Auteur Topic: Vaarroutes  (gelezen 40589 keer)

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #45 Gepost op: 31 maart 2016, 15:08:39 »
Volgens Vesselfinder.com heeft de Terschellinger Bank vandaag weer de route door het Schuitegat genomen...

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #46 Gepost op: 1 april 2016, 12:30:47 »
En op dit moment op Marinetraffic te zien, onderweg naar Harlingen door het Schuitegat

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Vaarroutes
« Reactie #47 Gepost op: 4 april 2016, 18:39:28 »
Ik hoor van een zeiler, dat er nu zo'n 2.80 m staat bij NAP. We weten natuurlijk niet hoe breed die geul is, maar het is aanmerkelijk dieper dan vorig seizoen in elk geval.
En breed genoeg voor de TB, blijkbaar. Leuke ontwikkeling.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #48 Gepost op: 16 april 2016, 22:19:37 »
En vandaag deed de Terschellingerbank het weer, door het Schuitegat...

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #49 Gepost op: 26 april 2016, 11:55:55 »
Skylgenet meldt vandaag dat het Schuitengat weer betonning gaat krijgen. De gele betonning (bijzondere vaarweg) wordt vervangen door rode en groene betonning.

https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2016/04/schuitengat-krijgt-weer-volwaardige-betonning/

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #50 Gepost op: 24 oktober 2016, 18:23:51 »
De SUPERKAT...
sprong in 14 minuten van Flylân naar Skylge door het Schuitengat!
[Bron bijlage: myshipttracking.com]

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #51 Gepost op: 6 juni 2017, 08:07:45 »
Gisteravond werd de 20:50 Koegelwieck vanaf Vlieland via Terschelling geleid i.v.m. problemen aan een van de motoren van de Tiger, die de afvaarten vanaf Terschelling in de avond niet uit kon voeren. Er waren circa 150 man blijven staan op Terschelling die door de Koegelwieck meegenomen moesten worden.
Om wat tijd te besparen ging de Koegelwieck door het Schuitengat, de vaartijd was ruim 20 minuten. Toevallig was ik aan boord;


valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Vaarroutes
« Reactie #52 Gepost op: 7 juni 2017, 16:08:11 »
Het Schuitengat is momenteel 2.70m bij NAP, en de geul is redelijk breed. Ben er recent nog 3x langsgevaren met eigen boot. Dat betekent dat het al aardig bevaarbaar is, zeker voor de snelboten. Ik zag de zondag na hemelvaart de Koegelwieck ook van Ts naar Vlie gaan via het Schuitengat. Dit zullen we wel vaker gaan zien. De Terschellinger Bank vaart er ook al geregeld langs. Het scheelt Doeksen een bak brandstof als dit weer de officiële route zou kunnen worden, maar daarvoor staat er bij laag water nog te weinig water.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #53 Gepost op: 8 juni 2017, 07:34:08 »
De Tiger is zojuist ook door het Schuitengat gegaan van Terschelling naar Harlingen, zo te zien ook op gewone, hoge, snelheid.
En de Noord Nederland gaat er nu achteraan ook door het Schuitengat.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #54 Gepost op: 23 juni 2017, 12:56:13 »
Het Schuitengat wordt steeds vaker gebruikt, afhankelijk van het tij e.d. gok ik want het is erg onregelmatig, vanmorgen ging de Noord-Nederland richting Terschelling er doorheen maar de tegemoetkomende Tiger richting Harlingen ging gewoon via de Slenk. Vreemd eigenlijk want ik meen dat de Tiger minder diep steekt dan de NN...?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #55 Gepost op: 26 juni 2017, 07:33:55 »
Boot Terschelling straks weer via Schuitengat?


De kortere route van het eiland naar Harlingen en richting Noordzee, wordt op de natuurlijke manier dieper. Vorig jaar bracht Rijkswaterstaat groene en rode vaarwegmarkering aan in de geul. Sindsdien is het Schuitengat een officiële vaarweg.

Omdat er niet sneller van 20 kilometer per uur mag worden gevaren, kan Rederij Doeksen er niet langs. De rederij wil dat wel graag. ,,De route scheelt tijd, geld en het milieu wordt gespaard’’, zegt Rudy Herrema van Doeksen.

Die wens kent Rijkswaterstaat. Mede hierom wil de dienst nu onderzoeken hoe de geul zich zal ontwikkelen en wat de kans is op een stabiele vaarroute.

Tot midden jaren negentig ging de boot ook door het Schuitengat, maar de geul slibde dicht.

Het onderzoek start eind van de zomer en is in het najaar klaar.

http://www.lc.nl/friesland/Boot-Terschelling-straks-weer-via-Schuitengat-22314753.html

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #56 Gepost op: 26 juni 2017, 21:51:10 »
De Max snelheid van 20 km mag het in mijn ogen niet doen. Men haalt ook bij die snelheid voldoende tijdwinst. Er voor gaan zeg ik. Nostalgie uit het verleden kom terug. De gehele Noordvaarder meepakken in de aanloop naar WEST. Machtig toch?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #57 Gepost op: 26 juni 2017, 22:11:25 »
De Tiger en Koegelwieck gaan er de laatste tijd ook wel eens sneller langs dan met 20 kmh...

Auke

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Vaarroutes
« Reactie #58 Gepost op: 1 juli 2017, 12:09:54 »
Hoi allemaal,

Ik lees dit forum al jaren, maar reageer bijna nooit. Nu heb ik toch een vraag waarop ikzelf niet meteen het antwoord weet en waar ik jullie expertise graag over hoor.

Het is al jaren een discussie door het Schuitengat te varen, omdat dit korter is / zou zijn en minder brandstof etc. zou kosten. Nu heb ik daar toch een vraag over. Als je naar de vaarroutes kijkt op Marinetraffic o.i.d. lijkt ik te zien dat beide vaarroutes die de snelboten nu zo nu en dan nemen (dat is Schuitengat en Slenk) door de bank genomen een rechthoek vormen. Dat betekent toch dat als ik langs de randen van deze rechthoek vaar eerst de lange kant en dan de korte kant (via Schuitengat) evenlang moet zijn dat eerst de korte kant en dan de lange kant (via Slenk) evenlang moet zijn?

Waarom is er dan nog steeds de wens om via het Schuitengat te gaan?

Vriendelijke groet,

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Vaarroutes
« Reactie #59 Gepost op: 2 juli 2017, 00:19:59 »
Hoi Auke,

het lijkt een rechthoek, maar volgens mij komt dat omdat de afbeelding zoals bovenstaande geen vaaroute vanaf harlingen via het schuitengat laat zien maar "slechts" vanaf Vlieland naar Terschelling, dit geeft een vertekenend beeld.
ik ben niet helemaal bekend met de huidige situatie maar volgens mij wordt het dan meer een "driehoek" vorm...

Wat ook nog mee speelt is dat in het stukje slenk veel gemanoeuvreerd moet worden wat extra tijd en brandstof kost.
ik kan mij nog herinneren uit de tijd dat nog wel via het schuitengat werd gevaren dat de Friesland en vooral de Midsland het in 1,5 uur konden doen, nu is vaak het snelst 1uur 45 min.

groeten