Auteur Topic: Oceaan - Zuidzee  (gelezen 27301 keer)

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #15 Gepost op: 8 december 2012, 12:26:03 »
De Oceaan in zijn nadagen bij Doeksen als Zuidzee.
Die naam kwam voort uit de verhuur naar Smit in Rotterdam, waar dit schip als Zuidzee voer.
Na terugkeer bij Doeksen bleef die naam gehandhaafd (zie ook SSS, blz 145).



foto: coll. W. Lublink
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2014, 08:47:33 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #16 Gepost op: 7 september 2013, 16:35:05 »
Oceaan als Zuidzee.



foto: coll. D vd Horst
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2014, 16:23:19 »
Onlangs "opgedoken uit een oude schoenendoos":
Oceaan als Zuidzee met de Noordnederland ernaast en nog wel in kleur!!
Hoewel er geen verdere gegevens bekend zijn van de foto vermoed ik dat die omstreeks 1958 is gemaakt in de haven van West.
De foto zou ook prima passen in DD, maar ik kies voor dit topic vanwege de eerst beschikbare kleurenfoto van deze sleepboot.



foto: coll. K. Lieuwen
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2014, 09:54:07 »
Nog een foto uit de tijd als Zuidzee.
WTs Haven.



coll. H.J. Wortel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2014, 07:36:31 »
De Zuidzee in juni 1956 op Terschelling.
De Schellingerland ligt ernaast.



foto: coll. Fred Kooi
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #20 Gepost op: 21 maart 2014, 08:32:42 »
Doorkijkje richting Zuidzee, 1956.
(attentie voor de gas-straatlantaarn!)



foto: coll. Eveline Zorgdrager
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #21 Gepost op: 17 oktober 2014, 16:08:55 »
Ons forumlid Stormmeeuw stuurde via mij bijgaande inzending:


Bijgaande ets heb ik al enige jaren in mijn bezit. Een oud collega had deze bij zijn 25 jarig ambtsjubileum van ons cadeau gehad. Na zijn overlijden hebben wij hem van zijn vrouw terug gehad en heeft hij vele jaren bij ons op de recherche-afdeling gehangen. Ongeveer 15 jaar geleden zijn wij verhuisd naar een gebouw met alleen flex werkplekken en was er geen ruimte meer voor deze ets. Als een van de weinigen had ik iets met deze ets en na de verhuizing heb ik hem in overleg met de collega's meegenomen. Nu wilde ik iets meer weten over de voorstelling en de maker en na enig zoeken op internet kwam ik achter bijzonderheden m.b.t. de maker en de voorstelling.
Een mooi verhaal. Leuke bijkomstigheid is dat wijzelf al meer als 30 jaar fervent Terschelling bezoekers zijn.

Over de maker heb ik de volgende bijzonderheden gevonden:
Jan van der Zee
Leeuwarden 1898 - Groningen 1988
Ploeglid vanaf 1923.

Jan van der Zee tekende van kind af aan. Zijn tekenleraar aan de HBS in Leeuwarden bracht hem in contact met Jan Mankes, bij wie hij enige tijd tekenlessen volgde. Vanaf 1921 volgde hij een opleiding aan de Academie Minerva in Groningen. Op aanraden van docent Bach zocht Van der Zee in 1922 contact met De Ploeg. Rond de jaarwisseling 1922/1923 werd hij lid en in 1923 nam hij voor het eerst deel aan de jaarlijkse Ploegtentoonstelling. Zijn werk werd in 1925 opgenomen in Het Kouter, The Next Call en in het Belgische tijdschrift De Driehoek. Van 1928 tot 1941 was hij penningmeester van de kunstkring. Hij was ook bijna permanent lid van de tentoonstellingscommissie. Het was zijn initiatief om in 1933 internationale kunstenaars voor de jubileumexpositie uit te nodigen.
Zijn eerste geëxposeerde schilderijen waren modern-impressionistisch met heldere kleuren. In 1924 exposeerde hij voor het eerst enkele geometrisch-abstracte schilderijen. Zijn hang naar het abstracte werd versterkt door contacten met Wobbe Alkema en Van der Leck en door zijn bezoek aan een Stijlexpositie met werk van Huszar, Van Doesburg en Van der Leck. In 1926 verliet hij de abstrahering en pakte deze pas na de oorlog weer op. In 1933 en 1934 had hij zijn eerste solo-tentoonstellingen.

Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Van der Zee zich in verschillende richtingen. Aan het einde van de jaren veertig verschenen weer abstracte composities met fel kleurgebruik. Kleurvlakken werden gescheiden door zware, zwarte contouren. Ook maakte hij in deze jaren houtsneden. Jos de Gruyter noemde hem een ‘expressionistisch realist’. In 1950 bedankte hij voor De Ploeg en richtte onder andere met Alkema, Jordens, en Kleima “Het Narrenschip” op. Zijn werk werd bekroond met prijzen en werd na 1945 in binnen- en buitenland tentoongesteld. Hij was een van de weinige oud-Ploegers die na de oorlog is doorgegaan en die, volgens van Os,’ de openheid om te evolueren, zijn leven lang heeft behouden’.

------------
Tekst: Toos Boersema.
Cees Hofsteenge, De Ploeg, pp. 165-172. Adriaan Venema, De Ploeg 1918-1930, pp. 130,131. Han Steenbruggen (red.), Jan van der Zee - geschilderd, gesneden, ontworpen, catalogus bij de tentoonstelling 20 juni - 5 september 1999. Groningen: Groninger Museum 1999. Geciteerd in Hofsteenge, De Ploeg, 172.





foto's: E. Doorten
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2014, 10:26:22 »
De bovenstaande aanname richting de genoemde Jan .v.d. Zee klopt helaas niet.
Dit meldde vanochtend Rederij archivaris Kees Dekker aan mij:

De ets die forumlid Stormmeeuw in zijn bezit heeft is niet vervaardigd door de Jan van der Zee waar hij een uitgebreide informatie over geeft.
De Terschellinger Jan van der Zee (zoon van kleermaker Joop van der Zee) heeft destijds een hele serie van Doeksen sleepboten gemaakt (Ik heb ze alle op kantoor).
Hij was toen tekenleraar op de MAVO van Midsland en had daarbij samen met zijn vrouw een kunstwinkel in de Boomstraat, rechts van boekhandel Funke.
Jan is een leeftijdgenoot van me, we zaten samen op de ds. Vossersschool.


Zijn reactie ging vergezeld van kopieën van de ets en de beschrijving van alle getekende sleepboten:





Gelukkig dat er personen zijn  die nog precies weten hoe e.e.a. in elkaar zat.
Daarmee kunnen we correcte geschiedenis schrijven, hoe klein die ook is.....

mvg
Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 1 december 2015, 16:34:44 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

doore02

  • Gast
Re: Oceaan - Zuidzee
« Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2014, 12:29:29 »
Bedankt voor de reactie. Mooi om duidelijkheid te hebben. Blijft een mooie afbeelding. Ook de andere afbeeldingen zijn prachtig!

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: Oceaan - Zuidzee
« Reactie #24 Gepost op: 3 november 2014, 13:01:04 »
Ik vind nog een artikeltje, waarin wordt vermeld, dat het schip voor de komst naar Terschelling een grondige revisie heeft ondergaan bij Werf Verschure.
Gijs Hesselink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2015, 09:51:43 »
Op deze ansichtkaart is nog net de Oceaan in 1947 te zien.
En ernaast is nog de Holland (3) te ontdekken.



foto: coll. H.J. Wortel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2015, 10:44:13 »
Als Zuidzee voor in de haven van West.



ansichtkaart: coll. H. Rexwinkel
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #27 Gepost op: 9 mei 2015, 07:00:35 »
De Oceaan, omstreeks 1950 klaar voor een volgende actie, samen met de Holland (3).
En natuurlijk de reddingboot Brandaris niet te vergeten!



foto: C.F. van Holk (via Douwe Klijn)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #28 Gepost op: 5 juni 2015, 09:57:07 »
In 1958 loopt de Zuidzee de haven van West-Terschelling binnen.
Een jaar later zou het definitief uit de Doeksen vloot verdwijnen richting Griekenland.



foto: C.F. van Holk (via Douwe Klijn)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Oceaan - Zuidzee
« Reactie #29 Gepost op: 6 juli 2015, 08:11:09 »
Het onderwerp Griekenland is de laatste tijd erg hot.

In 1959 werd de Zuidzee (ex-Oceaan) naar Griekenland verkocht en bleef daar zeker tot 1966 als sleper rondvaren met de naam Proteus.
Na 1966 stond de Proteus als lichter in de boeken.



foto: coll. W. Lublink
met vriendelijke groeten,
Wim Vink