Auteur Topic: Vaarroutes  (gelezen 40632 keer)

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 55
Re: Vaarroutes
« Reactie #30 Gepost op: 5 februari 2016, 11:09:37 »
Is ie 'leeg' dan naar iemand weet? Van alle veerboten steekt de Terschellingerbank toch het diepst?
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2016, 14:57:30 door Wouter B »
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Vaarroutes
« Reactie #31 Gepost op: 9 februari 2016, 16:30:48 »
Er is al een tijdje weer een route over de bank van het Schuitengat naar de Vliestroom. Is ook betond met gele boeitjes. Spontaan ontstaan. Erg diep is het niet, maar met een kieljacht kan het ook prima. Meen iets van 1.80 bij NAP, afgelopen zomer. De huidige diepte weet ik niet.

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 55
Re: Vaarroutes
« Reactie #32 Gepost op: 9 februari 2016, 18:51:51 »
Hmm, als ik Wiki mag geloven steekt de 'Terschellingerbank' 4,50 m diep, gaat niet zo leuk worden met die Voight-Scneiders. Denk niet dat Lakeman dat in de waagschaal stelt.

Voorts is er niemand die met praktische bevestiging komt, dus die berichten van die volg-programma's zal wel een 'bugje' zijn.
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vaarroutes
« Reactie #33 Gepost op: 10 februari 2016, 07:49:59 »
Hmm, als ik Wiki mag geloven steekt de 'Terschellingerbank' 4,50 m diep, gaat niet zo leuk worden met die Voight-Scneiders. Denk niet dat Lakeman dat in de waagschaal stelt.

Voorts is er niemand die met praktische bevestiging komt, dus die berichten van die volg-programma's zal wel een 'bugje' zijn.

Ik heb de route ook gezien op Marinetraffic en dat zag er niet uit als een 'bugje'. Meerdere positiepunten door het Schuitengat en snelheid etc. klopte, dus ze zullen dar echt wel langs zijn gevaren. Het was bovendien opkomend tij, dus nog ruimte om weer los te komen.

Volgens een paar andere links steekt ze beladen 3 m.

http://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/shipid:244660/mmsi:244710180/imo:0/vessel:TERSCHELLINGER_BANK
http://www.faktaomfartyg.se/bremerhaven_1954.htm
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 13:43:09 door Vriend »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2016, 13:19:43 »
De Brandaris meldde zojuist met hoogwater een diepte van 3.20 tot 3.50 meter in het Schuitengat.
Een duidelijke verdieping t.o.v. het recente verleden.
En de stormen lijken nog niet uitgeraasd.
Eens opletten of dit nog wat oplevert, dan wel positief ofwel negatief.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #35 Gepost op: 10 februari 2016, 19:12:00 »
Ik heb op persoonlijke titel, 'vanwege mijn belangstelling in de veerdiensten naar Terschelling', een mailtje gestuurd naar Rederij Waddentransport/Kapitein Lakeman met de vraag of de Terschellingerbank inderdaad op 4/2 door het Schuitegat is gevaren. Ik ben benieuwd of er een antwoord komt, nee heb je, ja kun je krijgen ;)

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 55
Re: Vaarroutes
« Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2016, 00:14:08 »
De Brandaris meldde zojuist met hoogwater een diepte van 3.20 tot 3.50 meter in het Schuitengat.
Een duidelijke verdieping t.o.v. het recente verleden.
En de stormen lijken nog niet uitgeraasd.
Dat zijn inderdaad andere dieptes, past een stuk beter!



Eens opletten of dit nog wat oplevert, dan wel positief ofwel negatief.

Ik vermoed weinig, Lakeman zoekt het juiste tij en route om zo goedkoop mogelijk over te komen, en hij kan deze mogelijkheid perfect inpassen.

Bij de 'Koninklijke Dominator' ligt dat natuurlijk anders. Ik zie het nog niet gebeuren dat zo'n geïnstitutionaliseerde organisatie staat te springen om alle vaartijden, en bijbehorende tarieven, in eens zeer dynamisch te gaan aanpassen...
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2016, 10:43:42 »

Eens opletten of dit nog wat oplevert, dan wel positief ofwel negatief.

Ik vermoed weinig, Lakeman zoekt het juiste tij en route om zo goedkoop mogelijk over te komen, en hij kan deze mogelijkheid perfect inpassen.

Bij de 'Koninklijke Dominator' ligt dat natuurlijk anders. Ik zie het nog niet gebeuren dat zo'n geïnstitutionaliseerde organisatie staat te springen om alle vaartijden, en bijbehorende tarieven, in eens zeer dynamisch te gaan aanpassen...


Met een positieve c.q. negatieve verandering doelde ik zuiver alleen maar op die van de waterdiepte en zeker niets anders!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 55
Re: Vaarroutes
« Reactie #38 Gepost op: 12 februari 2016, 23:51:56 »
Met een positieve c.q. negatieve verandering doelde ik zuiver alleen maar op die van de waterdiepte en zeker niets anders!
Ah, en in welke zin zou het dan iets 'op moeten leveren'?
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #39 Gepost op: 13 februari 2016, 11:07:51 »
In het verleden hebben stormseizoenen zowel positieve als negatieve invloed gehad op de verzanding van het Schuitengat.
Lees de geschiedenis er maar op na.
Daarom ben ik benieuwd wat de huidige stormen voor effect op de waterdiepte zullen hebben.

Ik kan me nog goed herinneren dat in 1956 op de Friesland Cor Haringa de diepte aan het begin van het Schuitengat stond te peilen vanuit het gangboord, terwijl het schip langzaam voer totdat "de drempel" was gepasseerd.
Zodra dat het geval was kon de Werkspoor weer op volle kracht.
Die drempel uit de 50-er jaren verdween langzaam, maar in de jaren 80 verzandde het Schuitengat weer.
Eerst was er nog een Schuitengat-Noord en ook later werd nog via Boomkensdiep gevaren, maar vanaf 1996 was de Slenk de oplossing tot de huidige dag.
Maar thans lijkt het Schuitengat zich weer te verdiepen. Stromingen en wind zijn onpeilbare factoren in de natuur.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #40 Gepost op: 13 februari 2016, 12:35:20 »
Ik heb weleens gehoord dat het was zich iedere 30 jaar hersteld. Ik zal eens checken hoe het verhaal precies is/was.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Vaarroutes
« Reactie #41 Gepost op: 13 februari 2016, 14:09:03 »
Laatst gemeten diepte bij NAP in het Schuitengat is thans 2.30 meter meldt de Brandaris zojuist.
(Vorig jaar was dit 1.00 meter)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wouter B

  • matroos
  • **
  • Berichten: 55
Re: Vaarroutes
« Reactie #42 Gepost op: 13 februari 2016, 15:07:14 »
Dat de eilanden, drempels en platen 'wandelen' is de dynamiek van de wadden, op een bepaald moment was er niet meer tegenaan te baggeren. Hieronder een foto uit de jaren '70 van de kaap bij het Amelandergat.

Die staat nu een heel eind westelijker, en op deze plek kun je nu ruimschoots staande drinken.

Het leuke van de vaarroute door het Schuitengat was dat het schip meestal wel een beetje deining van het zeegat meekreeg, m'n vader begon dan al snel groen te worden. Ander iets was het meemaken van het fenomeen 'zeevlam' langs de Noordsvaarder.

En het scheelde een half uur vaartijd...

« Laatst bewerkt op: 13 februari 2016, 15:31:41 door Wouter B »
Oudst bekend onder "Aaster Beikes"!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #43 Gepost op: 13 februari 2016, 15:45:43 »
Inderdaad wandelen alle Waddeneilanden.
Deze paal (30) stond er in 1975 nog en nog was je niet aan het eind.
Die jonge Wim Vink staat er ook niet meer.............. :)



back on topic.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man