Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Tiger

<< < (34/78) > >>

Vriend:
De Tiger op 31 juli 2009 gezien vanaf de Friesland.

Foto's: © Jeroen Vriend

Vriend:
Tiger gistermiddag bij aankomst op Terschelling.

Foto's: © Jeroen Vriend

Vriend:
En even later weer richting Harlingen.......

foto1-5

En speciaal voor de Gooische milieufanaten nog twee roet brakende MTU's  ;D

foto6

Foto's: © Jeroen Vriend

willem boot:
Mooie prenten, Jeroen!

MTU's zijn wat betreft roken nogal kritisch en gevoelig voor toeren en omgevingsomstandigheden.

Er zijn eens drie korvetten gebouwd voor de Indonesische Marine waar CODOG-installaties inzaten, MTU/RR. Die dingen waren afgesteld op de omgevingsomstandigheden in de tropen. Bij proefvaren hier op de Noordzee roken als de ziekte (wat voor een Marineschip niet gewenst is), kortom, alles uit- en in elkaar gesleuteld, no solution. In arren moede naar Indonesi? om te kijken of het daar kon worden opgelost en gek genoeg was onder de gemiddelde omstandigheden daar (vooral de luchtvochtigheid) het hele probleem non-existent. Geen spoortje.....

Vriend:
Dank je Willem!

Een roetend korvet, daar zal de vijand blij mee zijn. Makkelijk met richten  ;D

Waar zat dat roeten van de korvetten 'm dan in? Het roeten duidt op onverbrande deeltjes dus blijkbaar te weinig zuurstof in het verbrandingsproces. Zuurstofgehalte in de lucht wordt m.i. bepaald door de luchtdruk/hoogte (is vrij constant voor schepen omdat ze zich op zeeniveau bevinden  :P), luchtvochtigheid en temperatuur. De temperaturen in Nederland zijn lager wat juist gunstig moet zijn voor het verbrandingsproces omdat koudere lucht doorgaans meer zuurstof bevat. Dan moet het 'm inderdaad in de luchtvochtigheid zitten en na wat google-en kom je erachter dat die in Nederland gemiddeld hoger is dan in Indonesi? (m.u.v. de oerwouden daar) al scheelt het niet zoveel. Zijn die motoren inderdaad vrij gevoelig hiervoor.

Het roeten van de Tiger heeft een andere oorzaak volgens een ander deskundig forumlid. De motoren zijn niet afgesteld op de lagere toerentallen en zodra je het vermogen opbouwt komt de onverbrande zooi eruit waarbij de turbo's die druk opbouwen ook nog eens een handje helpen. Ik heb weleens gehoord dat de Caterpillar in de oude Oost-Vlieland ook flink kon roeten als deze langzaam draaide.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie