Auteur Topic: Vaarroutes  (gelezen 40644 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Vaarroutes
« Gepost op: 26 februari 2007, 22:50:39 »
Is de vaarroute, in zeg, de laatste 100 jaar vaak aangepast en kan een afbeelding dit misschien verduidelijken?
Uiteraard weet ik van de veranderde route naar Terschelling die nu via slenk gaat en voorheen door Schuitengat.
(zie kaartje)
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2016, 13:06:20 door Vriend »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Vaarroutes
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2007, 13:13:02 »
Ik zou het niet weten, ik ben niet echt goed op de hoogte van de Waddenzee, maar ik geloof niet echt dat er erg veel verranderd is.
Nou ja, kleine dingen misschien, want de zanbanken bewegen (voor zover ik weet) ook wel een beetje (net als de eilanden) dus misschien is het in hondert jaar wel een eindje opgeschoven, maar volgens mij zijn er niet echt grote aanpassingen geweest.
Maar zoals ik al zei, ik weet er niet zo veel van af.

Groet Bob 8)

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Vaarroutes
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2007, 13:18:56 »
nou wat ik weet is dat de slenk ondieper word
en dat er een paar tonnen verlegt zijn.
Maar misschien kan Pieter Schroo of iemand anders
meer duidelijkheid scheppen. 
Groeten Hessel Buren Terschelling

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vaarroutes
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2007, 14:19:02 »
Ik weet er slechts een klein beetje vanaf. Maar wat net ook al werd gezegd klopt. De slenk wordt steeds ondieper. Waardoor dat komt is mij niet geheel bekend, maar volgens mij komt dat door de stroming vanaf zee  ??? ? De eilanden schuiven inderdaad een stukje op. Aan de noordvaarder op Terschelling kun je dat heel goed zien. Het zand van de Noordvaarder wordt er op het laatste stukje van Terschelling weer aangespoeld. Daardoor verschuift het eiland als het ware. Vroeger lag de vaarroute altijd net tussen beide eilanden in. Dan werd door het Schuitengat gevaren geloof ik. Ongetwijfeld dat iemand hier meer over weet!
Goeie!

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2007, 17:06:15 »
Uit eigen overlevering weet ik de geschiedenis van de jaren '50.
Vanaf Harlingen via Blauwe Slenk naar de Vlieree en dan stuurboord uit het Schuitengat in.
Het Schuitengat vertoonde eind jaren 50/begin jaren 60 ook een ondiepte want ik zie Corrie Haringa bij laagwater nog peilen vanaf de toenmalige Friesland, terwijl de boot langzaam over "de drempel" schoof, zoals dat in die jaren heette. Later vedween die drempel weer.

In de jaren '80 splitste het Schuitengat zich in een Zuid en een Noord gedeelte. Het zuiderdeel was minder diep dan het Noorder. De Berenboot moest bij laagwater altijd langs het Noorderlijke deel, maar liep steeds vaker vast. Ook de toenmalige Schellingerland moest vaker en vaker uitwijken naar het noordergedeelte.

In 1995 was de situatie niet meer houdbaar en voer de boot vanuit de Vliestroom eerst het Boomkesdiep in om even later met een scherpe boog stuurboord uit het Schuitengat in te draaien, vlak langs de Noordvaarder.

Helaas hield die route ook niet lang stand. Ik weet niet meer precies in welk jaar, maar kort daarop werd de Slenk uitgebaggerd. Dat kostte volgens Rijkswaterstaat minder moeite dan het op diepte houden van het Schuitengat.
Toen de Slenk op diepte was werd de route verlegd vanaf de Vliestroom naar de Meep en de Slenk. Daarna het laatste stukje via het Schuitengat.

De Oosterschelde (charterschip in de zomers 1959-1963) stak zo ondiep dat die soms bij hoogwater via Oosterom naar Harlingen voer. Welke route precies na het Oosterom werd gevolgd, is mij niet bekend.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Vaarroutes
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2009, 01:09:06 »
Ik was in 1999 op vakantie op Terscheling,
Avonds rond de klok van 23 uur lagen de veerboot Friesland, Midsland, Koegewiek en de Oost Vlieland (Ouden schelingland in de haven van West Terscheling.
Het was buiten de dienstregeling dus niet tijdens de dienstregeling dus maar snap niet waarom de Oost Vlieland op Terscheling lag daarom voeg ik hoe lang de overtocht duurde van terscheling naar vlieland met gewoon veerboot.
Hoop zo duidelijk me vraag beantwoorden, of moet ik doeksen mailen.

Vriendelijk groet nagier
het was toen het lutine jaar was het een groot feest toen voer de oost vlieland voor 1 keer naar terscheling heen en weer snacht om 1uur voeren we weer terug naar vlie ik ben toen mee geweest
hoe lang duurde de reis met de OOST VLieland heen en terug 1 uur of lange vaartijden?
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2012, 14:00:42 door PiebeJanMan »

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vaarroutes
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2009, 01:24:28 »
In 1 uur heen en weer.. Das behoorlijk knap als je de reistijden van en naar Vlieland met de huidige Vlieland alleen al ziet.
Ik meende dat de reistijd met de Oost Vlie destijds 1 uur en 3 kwartier was. Afhankelijk van de wind was ze soms wat sneller.
Goeie!

