Auteur Topic: Vaarroutes  (gelezen 40605 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #60 Gepost op: 2 juli 2017, 20:42:10 »
Ga er maar vanuit dat als de echt oude route word hersteld, dit sneller is dan via de slenk. Voorheen werd er ook nog even verder noordwaarts gevaren omvan daaruit het schuitengat te bereiken. Reken maar dat de oude route sneller is.,

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #61 Gepost op: 3 juli 2017, 08:04:13 »
De driehoek via Schuitengat loopt toch dichter langs de kortste lijn dan de route via de Slenk. Zie afbeelding;
Als je de route uitzet in een kaart dan is de afstand van haven Terschelling naar hoek Vliesloot/West-Meep via het Schuitengat 5.6 mijl en via de Slenk 7.7 mijl.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vaarroutes
« Reactie #62 Gepost op: 5 juli 2017, 10:20:01 »
En uiteraard is de winst bij een oversteek van Terschelling naar Vlieland of andersom nog veel groter en duidelijker.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Willem-Jan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #63 Gepost op: 5 juli 2017, 17:42:41 »
daarnaast verwacht ik dat de gemiddelde snelheid van de schepen via het schuitengat groter is als via de Slenk, zeker bij eb?
Of zie ik dat verkeerd?

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Vaarroutes
« Reactie #64 Gepost op: 5 juli 2017, 21:31:41 »
Bij de huidige dieptes niet hoor. Er zal zeker gas terug genomen moeten worden in het schuitengat. Er moet nog flink gebaggerd worden om bij laagwater de  reguliere veerdienst te kunnen laten passeren. Maar het traject van de ondiepte is kort. Het belangrijkste voordeel zit hem echt in de kortere routes.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #65 Gepost op: 1 augustus 2017, 21:49:33 »
Vanmorgen de Noord Nederland vanaf Terschelling het Schuitengat zien nemen, terwijl het laagwater was, mijn veronderstelling was dat het Schuitengat alleen bij hoogwater gebruikt werd door de NN en de snelboten, als de NN er doorheen kan bij laagwater waarom dan de Friesland en Midsland niet bij hoogwater?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #66 Gepost op: 30 mei 2018, 08:23:11 »
http://www.lc.nl/friesland/Eilanden-wijzen-rijk-op-onderhoud-vaarroutes-23226394.html

Citaat
Eilanden wijzen rijk op onderhoud vaarroutes
 2 uur geleden   Friesland
 
De vijf Waddeneilanden vragen Rijkswaterstaat om het onderhoud aan de veerdammen, -havens, bruggen en vaargeulen eindelijk eens serieus te nemen.

De aanlegsteiger van Texel moet acht jaar op herstel wachten, terwijl de dertig jaar oude veerbruggen op Terschelling en in Harlingen na provisorisch herstel nog kwetsbaar zijn.

Eilanders hebben vragen
,,Het urgentiebesef bij Rijkswaterstaat sluit niet aan bij het gevoel op de eilanden’’, aldus een brandbrief aan Michèle Blom, de directeur-generaal van de dienst. De eilandbestuurders willen weten hoe de bruggen er bij liggen en een planning van het groot onderhoud bemachtigen. De brief vraagt ook uitsluitsel over de dichtslibbende vaargeul naar Ameland, waarvan volgend jaar een bocht zou worden afgesneden. De oude wens van Terschelling om de vaarroute van de sneldienst door de Slenk te verleggen naar het Schuitengat staat ook in de brief.

Vitaal onderdeel
De eilander havens zijn een vitaal onderdeel van de verbinding met de wal. Daarvoor moet de diepgang op orde worden gehouden, waarbij volgens de brief het vrijkomende slib eenvoudig en goedkoop in de Waddenzee moet kunnen worden verspreid. De eilanden zijn niet gediend van omslachtige procedures voor de slibafvoer, zoals Schiermonnikoog ze heeft meegemaakt. Met de brief aan topvrouw Blom willen de eilanden een hogere prioriteit van hun wensenlijst afdwingen. De Tweede Kamer en de beide betrokken provinciebesturen hebben een afschrift gekregen.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #67 Gepost op: 2 augustus 2022, 16:50:39 »
Weet niet of het ergens bekend was, maar de Willempies varen met enige regelmaat door het schuitengat.

Inmiddels lijken de schepen, vooral de Willems en de snelboten, hoofzakelijk door het Schuitengat te varen en nauwelijks meer door de Slenk.

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Vaarroutes
« Reactie #68 Gepost op: 2 augustus 2022, 21:27:57 »
Viel mij ook op. paar weken geleden toen ik op de Friesland voer met redelijke vloed sloegen wij de Slenk in en zag ik 1 van de Willems langzaam varen in t Schuitengat.  De Willems en snelboten hebben iets minder diepgang en alleen aan de zijkanten natuurlijk. Met de Friesland lijkt t riskanter om de oude snellere route te varen. Alleen bij echt hoog water lijkt t me veilig.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Vaarroutes
« Reactie #69 Gepost op: 2 augustus 2022, 23:34:02 »
Het gebruik van het schuitengat heeft behalve tijdwinst en brandstof besparing,
ook het positive effect dat het schuitengat minder dichtslibt.
Alle schepen van doeksen kunnen er met laagwater prima langs, of dat ook gebeurt is aan de kapitein.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #70 Gepost op: 3 augustus 2022, 10:10:57 »
Vond toevallig nog een simulatieverslag van het MARIN in opdracht van RWS om met de Friesland het Schuitengat in te draaien. Het rapport komt uit 1991.

https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat/doc/PUC_52624_31/1?solrID=PUC_52624_31_1

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #71 Gepost op: 3 augustus 2022, 13:45:20 »
Het valt me wel op dat de hoek om het Schuitengat in te varen scherper is geworden, de schepen gaan op dat punt erg langzaam en moeten een behoorlijke knik nemen, dat kost ook weer tijd
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2023, 15:13:36 door Evert Jan »

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Vaarroutes
« Reactie #72 Gepost op: 8 augustus 2022, 18:11:55 »
Vond toevallig nog een simulatieverslag van het MARIN in opdracht van RWS om met de Friesland het Schuitengat in te draaien. Het rapport komt uit 1991.

https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat/doc/PUC_52624_31/1?solrID=PUC_52624_31_1
.\

Ha leuk. Toen waren de slenk en westmeep nog niet in gebruik.

In 1995 moeten we ook scherpe bocht maken tussen Vlieland en Terschelling heel dicht bij de Noordvaarder. Dat jaar kregen we ook te horen dat de vaarroute ging veranderen. Of vanaf 1996 of 1997. Die 2 jaren gingen we helaas niet naar Terschelling. In 1998 kwam ik voor t eerst de westmeep op met de Midsland.

De laatste dagen en op dit moment vaart de Friesland nu ook via t hele Schuitengat trouwens.  Gezien de vertrek- en aankomsttijd alleen vanochtend via Westmeep en Slenk.