Auteur Topic: Schellingerland (slof)  (gelezen 92716 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #30 Gepost op: 29 augustus 2008, 11:05:52 »
De Schellingerland had inderdaad riante trappen, ik denk dat het aantal passagiers ten tijde van deze foto nooit meer dan een man of 250 300 is geweest, later is de opbouw bij de ADM fors naar voren uitgebreid, maar exacte aantallen passagiers weet ik niet, ik meen dat er plaats was voor zo'n 50 personenauto's en dat was ongeveer het dubbel van dat van de Noord Nederland.

Pieter

De "riante" trappen waren inderdaad zeer ruim. Dat had te maken met de specifieke eisen voor Middelharnis-Hellevoetsluis. In '57 werden passagiers voor Flakkee nog massaal aangevoerd met de dieseltram vanuit R'dam (starre uurdienst) en in omgekeerde richting waren er veel forensen voor diverse industrie

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #31 Gepost op: 5 februari 2009, 19:31:42 »
Onderstaand plaatje heb ik al lang in bezit en heb ik ooit gekregen van een RTM-busliefhebber, die ook andere RTM-zaken op de foto zette.
Zo fotografeerde hij ook de Haringvliet in 1971, nadat dit schip bij de RTM geen werk meer had.
Waar de foto is genomen, weet ik niet, alleen het jaartal.
Is het soms de vluchthaven van Zijpe, waarover in SSS op blz 321 wordt geschreven?
Willem Boot zal ongetwijfeld het antwoord weten.

De foto kwam onlangs weer tevoorschijn en daarom plaats ik die gelijk maar.

(En voor de jongere leden die het schip niet direct herkennen: eind 1971 kocht Doeksen het schip en zette die in als Schellingerland II.)



Foto: © Aad Deventer
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 10:21:03 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #32 Gepost op: 5 februari 2009, 21:32:03 »
No sir, dit is niet de vluchthaven van Zijpe, die is zo vlak als een biljartlaken en daar staan zeker geen kranen. Ik twijfel tussen de HVO ("Havenbedrijf Vlaardingen Oost")  en de Oranjewerf. HVO deed veel aan het onderhoud van het schip en het kan zijn, dat de Haringvliet hier is gefotografeerd aan een kade in de buurt van HVO kort na inspectie ten behoeve van de overtocht naar Itali
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2009, 21:08:09 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #33 Gepost op: 5 februari 2009, 21:56:33 »
No sir, dit is niet de vluchthaven van Zijpe, die is zo vlak als een biljartlaken en daar staan zeker geen kranen. Ik twijfel tussen de HVO ("Havenbedrijf Vlaardingen Oost")  en de Oranjewerf. HVO deed veel aan het onderhoud van het schip en het kan zijn, dat de Haringvliet hier is gefotografeerd aan een kade in de buurt van HVO kort na inspectie ten behoeve van de overtocht naar Itali?.

Bedankt voor de aanvullende info.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2009, 21:09:13 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #34 Gepost op: 6 februari 2009, 01:05:24 »
Nogmaals, zou kunnen, maar dat was dan wel de pishoek aan de overkant waar een normaal mens niet kwam. Het is in elk geval niet direct aan de werf van HVO, daar heb ik namelijk nog wel een paar foto's van, zij het na afloop van de winter '62-'63. De schroeven had je toen niet willen zien! De Haringvliet is toen nog een dikke dag volstrekt zoek geweest (er was nog geen radar aan boord). De jongens voeren op kompaskoers en tijd, gecorrigeerd voor stroomsnelheid tussen Middelharnis en Hellevoetsluis, GPS was er niet, Syladis ook niet, dus was het feitelijk blind varen in mist. Controle; tonnetje-tonnetje, maar die waren opgenomen of hingen lekker onder een dikke meter ijs. Men had de stroming onder het ijs overschat op een reisje Hellevoet-Middelharnis en de boot is bij de ingang van het Vuile Gat (tussen Tiengemeten en de Hoeksche Waard) vastgelopen. De RTM heeft toen de 'Stad Zierikzee' (een stoomschip uit 1904) en de 'Schelde' (idem, 1896) order gegeven het schip op te zoeken. Die jongens voeren ook blind, dat kan je je nu nauwelijks meer voorstellen. Het kwam dus wel goed, maar Flakkee was toen op het nippertje niet geisoleerd.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2009, 21:10:23 door Wim Vink »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #35 Gepost op: 7 februari 2009, 16:25:52 »
Vlaardingen it is. Het was echter wel een afgescheiden deel van de HVO waar je eigenlijk niet goed bij kon komen. Stond een soort Chinese Muur omheen (ik heb in Vlaardingen op de Middelbare school gezeten, vandaar dat ik de plek redelijk ken).

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #36 Gepost op: 10 februari 2009, 21:18:03 »
Na enige emails met de maker van de "Vlaardingse foto" (Aad Deventer) zijn er nog 2 foto's uit dezelfde serie tevoorschijn gekomen.
Ook is er een exacter tijdstip boven tafel gekomen: augustsus 1971.
En over de juiste plek wist hij te melden: ben tot de conclusie gekomen dat het in de Vulkaanhaven geweest moet zijn (= Vlaardingen Oost) dat is waar nu Maersk aanmeert met de schepen naar Engeland.
hemelsbreed is het vlak bij de Kon. Wilhelminahaven waar de werf van Figee was.

Zelf ben ik ter plekke geheel onbekend, dus commentaar of aanvulling kan ik hierop niet geven.
Ik vind het wel aardig dat er weer "foto's uit een schoenendoos" zijn gekomen. Kortom: de aanhouder wint en een stimulans voor onze hobby.





Foto's: © Aad Deventer
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2015, 08:46:34 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #37 Gepost op: 10 februari 2009, 21:20:37 »
Van diezelfde Aad Deventer kreeg ik nog twee afbeeldingen uit de tijd dat de Haringvliet op het gelijknamige vaarwater in dienst was.
Eerst een zwart-wit ansichtkaart en vervolgens een foto van een excursie van busliefhebbers, die met een RTM bus gebruik maakten van de RTM boot.




Foto: © Henk Takken
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2013, 19:21:20 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #38 Gepost op: 11 februari 2009, 14:02:16 »
Kijk, dat is een van de luxe-touringcars van de RTM die voor de Trans Delta Express werden ingezet (die droegen bloemennamen als ik me goed herinner: Akelei, Duinroosje, nog zowat van dat spul). Een ervan is nog eens uitgebrand. Dit waren voorlopers van wat nu Q-liners zijn. Ik werkte toen zelf nog bij de RTM en dit zijn dus goede herinneringen. De laatste vaarten (op de allerlaatste oversteek na) heb ik de Slof toen nog zelf gevaren, als het goed is heb ik van die dag zelfs nog filmopnamen. Beetje triest.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #39 Gepost op: 11 februari 2009, 14:08:28 »
Na enige emails met de maker van de "Vlaardingse foto" (Aad Deventer) zijn er nog 2 foto's uit dezelfde serie tevoorschijn gekomen.
Ook is er een exacter tijdstip boven tafel gekomen: augustsus 1971.
En over de juiste plek wist hij te melden: ben tot de conclusie gekomen dat het in de Vulkaanhaven geweest moet zijn (= Vlaardingen Oost) dat is waar nu Maersk aanmeert met de schepen naar Engeland.
hemelsbreed is het vlak bij de Kon. Wilhelminahaven waar de werf van Figee was.


Dit is dus iets verder weg, inderdaad een "pishoek", het is namelijk bij het ertsoverslagbedrijf dat daar toen zat naast de Wiltonwerf. Op de bovenste foto rechts zie je nog net de arm van een van de vier grote ertsoverslagkranen en dus is het de Vulcaanhaven. Toevallig heb ik daar een paar jaar geleden nog eens beroepshalve mee te maken gehad, geen beste ervaring. Het schip heeft daar overigens maar kort gelegen en uitsluitend in afwachting van de keuring voor Ancona. Vulcaanhaven was een van de weinige particuliere havens in de Waterweg en dus was dat liggen daar niet goedkoop. Direct na de keuring is de Slof naar de Vluchthaven van Zijpe gegaan, dat kostte namelijk zo goed als niets en dat was bij RTM zeer belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2009, 21:16:09 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #40 Gepost op: 25 september 2009, 16:12:11 »
Het ontschepen van de auto's vanaf de Slof in Harlingen, 4 augustus 1978.



Foto: © Corry Vink
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 10:22:21 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #41 Gepost op: 6 november 2009, 20:54:58 »
Hier kun je zien hoe de Slof eruit zag als SS Royal Iris II http://www.faktaomfartyg.se/royal_iris_II_1932_b_1.htm

Alleen de romp is nog te herkennen, nooit geweten dat een stoomschip als basis gediend heeft voor de Schellingerland II. Op blz 132 van 'De Reederij 1908-2008' is onder een foto van de Slof uitgebreide info te vinden over de 'verdieseling' en andere aanpassingen van dit schip.
« Laatst bewerkt op: 6 november 2009, 20:56:51 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #42 Gepost op: 6 november 2009, 21:47:50 »
Hier kun je zien hoe de Slof eruit zag als SS Royal Iris II http://www.faktaomfartyg.se/royal_iris_II_1932_b_1.htm

Alleen de romp is nog te herkennen, nooit geweten dat een stoomschip als basis gediend heeft voor de Schellingerland II. Op blz 132 van 'De Reederij 1908-2008' is onder een foto van de Slof uitgebreide info te vinden over de 'verdieseling' en andere aanpassingen van dit schip.

Er is nog wat van de oude St Hilary/Royal Iris/-II herkenbaar en dat is het spantenraam van de opbouw aan de achterzijde, dat was gewoon in de originele vorm gehandhaafd. Zo goedkoop mogelijk gedaan, want oorspronkelijk zou het schip nog geen tien jaar dienst doen wegens gereedkomen van de deltawerken. Die liepen echter een paar jaar uit. Het was een verschrikkelijk schip om mee te manoeuvreren. Dat maakte vereder niet veel uit, want het casco was zo onvoorstelbaar dik en sterk dat je er bij wijze van spreken de Afsluitdijk mee doormidden had kunnen varen. Ik werkte zelf toen nog als invalkracht bij de RTM en heb de laatste reisjes op Middelharnis het schip zelf overgebracht.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #43 Gepost op: 22 november 2009, 17:28:25 »
De Schellingerland alias 'de Slof' in actie op 8 juni 1975.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:11:39 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #44 Gepost op: 27 november 2009, 23:00:36 »
De Slof zwaaiend op 8 juni 1975. Een lastig te manoeuvreren schip dat tegen een stootje kon.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:11:07 door PiebeJanMan »