Auteur Topic: Tiger  (gelezen 197624 keer)

arthur

  • Gast
Re: Tiger
« Reactie #60 Gepost op: 22 februari 2008, 17:24:00 »
Het volgende bericht stond vandaag, 22 februari in de Harlinger Courant:

TIGER NIEUWE NAAM SNELBOOT DOEKSEN

Terschelling- Op internetforums zingt het al een tijdje rond: de nieuwe snelboot van rederij Doeksen zou wel eens TIGER kunnen gaan heten, ter vervanging van, en met een knipoog naar, de huidige naam SUPERCAT. Dat is niet alleen een klein sprongetje in het dierenrijk, maar ook een duik in de historie van Doeksen. De rederij bezat in de nadagen van de roemruchte bergingsperiode ooit een paar jaar een sleepbootje met die naam en een zusje heette LION. Doeksen gaf gisteren zelf voeding aan het gerucht over de naam door op de uitnodigingskaart voor de in dienststelling -op 28 maart as door staatssecretaris Tineke Huizinga- een tijgervel te drukken, alsmede een onopvallend fotootje van de bewuste sleepboot. Als de naam TIGER wordt, zal het ongetwijfeld de bedoeling zijn dat de naam op zijn Engels wordt uitgesproken. Of dat bij de Terschellingers goed bekt, is zeer de vraag. Die hebben hun eigen tijger, in de volksmond de TIEGER. Die naam zal door de eilanders niet worden geassocieerd met hun nieuwe snelboot, maar met een Duitse bunker uit de 2e WO, even buiten West Terschelling. Als dan toch een scheepje uit de berging moet worden geeerd, zo redeneert men op internet, waarom dan niet de kleinste aller sleepboten, de ZEEHOND?
Dat past toch ook veel beter bij het bedrijfslogo...


Einde bericht;

Hoe bedenken ze het...en nu dus zoeken naar een foto van  de TIGER. Hopelijk gaat deze naam niet door, maar dat is uiteraard persoonlijke afkeer mijnerzijds; wat is er mis met Nederlandse en/of lokale namen. Noem een schip dat naar de overkant van de Noordzee maar zo...

Arthur
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 16:07:30 door PiebeJanMan »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Tiger
« Reactie #61 Gepost op: 22 februari 2008, 18:45:50 »
dit is de Tiger sleepboot.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Tiger
« Reactie #62 Gepost op: 29 februari 2008, 20:19:06 »
Uit de Terschellinger:


Nieuwe snelboot Tiger?
      
De nieuwe snelle boot van Rederij Doeksen zal geen Koegelwieck heten, omdat de huidige Koegelwieck in de vaart blijft als versterking. Inmiddels zijn de speculaties losgebroken over de naam van de SuperCat, die eind maart zal worden gedoopt.
Op de site SMF is een poll gehouden met als vraag welke naam het meest geschikt zou zijn. De meerderheid van de reageerders (22) noemde de naam Stuifdijk, op afstand gevolgd door Noordsvaarder. Maar het ziet ernaar uit dat het nieuwe snelle schip Tiger genoemd zal worden.



En even voor de duidelijkheid, "de site SMF", is dit forum. De cijfers kloppen precies met onze poll (edit piebejanman: verwijderd bij forumopruiming) in dit topic. En dit is een SMF (Simple Machines Forum) forum. Beetje slecht dat ze het die naam gegeven hebben dus. Maar wel grappig  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2009, 11:17:27 door PiebeJanMan »

marlyse

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Vrouw
  • Altijd de wind voelen en de zee ruiken.
Re: Tiger
« Reactie #63 Gepost op: 29 februari 2008, 22:04:55 »
ik ben benieuwd of het een van deze namen word van dit rijtje . (voorlopige uitslagen poll)



Stuifdijk   22 (51.2%)
Noordvaarder of Noordsvaarder   10 (23.3%)
Griend   4 (9.3%)
Groede   0 (0%)
Brandaris   6 (14%)
Striep   1 (2.3%)
we horen het eind maart.
marlyse. ::)
 

« Laatst bewerkt op: 21 juli 2009, 11:18:22 door PiebeJanMan »
Marlyse van Dorland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tiger
« Reactie #64 Gepost op: 8 maart 2008, 10:56:18 »
Nieuwe veerboot in de vaart

Gepubliceerd op 07 maart 2008, 23:57

HARLINGEN - 
De nieuwe snelboot van rederij Doeksen voor Vlieland en Terschelling gaat vanaf vrijdag 18 april varen. De zogeheten trimaran vervangt dan de Koegelwieck. De nieuwe boot is 50 meter lang en biedt plaats aan 415 passagiers, 103 meer dan de Koegelwieck kan vervoeren.


Bron: Leeuwarder Courant

Dirk

  • Gast
Re: Tiger
« Reactie #65 Gepost op: 10 maart 2008, 19:47:12 »
Het lijkt erop dat ze een beetje af hebben gekeken van de Gephotoshopte foto van PiebeJanMan. ;D Met dat Logo van de Zeehond.


Bewerking: PiebeJanMan
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 20:38:01 door PiebeJanMan »

iemke

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Tiger
« Reactie #66 Gepost op: 10 maart 2008, 22:15:34 »
Ze ligt weer buiten, op d'r inmiddels vertrouwde plekje.
Let even op de naam en de snelle zeehond op de zijkant!!!!

(gewijzigd)
Ik zie dat ze de naam hebben afgeplakt. Alleen de zeehond staat er wel. In dat geval wil ik voorlopig niet het feestje van Doeksen verknallen.  ;D
Hoeveel bieden jullie voor de foto??   8)
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2008, 12:25:49 door iemke »

Germen

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 214
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #67 Gepost op: 13 maart 2008, 17:23:58 »
Aanleginrichting nog niet helemaal klaar
13-03-2008

   
TERSCHELLING - De aanleginrichtingen op Terschelling zijn op 18 april nog niet klaar voor de nieuwe snelboot van Rederij Doeksen. Voor het schip, dat vanaf 18 april in de dienstregeling zal worden ingezet, moeten een speciaal op maat gemaakt ponton worden geplaatst en zoals het er nu naar uitziet, zal dit op 18 april a.s. nog niet klaar zijn.


borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #68 Gepost op: 13 maart 2008, 23:47:01 »
Overigens werd bij de oude Tiger, deze naam uitgespraken als " Tiegger" En ik vind het wel weer eens wat anders zo'n naam. Goede keus dus.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2008, 19:14:32 door borie »

natureboy

  • Gast
Re: Tiger
« Reactie #69 Gepost op: 14 maart 2008, 10:56:19 »
Ik zou deze discussie een beetje willen nuanceren, zeker, de Terschellingers zullen bij de naam Tiger (uitgesproken als tieger) een voorstelling hebben (voormalige sleepboot en de tigerbunker)  en ook mensen die zich in de geschiedenis van de rederij hebben verdiept, snappen wel wat deze naam in zich heeft, maar ik ben bang dat de gemiddelde badgast helemaal geen jota snapt met betrekkingtot de achtergrond  van deze naam en het zal al gauw als Tiger (taiger) zijn eigen leven gaan leiden.
In deze context blijft er van de historische connectie weinig tot niets over, en zie ik deze naam als lichtelijk misplaatst in een vloot, die tot nu toe door naamgeving met het verleden verbonden was, en zonder verleden geen toekomst.

Pieter

iemke

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 21
Re: Tiger
« Reactie #70 Gepost op: 14 maart 2008, 14:20:19 »
Ik ben best tevreden met de naam TIGER. ("Tieger" wat mij betreft)
Beter dan Najade of Stuifdijk. Stortemelk leeft niet als naam voor een snelle boot.
Alle associaties met de bunker vind ik stemming makerij. Wat verwacht men dan van Doeksen? Afstand nemen van alles wat met Duitsland te maken heeft? We leven in 2008.  ;)

Een betere deal wat betreft de aanschaf van dit schip had niet gekund. Nieuwbouw was ook mooi geweest maar dat zou bijna onbetaalbaar geweest zijn met een levertijd in 2009. Deze romp is mooi afgewerkt, mooie ronde vormen. Hydrodynamisch had misschien het ontwerp van het onderwaterschip wat beter gekund, maar deze langere waterlijn zal een stuk comfortabeler zijn vergeleken met de Koegelwieck.
Daarmee zal men waarschijnlijk het schip minder snel  uit de vaart halen bij slecht weer. Dat maakt de Koegelwieck niet een slechter schip. Deze is alleen korter en daarmee gevoeliger voor zeegang waardoor men sneller ziek wordt. Dus vind ik het jammer dat het schip de schuld krijgt als men besluit deze het uit de vaart te halen. Men haalt het schip in eerste plaats uit de vaart vanwege de comfort van de passagiers en bemanning niet om het schip zelf. Vroeger kon en mocht men veel meer, vooral met de Koegelwieck I. Daarmee heb ik reizen meegemaakt in het Schuitengat...  ;D :o  :D
 

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Tiger
« Reactie #71 Gepost op: 16 maart 2008, 21:54:51 »
Zijn er trouwens al foto`s van de aanleg inrichtingen op de beide eilanden en in Harlingen? In ieder geval dat die in aanbouw zijn?
Goeie!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tiger
« Reactie #72 Gepost op: 17 maart 2008, 13:17:01 »
Op vlieland zal ze op de plaats aanmeren waar nu ook de koegelwieck aanmeert, op Terschelling zijn ze misschien net bezig, maar zoals in de media viel te lezen is het in ider geval niet op tijd klaar. In Harlingen zie ik ook nog steeds geen vorderingen, dus foto's ervan zul je niet kunnen maken....
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2008, 14:00:43 door PiebeJanMan »

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Tiger
« Reactie #73 Gepost op: 28 maart 2008, 21:37:32 »
Ik heb op de homepage van de Doeksen site ook wat foto's geplaatst. |k moest het even snel doen en niet alles is dus al oke.
Ik heb alles in 4 delen gesplitst: vertrek Cebu, aankomst Nederland, verbouwing (hier krijg ik t.z.t. nog meer foto's van!) en het feest van vandaag.

www.schepenvandoeksen.nl en dan aan de linkerzijde! Mochten anderen ook hun foto's willen plaatsen mail ze dan even dan zet ik ze er morgen bij.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Tiger
« Reactie #74 Gepost op: 28 maart 2008, 21:51:23 »
Hier het onderwerp bij Omrop Fryslan.

Bijna aan het eind van het filmpje komt er een zeer bekend persoon in beeld.

Wie??????
Bob, Redmer en Jan Leenstra zijn uitgesloten van deelname.

http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx?t=vn&fn=HJ28CH03.wmv


En daarmee bedoel ik niet Kapitein Jacob v/d Pol
« Laatst bewerkt op: 5 november 2017, 20:54:18 door PiebeJanMan »