Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Vaarroutes

<< < (14/15) > >>

Evert Jan:
Vanmorgen de Noord Nederland vanaf Terschelling het Schuitengat zien nemen, terwijl het laagwater was, mijn veronderstelling was dat het Schuitengat alleen bij hoogwater gebruikt werd door de NN en de snelboten, als de NN er doorheen kan bij laagwater waarom dan de Friesland en Midsland niet bij hoogwater?

PiebeJanMan:
http://www.lc.nl/friesland/Eilanden-wijzen-rijk-op-onderhoud-vaarroutes-23226394.html


--- Citaat ---Eilanden wijzen rijk op onderhoud vaarroutes
 2 uur geleden   Friesland
 
De vijf Waddeneilanden vragen Rijkswaterstaat om het onderhoud aan de veerdammen, -havens, bruggen en vaargeulen eindelijk eens serieus te nemen.

De aanlegsteiger van Texel moet acht jaar op herstel wachten, terwijl de dertig jaar oude veerbruggen op Terschelling en in Harlingen na provisorisch herstel nog kwetsbaar zijn.

Eilanders hebben vragen
,,Het urgentiebesef bij Rijkswaterstaat sluit niet aan bij het gevoel op de eilanden’’, aldus een brandbrief aan Michèle Blom, de directeur-generaal van de dienst. De eilandbestuurders willen weten hoe de bruggen er bij liggen en een planning van het groot onderhoud bemachtigen. De brief vraagt ook uitsluitsel over de dichtslibbende vaargeul naar Ameland, waarvan volgend jaar een bocht zou worden afgesneden. De oude wens van Terschelling om de vaarroute van de sneldienst door de Slenk te verleggen naar het Schuitengat staat ook in de brief.

Vitaal onderdeel
De eilander havens zijn een vitaal onderdeel van de verbinding met de wal. Daarvoor moet de diepgang op orde worden gehouden, waarbij volgens de brief het vrijkomende slib eenvoudig en goedkoop in de Waddenzee moet kunnen worden verspreid. De eilanden zijn niet gediend van omslachtige procedures voor de slibafvoer, zoals Schiermonnikoog ze heeft meegemaakt. Met de brief aan topvrouw Blom willen de eilanden een hogere prioriteit van hun wensenlijst afdwingen. De Tweede Kamer en de beide betrokken provinciebesturen hebben een afschrift gekregen.
--- Einde van citaat ---

PiebeJanMan:

--- Citaat van: Marten-Jan van Zanden op 16 oktober 2021, 21:31:40 ---Weet niet of het ergens bekend was, maar de Willempies varen met enige regelmaat door het schuitengat.

--- Einde van citaat ---

Inmiddels lijken de schepen, vooral de Willems en de snelboten, hoofzakelijk door het Schuitengat te varen en nauwelijks meer door de Slenk.

asjemenou_loeki_midsland:
Viel mij ook op. paar weken geleden toen ik op de Friesland voer met redelijke vloed sloegen wij de Slenk in en zag ik 1 van de Willems langzaam varen in t Schuitengat.  De Willems en snelboten hebben iets minder diepgang en alleen aan de zijkanten natuurlijk. Met de Friesland lijkt t riskanter om de oude snellere route te varen. Alleen bij echt hoog water lijkt t me veilig.

cupdruchan:
Het gebruik van het schuitengat heeft behalve tijdwinst en brandstof besparing,
ook het positive effect dat het schuitengat minder dichtslibt.
Alle schepen van doeksen kunnen er met laagwater prima langs, of dat ook gebeurt is aan de kapitein.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie