Auteur Topic: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen  (gelezen 136939 keer)

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #90 Gepost op: 15 juli 2009, 17:03:14 »
Ik zat vanochtend op de Tiger en keek ff naar de tv, zag ik ineens een advertentie van Haantjes over fietsverhuur, vond t grote humor natuurlijk, helaas kon ik geen foto maken, want inmiddels voeren we de haven van harlingen binnen

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #91 Gepost op: 15 juli 2009, 17:46:39 »
 Ik heb begrepen dat Haantjes bij Doeksen met alles mag adverteren, behalve met zijn veerdienst.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #92 Gepost op: 15 juli 2009, 18:58:26 »
Ik heb begrepen dat Haantjes bij Doeksen met alles mag adverteren, behalve met zijn veerdienst.

Vreemd  ;)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #93 Gepost op: 16 juli 2009, 09:54:46 »


Wat een flauwekul, waarom zou P&O Ferries, DFDS Seaways op zijn schepen laten adverteren of AH Lidl in zijn winkels.
Sommigen hebben een beetje het Calimero gevoel, want zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk oh nee.
Valt met Haantjes met zijn fietsen, huisjes en restaurant wel mee hoor. 
Adverteert hij voor Doeksen dan?

Be real.

Leen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #94 Gepost op: 16 juli 2009, 20:28:56 »
Ineens zag ik dit leuke, maar misschien verwarrende beeld in Harlingen;
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:35:02 door PiebeJanMan »

JaVaZee

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #95 Gepost op: 16 juli 2009, 20:46:53 »
Inderdaad wel erg verwarrend voor mensen die niet beter weten...:P

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #96 Gepost op: 6 oktober 2009, 10:43:32 »
Ik zie de schepen soms met 2 lijnen voor en soms met 3 lijnen voor vastliggen. Ik neem aan dat dit voor de achterkant gelijk is.
Is dit een zekere willekeur, dat aantal lijnen gebruikt om af te meren, of zijn daar regels voor hoe en met hoeveel lijnen een schip afgemeerd wordt?

Schepen hebben ook als ze in west liggen 's nachts volgens mij nog lichten aan.
Hebben de schepen een generator draaien daarvoor of ligt er een kabel voor naar de schepen?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #97 Gepost op: 6 oktober 2009, 22:21:10 »
walstroom en voor zover vereist ankerlicht.

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #98 Gepost op: 6 oktober 2009, 22:31:02 »
Als je op stromend water ligt (rivier oid) of als je weet dat er schepen langs kunnen komen varen hebben ze vaak een extra eindje aan de wal staan, schepen die langsvaren hebben op jou schip een duwende en zuigende werking om t even simpel te zeggen, als ie aankomt varen duwt ie je schip naar achter en als ie voorbij is gaat ie weer naar voren, als dat een grote containerboot of passagierschip is ben je blij met een extra eindje, op een rivier hebben ze meestal rivieropwaarts een draad extra staan omdat daar de meeste krachten op komen.

Verlichting hebben ze ook vaak aan om evt ongure types af te schrikken, die houden niet van licht... de schepen van Doeksen hebben daar snachts walstroom voor, als je niet elke avond een vaste ligplaats hebt , hebben ze vaak een hulpsetje draaien puur voor de stroomvoorziening ab.
Op binnenvaart schepen een hulpsetje vaak voorop, zodat ze er avonds tijden de slaap geen last van hebben , op grotere schepen draait er vaak gewoon een hulpset in de machinekamer.

voorzoverikweet...

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #99 Gepost op: 7 oktober 2009, 15:03:14 »
walstroom en voor zover vereist ankerlicht.

Ankerlicht lijkt mij (persoonlijk) niet helemaal nodig, in het bva staat dan een schip niet ten anker is als het anker uit de grond is.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

cai

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #100 Gepost op: 10 oktober 2009, 11:20:33 »
Hoi,

zinds Maanden ben ik ook weer terug ( Ik hoop het :-\). Peronlijke probleeme zijn Oorzaak geweest.
 
Een vraagje drait mij toch door die Kop.. was waar die Oorzaak voor die Protesten aan het begin bij de FRIESLAND geweest? Heeft die FRIESLAND van begin aan de Bulb gehaad? En was waar op 16 April 1989 geweest? Protesten van Mensen aan die Kade?
Voor enkele Antwoorden en  Reakties ben ik echter blij over...

Cai

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #101 Gepost op: 3 december 2009, 22:42:07 »
Weet iemand waarom alleen de Tiger met AIS-transponder is uitgerust? Het zou "leuk" en uiteraard veilig zijn om ook de andere schepen te kunnen zien.

bv hier; http://www.marinetraffic.com/ais/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #102 Gepost op: 3 december 2009, 23:23:35 »
De Vlieland is ook uitgerust met AIS, heeft ontvangst vaak aanstaan, maar zendt niet. Verder waren er plannen geweest om de Friesland er ook mee uit te rusten. Meende dat de Friesland er nog niet mee is uitgerust. Waarom; dat zal een kwestie zijn van kosten die je meeberekent bij een nieuw schip en dat je bij een oud schip nogal een flinke investering moet doen.

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #103 Gepost op: 5 december 2009, 09:51:10 »
Een AIS-transponder is toch niet zo schrikbarend duur? Bovendien is de Vlieland een nieuw schip.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #104 Gepost op: 9 december 2009, 16:58:35 »
Is het niet zo, dat deze schepen als binnenvaart gezien worden? Dan is het volgens mij zo dat schepen tot een bepaalde lengte of grootte niet verplicht zijn om AIS zenders te gebruiken.
Wel lees ik nu op een website het volgende:
Citaat
Sinds 31 december 2004 dienen alle zeeschepen vanaf 300 bruto register ton voorzien te zijn van een goedgekeurde AIS-installatie.
Deze verplichting gold al eerder voor enkele andere categorie?n:
 

    * alle nieuwbouwschepen vanaf 1 juli 2002;
    * passagiersschepen vanaf 150 ton vanaf 1 juli 2003;
    * tankers, ongeacht hun grootte, vanaf de eerste veiligheidskeuring op of na 1 juli 2003;
    * schepen, anders dan passagiersschepen of tankers, vanaf 50.000 ton vanaf 1 juli 2004;
    * schepen, anders dan passagiersschepen of tankers, vanaf 500 ton nu dus vanaf 31 december 2004.

Naast deze voorwaarden geldt voor de volgende schepen dat ook zij vanaf 31 december 2004 voorzien dienen te zijn van AIS:
 

    * schepen met een eigen voortstuwing en met een lengte van 65 voet of meer, met uitzondering van vissersschepen en passagiersschepen die minder dan 151 passagiers mogen vervoeren;
    * sleepboten met een lengte van 26 voet of meer en met een vermogen van meer dan 600 pk;
    * passagiersschepen die meer dan 150 passagiers mogen vervoeren.
Het is mij niet duidelijk of hierboven ook de binnenvaart wordt bedoeld.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 22:12:45 door Vriend »