Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Tiger

(1/78) > >>

Bob Koetsier:
MS Tiger

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 25 april 2008 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.


Enkele algemene gegevens van de Tiger:
IMO: 9179191
Callsign: PD8231
MMSI: 244615779
Type: Passagierschip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Klassebureau: Det Norske Veritas

Afmetingen
Lengte (oa): 50,0 m.
Lengte (pp): 45,11 m.
Breedte (gem): 11,8 m.
Diepgang (CWL): 1,34 m.
Depth: 4,0 m.

Tonnages
DWT: 40 t.
GT: 660 t.
NRT: 218 t.

Capaciteit
Passagiers: 415

Prestaties
Motoren: 2x MTU 16V4000M61
Vermogen (MCR): 5928 PK ~ 4360 kW
Toerental motoren: 1800 rpm
Voortstuwing: 2x waterjet
Boegschroef: geen
Snelheid (op CSR): 35 knopen*

Constructie
Gebouwd bij: FBMA Marine, Cebu (Fillipijnen)
Bouwnummer werf: 1003
Kiellegging: 6-2-1998
Tewaterlating: 25-9-1999
Opgeleverd: 5-6-2002

Operationele geschiedenis
6-2002: geregistreerd als 'Supercat 2002', waarna direct veranderd in 'Jet Stream 1', onder 'Supercat Fast Ferry Corp' (Filipijnen)
7-2002: geregistreerd als 'Tricat 2', zelfde eigenaar
7-2002: geregistreerd bij Rederij Dooeksen
25-4-2008: In dienst Rederij Doeksen**

Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.

* Dienstsnelheid volgens Lloyd's Register (volgens Rederij Doeksen 32 knopen). Snellheid is begrensd, topsnelheid bedraagt ca. 37 knopen.
** Eerste twee weken alleen dienst gevaren naar Vlieland in verband met het nog niet gereed zijn van de nieuwe aanlegplaats voor de snelboten op Terschelling.


Topicstart: PiebeJanMan


Er komt voor Rederij Doeksen een nieuw schip aan.
De ? .
Nu heet ze nog Supercat 2002, en komt uit de Filipijnen.
Ze is gebouwd op dezelfde werf als de huidige Vlieland.
Wat meer informatie over het schip is hier te vinden : Klik (hier vond ik ook dat dit het schip is wat de Rederij aangekocht had)


Groter formaat



Maar bij een nieuw schip, hoort een nieuw Topic!
Hier dus een topic, over het nieuwe schip, hier kunnen we verslag uitbrengen van haar reis, nieuwsberichten die naar buiten komen etc.

PiebeJanMan:
Op de Website van Doeksen:

Doeksen koop snelboot in Cebu
02-05-2007

Doeksen koopt snelboot in Cebu
Rederij Doeksen, de veerdienst tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling, heeft op de Filippijnen een snelboot gekocht om de sneldienstcapaciteit naar Terschelling en Vlieland te vergroten. Directeur Paul Melles van Rederij Doeksen reisde vorige week naar de Filippijnen om de koop met de huidige eigenaar ?Supercat? te Cebu rond te maken.

?We waren al lange tijd op zoek naar een geschikt schip dat de doelstellingen uit ons vlootplan kon waarmaken,? vertelt Paul Melles. ?Meer capaciteit, beter zeegedrag en meer comfort van de sneldienst. Met deze nieuwste aanwinst hebben we een schip in handen dat al die kwaliteiten biedt. De huidige sneldienst, onze catamaran Koegelwieck, is nog steeds een prachtig en goed onderhouden schip, maar inmiddels wel vijftien jaar oud. De motoren zijn minder betrouwbaar en niet meer in productie. Je moet dan voorzichtig aan vervanging gaan denken, aldus Melles. Bovendien groeit de vraag naar sneldienstvervoer van en naar Terschelling en Vlieland. Wat ooit begon als een extra service is uitgegroeid tot een belangrijke economische lijn. We gingen dus op zoek naar een schip met vooral een grotere capaciteit.?
De Rederij verdiepte zich in eerste instantie in de mogelijkheden tot nieuwbouw. Melles: ?De werven hebben momenteel volle orderboeken. Hierdoor zijn de prijzen gestegen en de levertijden erg lang. Voor ons reden om ook de tweedehands markt voor jong tonnage te onderzoeken. Zo raakten we ge?nteresseerd in de Supercat 2002 van de Filippijnse rederij ?Supercat?

Fraaie belijning
Directeur Melles vertelt enthousiast over de nieuwe aanwinst. ?De Supercat is van het type Tricat 50 een kwalitatief hoogwaardig schip, indertijd ontworpen door de Engelse werf FBM. Van dit type zijn er 17 gebouwd in diverse configuraties en bij verschillende werven. Het schip is in 2002 in de vaart gekomen en heeft als afmetingen 50 meter lengte, 11,8 meter breedte en 1,4 meter diepgang. De ontwerper heeft veel aandacht besteed aan de constructie, de vaareigenschappen en het exterieur. Ondanks de forse afmetingen maakt het schip geen hinderlijke golfslag en heeft ze een relatief gunstig brandstofverbruik. Natuurlijk is het wel zo dat het schip tijdens het uitvoeren van de veerdienstregeling rond Cebu, behoorlijk is gebruikt. Het interieur moet vervangen worden en de indeling aangepast aan onze eisen. De motoren zijn van een onbetrouwbaar type en zullen door ons vervangen worden door moderne betrouwbare motoren die voldoen aan de laatste emissienormen. Tevens zal het schip voorzien worden van milieu vriendelijke onderwaterverf. Na de verbouw zal het schip plaats bieden aan 415 personen (103 plaatsen meer dan de huidige sneldienst) en hun bagage. Door de grotere afmetingen, sterke constructie en gunstig zeegedrag zal zij naar verwachting bij minder goede weersomstandigheden langer kunnen doorvaren naar Vlieland dan de huidige Koegelwieck.?

Verbouwen
Het schip zal naar verwachting in juni per zware lading schip in Nederland aankomen. Paul Melles: ?De Supercat wordt na aankomst intern grondig verbouwd, van nieuwe motoren voorzien en onder Nederlandse vlag gebracht. Ook zal zij opnieuw geschilderd worden in de kleuren van Rederij Doeksen. De verbouwing van het schip zal plaatsvinden op eigen bodem, dus het Nederlandse bedrijfsleven zal kunnen meeprofiteren van deze aankoop.?
Met de gehele operatie (aankoop en verbouwing) is een bedrag van ? 4,5 miljoen gemoeid. De verwachting is, dat de Supercat vanaf begin 2008 het huidige ms Koegelwieck zal gaan vervangen in de vloot van de Rederij.

Jon:
Zal het verhaal van 1e en 2e klas ook weer op deze snelboot komen? Misschien dat met dit schip ook de klassenverdeling aan boord weg is.

Humtidumty:
Misschien dat een van de creatieven het schip al in Doeksen-kleur heeft gemaakt of wil maken?
Ik ben benieuwd hoe ze er uit komt te zien in ieder geval.

PiebeJanMan:
Ik heb even wat gemaakt, de eerste ziet er best mooi uit en is een beetje in de stijl van de huidige koegelwieck. de Tweede is een beetje mer in de stijl van de Vlieland. Ik denk wel dat er weer voor een donkere, dus blauwe, romp gekozen wordt, omdat algaanslag daar veel minder goed op is te zien, kijk maar naar de Vlieland.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie