Auteur Topic: Schellingerland (slof)  (gelezen 92714 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #45 Gepost op: 27 november 2009, 23:42:42 »
De Slof zwaaiend op 8 juni 1975. Een lastig te manoeuvreren schip dat tegen een stootje kon.

[

De Slof was helemaal niet zo lastig te manoeuvreren, had drie roeren en uiteraard twee schroeven en reageerde daar direct op. Voor "nieuwelingen" was het wel even wennen omdat je de reactie van het roer niet goed kon voelen in het rad, dus was je aangewezen op wat je voeten je vertelden. Het schip kon zeer kort zwaaien, maar je moest altijd wel goed letten op de enorme windvang die het dekhuis nu eenmaal was. In '56 had Verschure er bij de verbouw zelfstellende roeren onder gehangen, toen was het inderdaad een vrijwel onmanoeuvreerbaar schip bij aanlopen van de havens dwarsstrooms. Dat is bij de eerste de beste dokbeurt gewijzigd.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #46 Gepost op: 28 november 2009, 00:01:20 »
De 3 roeren...... foto genomen op de Oranjewerf. Ik heb daar 10 jaar vlakbij gewoond, nl bij de Oranjesluizen. Wij woonden daar op een woonboot.  Deze moest om de 4 jaar naar de werf. Wij gingen dan ook naar de Oranjewerf. Helaas was ik nog niet zo bijdehand om foto's van de Doeksen schepen te maken. Wel zag ik ze er wel eens liggen omdat ik deze op mijn jonge leeftijd herkende van de vakanties. Ik heb bijv. het ms Friesland wel eens in de sluis zien liggen. Mijn vader, terschellinger, maakte dan even een praatje met de bemanning.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #47 Gepost op: 28 november 2009, 07:55:39 »
De Slof zwaaiend op 8 juni 1975. Een lastig te manoeuvreren schip dat tegen een stootje kon.


Jeroen,
Je publiceert prachtige foto's, ga vooral zo door.
Bijgaande foto kan echter niet in 1975 genomen zijn, want de Slof is hier nog niet verbouwd (grotere salon).
Het plaatje moet daarom van voor 1974 zijn.
Maar goed, dat is maar een detail.
Zoals gezegd, de foto's zijn weer uniek.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:11:22 door PiebeJanMan »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #48 Gepost op: 28 november 2009, 09:49:00 »
Oeps, een verkeerde datum en onjuiste informatie  :-[ ;D Dat krijg je met de landrotten op een forum over schepen  ;)

Willem, Jan en Wim bedankt voor de aanvullende informatie. De datum is volgens de overlevering, in de loop der jaren toch niet helemaal goed doorgekomen. Altijd mooi om te zien hoe snel anderen dat opvalt aan bepaalde dingen.

De foto van Jan laat heel mooi de geklonken scheepsromp zien. Boven en onder de lasletters Terschelling kun je nog resp. RTM en Rotterdam lezen. En de slof was dus toch niet zo lastig te manoeuvreren bij het zwaaien. Ik was al op de foto aan het zoeken naar een staalkabel richting de kade (zie topic Friesland (1)), maar die hadden ze waarschijnlijk niet nodig.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #49 Gepost op: 28 november 2009, 12:21:25 »
Nog even een kleine aanvulling over de datum. Waarschijnlijk is deze foto van een serie genomen in augustus 1972. Zie ook in het topic Friesland (1) bij de foto van de zwaaiende Friesland. Bij de Vlieland - 1938 had ik ook een verkeerde datum gezet. Ik had foto's afkomstig uit twee series. Een serie uit 1972 en eentje uit 1975. Deze hoort waarschijnlijk bij de eerste en sowieso niet bij de laatste.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #50 Gepost op: 28 november 2009, 17:58:34 »
Jeroen, inderdaad mooi te zien hoe dat casco geklonken was en hoe zwaar. Op de kop lagen naar ik mij meen te herinneren 4 platen over elkaar heen geklonken op de smeedijzeren steven (waar de Rederij nog een klein stripje op had gelast voor het mooie). Onverwoestbaar.

het schip menouevreerrde inderdaad "makkelijk" als je de direct omkeerbare Deutzen even buiten beschouwing laat, want dat vergede toch wel een paar seconden om de om te zetten. Zwaaien kon je vrijwel op de plek, daar waren zelden staaldraden voor nnosig. Wij gebruikten ze op Middelharnis wel als de wind heel ongunstig stond (WNW), maar meestal was dat niet nodig.

De letters RTM Rotterdam zijn wat merkwaardig, omdat dit thuishaven en eigenaar moet voorstellen, terwijl Provinciale Waterstaat Zuid-Holland te Den Haag de werkelijke eigenaar was.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #51 Gepost op: 9 december 2009, 22:31:26 »
De Schellingerland bij de Oranjewerf op 14 januari 1974 ligt hier klaar voor het plaatsen van het extra stukje salon. Op het voordek zie je het stuurhuis liggen.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:10:20 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #52 Gepost op: 9 december 2009, 22:36:36 »
Net een bouwpakket, maar dan in het groot  ;D. Hier wordt de uitbreiding van de salon als ??n geheel met een kraan omhoog gehesen.....
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:10:33 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #53 Gepost op: 9 december 2009, 22:43:25 »
om vervolgens geplaatst te worden. Later nog werd het stuurhuis weer bovenop de nieuwe salon geplaatst. Je ziet op deze en de eerder foto's twee stutpalen op het dek staan waar de salon tijdelijk op rust. Later werden de zijkanten onder de salon dichtgemaakt, waarop tegelijkertijd de salon rustte.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:09:51 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #54 Gepost op: 10 december 2009, 23:34:15 »
Mooie serie, Jeroen! De nieuwe sectie paste niet helemaal op de bestaande opbouw en dat is toen opgelost daar de iets bredere bestaande opbouw met kettingen naar elkaar toe te trekken. Linksom of rechtsom, was de Slof voor de vrachtdienst een handig schip met een voor die periode toch wel riant laadvermogen. Een zware kraan of dergelijke was geen probleem. Ik heb nooit goed begrepen waarom de Rederij destijds de boot niet op koplading heeft omgebouwd, want dat was betrekkelijk simpel te realiseren geweest, waarmee men gelijk een uitstekende vrachtboot zou hebben gehad. Natuurlijk waren de motoren al behoorlijk aan hun draaiuren, maar het casco was dik op orde.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #55 Gepost op: 11 december 2009, 08:26:52 »
Ik heb nooit goed begrepen waarom de Rederij destijds de boot niet op koplading heeft omgebouwd, .....

Volgens mij heeft hij op een zeker moment wel een achterklep gekregen zodat er vanaf de achterkant geladen kon worden?
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat die gebruikt werd (maar dat zegt niets).

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #56 Gepost op: 11 december 2009, 10:55:46 »
Ik ken alleen afbeeldingen van het schip met achterklep uit de Cypriotische tijd, maar niet uit zijn NL periode.

Edit: ik heb nog even gezocht op de harde schijf. Van ene Bert de Boer heb ik ooit een aantal foto's ontvangen uit de Cypr. tijd, waaronder ook deze met achterklep.

« Laatst bewerkt op: 11 december 2009, 11:26:53 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #57 Gepost op: 11 december 2009, 12:10:27 »
Opvallend is dat de boeg aan de binnenkant nog de Doeksenkleuren had.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #58 Gepost op: 11 december 2009, 16:35:25 »
Ik heb nooit goed begrepen waarom de Rederij destijds de boot niet op koplading heeft omgebouwd, .....

Volgens mij heeft hij op een zeker moment wel een achterklep gekregen zodat er vanaf de achterkant geladen kon worden?
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat die gebruikt werd (maar dat zegt niets).

Dat is er pas ingezet toen de boot naar Cyprus zou gaan, dus bij Welgelegen. Doeksen heeft dat nooit uitgevoerd. Voor vrachtwagens zou dat geen oplossing zijn geweest, op de kop had dat ecdhter wel gekund.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #59 Gepost op: 11 december 2009, 17:21:12 »
Dan heb ik dat vast ergens eerder op hen foto gezien.

Ik zie trouwens foto's met een II achter de naam en foto's zonder. Is met het aanbouwen van de salon de II verdwenen?

gr. Hans.