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vaarroutes
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2009, 12:35:06 »
Kon men in 1999 nog door het schuitegat of moest men toen ook al omvaren zoals dat nu is?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vaarroutes
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2009, 16:44:17 »
hoe lang duurde de reis met de OOST VLieland heen en terug 1 uur of lange vaartijden?

Dat hing af van stroming, wind, zicht en toestand van de vaargeulen. Kon wel eens een minuut of twintig tussen zitten, zeker in die tijd met wat kleinere schepen dan nu. Schepen zijn geen auto's.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vaarroutes
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2009, 17:03:09 »
Kon men in 1999 nog door het schuitegat of moest men toen ook al omvaren zoals dat nu is?

Sinds eind jaren 90 wordt er niet meer door het Schuitengat gevaren. Ik ben in 1998 naar Terschelling gevaren met de Midsland en die ging toen al via de West Meep en de Slenk.  Een paar jaar geleden is er wel discussie geweest over het weer bevaarbaar maken van het Schuitengat. Volgens RWS kost het dusdanig veel om het Schuitengat bevaarbaar te maken en te houden, dat de besparing voor Doeksen niet opweegt hiertegen.

In 1 uur heen en weer.. Das behoorlijk knap als je de reistijden van en naar Vlieland met de huidige Vlieland alleen al ziet.
Ik meende dat de reistijd met de Oost Vlie destijds 1 uur en 3 kwartier was. Afhankelijk van de wind was ze soms wat sneller.

Ik denk dat hiermee de vaartijd tussen Terschelling en Vlieland bedoeld wordt. De interinsulaire sneldienst tussen Vlieland en Terschelling doet er volgens de huidige dienstregeling 30 minuten over (enkele reis). Reken op ruim een uur enkele reis voor de gewone veerdienst. Binnen een uur heen en weer is dus onmogelijk. Zou je wel door het Schuitengat kunnen varen, dan red je het volgens mij nog niet om binnen een uur heen en weer te varen met een 'langzame' veerboot.

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Vaarroutes
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2009, 19:14:38 »
Een paar jaar geleden is er wel discussie geweest over het weer bevaarbaar maken van het Schuitengat. Volgens RWS kost het dusdanig veel om het Schuitengat bevaarbaar te maken en te houden, dat de besparing voor Doeksen niet opweegt hiertegen.

Dat was zelfs dit jaar ;)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vaarroutes
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2009, 00:07:19 »
Als we het allemaal zo "groen" willen doen, dan zou RWS juist hieraan moeten meewerken uit hoofde van geringere CO2 uitstoot door kortere vaartijd. Het argument dat de uitgaven van RWS niet opwegen tegen de besparingen bij Doeksen lijkt mij een oneigenlijk argument, omdat het hier over twee verschillende portemonnees gaat die met elkaar niets te maken hebben. RWS zal eerder op budgettaire gronden hieraan niet meewerken.
De drempelvorming in de mond van het Schuitengat is een repeterend probleem, dat zo om de tien, twintig jaar terugkeert en vervolgens zichzelf oplost. Hoort bij de natuurlijke dynamiek van het geulensysteem. De uitgang van de Slenk en Meep staan onder dergelijke dynamische invloed. Als er geen verstoringen van buitenaf komen (zoals de aanleg van de Tweede Maasvlakte, daar kan nog iets van worden verwacht) zal de mond van het Schuitengat zichzelf herstellen. Wanneer is vraag twee.

OLAU-fan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
  • Synergie
Re: Vaarroutes
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2009, 01:08:28 »
Kon men in 1999 nog door het schuitegat of moest men toen ook al omvaren zoals dat nu is?
Volgens mij werd er met de veerbootroute door de Slenk in 1995 of 1996 gestart. Tot een jaar of drie terug deed de
KOEGELWIECK bij hoog water de route via het Schuitengat nog wel. Ook de NOORD-NEDERLAND deed dit. Nadat de laatse vastliep en zelfs droogviel, heeft ook zij deze route verlaten.

Afgelopen zomer zag ik de KNRM en enkele eilanders een alternatieve route zuidelijk van het Schuitengat doen tussen TS-VLIE, maar dat terzijde.
Allrounder, geen hooligan

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vaarroutes
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2011, 17:40:34 »

Er is voorlichtingsavond geweest over het Schuitengat en de Slenk en de nieuwste ontwikkelingen m.b.t deze beide geulen op 27 januari 2011 door Rijkswaterstaat en de gemeente
Terschelling
Weet iemand hier de uitkomst c.q. de hoofdpunten van?

Leen


willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vaarroutes
« Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2011, 18:35:55 »

Er is voorlichtingsavond geweest over het Schuitengat en de Slenk en de nieuwste ontwikkelingen m.b.t deze beide geulen op 27 januari 2011 door Rijkswaterstaat en de gemeente
Terschelling
Weet iemand hier de uitkomst c.q. de hoofdpunten van?

Leen



Leen, er heeft wat over in de Harlinger gestaan en ik meen ook in de Terschellinger: nog geen Schuitengat, dat gaat nog wel een paar jaar duren.