:55 uur

Harlingen – Terschelling 16:30 uur

 

Veerdienst Vlieland:
Vaartijd ca. 1:35 uur

 

Vlieland – Harlingen  07:25 uur

Harlingen – Vlieland  09:30 uur 

Vlieland – Harlingen  15:00 uur

Harlingen – Vlieland  17:05 uur


Bovenstaande tijden gelden in elk geval voor woensdag 10 en donderdag 11 februari.  We informeren u zo spoedig mogelijk over de dienstregeling voor de dagen daarna, op basis van de actuele situatie.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Nieuws
« Reactie #530 Gepost op: 10 februari 2021, 14:06:58 »
Omdat de werfbeurt van het ms Friesland door coronabesmettingen onder monteurs uitloopt, wordt het ms Willem Barentsz vrijdag 12 februari ingezet om alle geboekte passagiers op de lijn Terschelling over te zetten. Daarnaast vaart het ms Midsland om de autodekcapaciteit te vergroten. De vaartijd van beide schepen bedraagt i.v.m. ijsgang ca. twee uur.

 

Dienstregeling vrijdag 12 februari

 

Veerdienst Terschelling:

 

Ms Willem Barentsz

07.30 uur            Terschelling – Harlingen

10.05 uur            Harlingen – Terschelling

13.55 uur            Terschelling – Harlingen

16.30 uur            Harlingen – Terschelling

 

Ms Midsland

08.05 uur            Harlingen – Terschelling (extra)

10.35 uur            Terschelling – Harlingen (extra)

13.05 uur            Harlingen – Terschelling (i.p.v. 11.35 uur)

15.35 uur            Terschelling – Harlingen (i.p.v. 14.05 uur)

 

Veerdienst Vlieland:

 

Ms Vlieland

07.25 uur            Vlieland - Harlingen

09.30 uur            Harlingen – Vlieland

15.00 uur            Vlieland – Harlingen

17.05 uur            Harlingen - Vlieland

 

 

Met reizigers die geboekt hebben voor afvaarten met een gewijzigde vertrektijd nemen we contact op. Zodra er meer bekend is over de dienstregeling voor de dagen hierna, volgt meer informatie via de website en de sociale kanalen.

 

Tot slot willen we aangeven dat we te maken hebben met een uitzonderlijke situatie van extreem weer, waarbij het weerbeeld veranderlijk is. Iedere dag beoordelen wij de situatie opnieuw. Wij vragen reizigers rekening te houden met vertragingen en – mogelijk – een gewijzigde dienstregeling of uitval van schepen.

Bron : doeksen

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 336
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #531 Gepost op: 19 maart 2021, 17:20:25 »
Harlingen krijgt biomassacentrale van 30 miljoen euro voor vloeibaar gas

Harlingen krijgt in 2023 een van de grootste biomassacentrales van Nederland. Het wordt de eerste Nederlandse centrale voor bio-lng (liquefied natural gas), oftewel voor vloeibaar gas. Deze komt te staan aan de haven. Er is een investering van 30 miljoen euro mee gemoeid.

Harns krijt biomassasintrale fan 30 miljoen euro

De nieuwe centrale is een project van het bedrijf Sustainable Fuel Plant (SFP), een groep investeerders met onder andere de Fries Erik Brouwer. Hij doet dat in samenwerking met twee compagnons en een aantal investeerders. SFP is al eigenaar van een biomassacentrale in het Zeeuwse Westdorpe, niet ver van de Belgische grens.

Doeksen
Het gas dat de centrale in Harlingen produceert, is vooral bestemd voor zwaar vracht- en scheepvaartverkeer. Dat is nu erg vervuilend. Het is moeilijk om deze sector op elektriciteit te laten overgaan. Rederij Doeksen, bekend van de veerdiensten naar Vlieland en Terschelling, is een van de afnemers van het gas. Koninklijke Doeksen uit Rotterdam, het moederbedrijf van de veerboottak, is mede-aandeelhouder en investeerder in het project.

Volgens directeur Paul Melles ligt er een grote klimaatopgave voor het bedrijf de komende jaren. Bio-LNG kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren, denkt hij. De twee nieuwste schepen van Doeksen varen al op LNG en kunnen ook op bio-LNG varen.

Restproducten
De centrale in Harlingen draait volledig op biomassa. Die moet zoveel mogelijk uit de omgeving komen, zegt Brouwer. Daarbij moet men denken aan restproducten uit de voedselverwerkende industrie en de landbouw. De centrale draait niet op mest. In Zeeland is dat met 50 procent wel het geval. Brouwer verzekert ook dat er geen bomen omgezaagd worden voor de centrale. Ook zal de biomassa niet van ver worden aangevoerd. Over stank hoeven Harlingers niet in te zitten, zegt Brouwer. Verschillende installaties en systemen zorgen ervoor dat er geen of bijna geen geur kan ontsnappen.

Vier hectare
De locatie van de centrale is een perceel van vier hectare tegenover het bedrijf Spaansen. Het grootste deel van de installatie bestaat uit vergisters. Het verwerkingsdeel van het gas is een stuk kleiner. Behalve bio-LNG produceert de centrale ook compost en digistaat voor grondbemesting en vloeibaar CO2 voor de tuinbouw. Naast Harlingen gaat SFP een vergelijkbare centrale bouwen in Delfzijl.

Geen subsidie
In tegenstelling tot bijna alle biomassacentrales zullen de projecten niet op subsidie voor duurzame energie (SDE) draaien. Dat doet de centrale in Zeeland wel. Brouwer rekent erop dat de markt voor bio-LNG zich zo ontwikkelt dat de centrale de eigen broek op kan houden en dat er geen subsidie nodig is.

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1042994-harlingen-krijgt-biomassacentrale-van-30-miljoen-euro-voor-vloeibaar-gas

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 111
  • Geslacht: Man
Re: Nieuws
« Reactie #532 Gepost op: 20 maart 2021, 10:37:04 »
Direkteur Melles is dus Technisch directeur en Dirk Spoor is Algemeen directeur, dus de  "baas van't hele spul" ?
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2021, 12:43:28 door arthur »