Auteur Topic: Schellingerland (slof)  (gelezen 92759 keer)

natureboy

  • Gast
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #60 Gepost op: 11 december 2009, 18:39:20 »
Op de foto's die ik een week of wat geleden heb geplaatst, die de Schellingerland in Zuid Frankrijk laten zien in zwaar verwaarloosde staat, is de klep ook al te zien. De noodzaak voor de 11 verviel toen de Schellingerland 1 (ex Wagemaker) verkocht werd.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #61 Gepost op: 11 december 2009, 22:14:18 »
De I op de ex-Wagemaker en de II op de Slof waren er opgeschilderd. De scheepsnaam in opgelaste letters.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #62 Gepost op: 31 maart 2010, 19:22:51 »
De Schellingerland op 25 april 1975. Aan de reling te zien is de foto genomen vanaf de Friesland.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 13:09:27 door PiebeJanMan »

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #63 Gepost op: 1 april 2010, 09:11:27 »
In die tijd werd het schilderen zo te zien nog door Doeksen zelf gedaan.
De railing van de Friesland zit vol met grondverfplekken.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #64 Gepost op: 1 april 2010, 10:19:31 »
Tot voor kort werd er veel schilderwerk door medewerkers van Doeksen gedaan.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #65 Gepost op: 2 april 2010, 10:04:24 »
Op die manier had je voor alle medewerkers het hele jaar wel werk. Men deed in het verleden ook meer klein onderhoud allemaal zelf. Is dat veranderd alleen vanwege certificering of spelen kosten ook een (grote) rol?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #66 Gepost op: 2 april 2010, 11:30:48 »
Op die manier had je voor alle medewerkers het hele jaar wel werk. Men deed in het verleden ook meer klein onderhoud allemaal zelf. Is dat veranderd alleen vanwege certificering of spelen kosten ook een (grote) rol?


Bij elk bedrijf is kostenbeheersing noodzakelijk (dat is wat anders dan kostensnijden). Bij de Rederij zie je de ontwikkeling, dat men de dienst met zo weinig mogelijk schepen (en dus ook personeel) uitvoert (zie jaren '60 en '70); het is dus goedkoper een groot schip 's winters met gering vervoer te laten varen dan een tweede boot een groot deel van het jaar stil te laten liggen en dan onderhoud te plegen met de eigen bemanning. Hoe hard het ook mag klinken, bedrijven zijn er niet om personeel aan het werk te houden (in feite verborgen werkloosheid, zoals je dat nog veel in Engeland ziet), maar om personeel zinvol werk te geven dat zowel voor onderneming als personeel rendeert. Hoewel zonder werk zitten bepaald niet leuk is, is het in de praktijk veel erger om mensen minder zinvol werk te laten doen, waarvoor ze in feite niet zijn aangenomen of zijn  opgeleid en dat uiteindelijk voor de mensen en het bedrijf niets substantieels oplevert. Het is voor varend personeel uiterst belangrijk dat ze trots kunnen zijn op hun werk: veilig overzetten  van mensen en goederen, ook onder de meest zware omstandigheden. Als je dan als "bemanning van de reserveboot" dagen lang alleen zit te tjetten met het gevoel, dat dat gebeurt om je maar aan het werk te houden, dan ontstaat er een rotsfeer.
Het laten uitvoeren van periodiek onderhoud door een werf geeft de mensen daar dan weer hun beroepstrots.
Het is gewoon een denkfout als er alleen maar wordt gekeken naar "werkgelegenheid", het gaat er ook om wat die werkgelegenheid inhoudt: mensen willen niet uitsluitend werk, maar vooral werk waarin ze plezier hebben.
Er zijn dus twee hoofdmotieven om het lopende onderhoud niet door eigen personeel te laten doen: gezonde bedrijfsvoering en gemotiveerd personeel.

Bij mijn eigen Rotterdamsche Tramweg Maatschappij zette men het personeel, dat in de winter wegens de seizoenspiek niet veel om handen had, bijvoorbeeld in om straatwerk te laten doen. Ik kan je verzekeren dat een machinist of matroos dat bepaald niet aardig vond.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #67 Gepost op: 2 april 2010, 13:19:01 »
Bedankt voor je uitleg inclusief de achtergronden Willem. Een voorbeeld van 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Hoe toevallig hier met een knipoog naar het feit dat dit schip naar een bepaald soort schoeisel is vernoemd. Er is in het nog niet eens zo grijze verleden ook een trend geweest dat bedrijven steeds meer zelf gingen doen en produceren. De wat ouderen onder ons hebben vast wel eens een WC-bril van de firma Philips gezien. Ja je leest het goed, de fabrikant bekend van verlichting en elektronica. Daar is men, waarschijnlijk om o.a. eerder genoemde redenen, weer snel mee gestopt.

Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #68 Gepost op: 2 april 2010, 13:37:33 »
Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?

Dat was een overdekte, maar toch half open, ruimte, zodat je als passagier binnnen toch buiten kon zijn.

Edit: zie bijgaande scan van een vakantiedia van 30 juli 1977. Omdat de salon al helemaal vol was, konden voor onze terugreis alleen hier nog een plekje vinden.
Daarin is nog steeds niets veranderd, want augustus 2009 mochten mijn vrouw en ik ook op het bovendek van de Friesland gaan zitten in windkracht 7.
(NB. Op de afbeelding kijken beide dames (resp. mijn vrouw en haar zus) minder vrolijk, omdat de vakantie weer voorbij was)



dia: ©  Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 10:23:41 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re:Schellingerland (slof)
« Reactie #69 Gepost op: 2 april 2010, 15:02:55 »
Bedankt voor je uitleg inclusief de achtergronden Willem. Een voorbeeld van 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Hoe toevallig hier met een knipoog naar het feit dat dit schip naar een bepaald soort schoeisel is vernoemd. Er is in het nog niet eens zo grijze verleden ook een trend geweest dat bedrijven steeds meer zelf gingen doen en produceren. De wat ouderen onder ons hebben vast wel eens een WC-bril van de firma Philips gezien. Ja je leest het goed, de fabrikant bekend van verlichting en elektronica. Daar is men, waarschijnlijk om o.a. eerder genoemde redenen, weer snel mee gestopt.

Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?

In de jaren '70 dacht men anders dan nu en om bij Philips te blijven: als een product range niet voldoende opleverde, dan was het weg ermee. Tegenwoordig is het weer mode om "bij je kernactiviteiten te blijven" (mode term: "core business") en dat gaat goed totdat er weer een nieuwe modegril ontstaat die zegt dat je het beter zus-of-zo kan doen. Ligt eraan of het in Quote of een ander managersPlayBoy staat..... ;D
Om weer on topic te komen, toevallig zit in de boeken een alg. plan van de laatste verbouwing voor Doeksen door de Oranjewerf. De opgangen naar het promenadedek zaten volgens die tekening in de zijden en niet in het "hok" achter de stuurhut. Voor zover ik me het goed herinner, was dat alleen een soort "schuilhut" voor enkele passagiers. Ik heb diverse overtochten met de slof gedaan, maar slechts een in de verbouwde toestand, de rest toen-ie nog iets op de 'Haringvliet' leek.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2011, 10:50:20 door Wim Vink »

richard1971

  • Gast
zoek tekening veerboot haringvliet
« Reactie #70 Gepost op: 28 november 2011, 19:17:48 »
Hallo ik ben op zoek naar de tekening van de veerboot rtm die gediend heeft in hellevoetsluis/middelharnis,of wie mij verder kan helpen in deze zoekactie.
Ik wil heb graag nabouwen voor onze modelbouwclub.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2011, 19:26:18 door richard1971 »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: zoek tekening veerboot haringvliet
« Reactie #71 Gepost op: 28 november 2011, 21:43:05 »
Hallo ik ben op zoek naar de tekening van de veerboot rtm die gediend heeft in hellevoetsluis/middelharnis,of wie mij verder kan helpen in deze zoekactie.
Ik wil heb graag nabouwen voor onze modelbouwclub.

Die zit in mijn archief, neem maar even contact op via PB. Lijnenplan is er niet, wel algemeen plan.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #72 Gepost op: 10 juni 2012, 21:00:30 »
In het Streekarchief Voorne&Putten-Rozenburg is een filmpje van ca 10 minuten te vinden over veerboten en trams van de RTM te vinden uit 1963.
Daarin is ook een passage te zien van de Haringvliet, de latere "Slof" van Doeksen.

link: http://www.streekarchief-vpr.nl/pages/nl/zoeken-in-collecties/zoeken-in-alles.php?mivast=126&mizig=317&miadt=126&miaet=14&micode=621&minr=3007440&miview=ldt
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Schellingerland (slof)
« Reactie #73 Gepost op: 9 oktober 2012, 11:31:49 »
Onlangs kwam ik in bezit van autobusfoto's van een kennis van mij.
Daarbij vond ik ook deze 3 foto's van een Maarse&Kroon bus (302) op de Haringvliet.
Gelet op de uitvoering van de outfit van de bus zijn de foto's na 1965 genomen.







foto's: coll. K.H. v.d. Zwaard
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2015, 12:33:33 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Schellingerland (slof)
« Reactie #74 Gepost op: 10 oktober 2012, 11:44:39 »
In de bus zitten een hoop lijnen die in latere streekbus-modellen ook weer terugkomen. Leuk om te zien dat de voorkant wel heel lang al zo is met die hoekraampjes. En dat ook nog eens op een mooie boot te zien idd. Meteen een leuk beeld van de oude veerbruggen die toen gebruikt werden.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.