Auteur Topic: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen  (gelezen 138508 keer)

marten

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #60 Gepost op: 11 mei 2007, 09:28:35 »
Richard (Humtidumty) vroeg:

Citaat
Marten,
Voor de scheepsanalfabeet (ik dus): Wat wordt bedoeld met scheepslast? en wat is daar evt. anders aan dan "normaal" vervoer?

Hoi Richard,

Naar mijn weten wordt met scheepslast gewoon de lading die het schip aan boord heeft bedoeld. Een deklast is dat de lading op het dek staat gesjord. Voorbeelden hiervan zijn hoe de Noord-Nederland en Najade hierheen zijn verscheept.

Groeten,
Marten.

Mark

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #61 Gepost op: 20 mei 2007, 21:18:16 »
Ik vraag mij altijd af wat er nou in die "stuurhut" boven op de terminal in Harlingen zit.
Is dat een kantoor (bijvoorbeeld van de heer Melles) of is het iets heel anders?
Bob, in die stuurhut had ik vorig jaar een sollicitatiegesprek voor een afstudeerstage. Destijds was het in gebruik als vergaderruimte, opslagruimte en rookhok. Het uitzicht is er overigens perfect!

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #62 Gepost op: 4 juli 2007, 10:29:00 »
Vragen kan altijd is me geleerd, dus bij deze
Waarom heeft de Supercat en Hunter van die imo nummers?
Wie o wie heeft t antwoord?
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 21:58:10 door Vriend »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #63 Gepost op: 4 juli 2007, 11:41:21 »
Omdat zeevarende schepen altijd hun imo nummer zichtbaar moeten hebben, De overige schepen van Doeksen zijn wel zeewaardige schepen maar staan geregistreerd als binnenvaart omdat de waddenzee bpr (binnenvaart politie reglement) gebied is
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #64 Gepost op: 4 juli 2007, 14:54:41 »
superthnx Jeroen, duidelijk genoeg zo

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #65 Gepost op: 15 juli 2007, 15:32:10 »
Hier maar even een topic voor algemene dingen over doeksen, alles wat niet in andere topics past.

Ik begin ook meteen zelf maar met een opmerkelijk iets:

Ik heb het al eens eerder gezegd maar toen is het niet doorgedrongen volgens mij:
Volgens de dienstregeling gaat er in de zomer op vrijdag en zaterdag vanaf harlingen om 19.50 de Friesland, maar daarbovenop nog de Midsland om 20.00 (!), dat is maar tien minuten verschil.

Hier het betreffende stukje:
img.

Ik neem aan dat de midsland op de aanlegplaats van de Vlieland (in Harlingen) gaat liggen, anders zou ik het niet weten. Een groter probleem zal het op terschelling worden ?!?!?!, daar de midsland iets sneller vaart dan de friesland zou deze de friesland in kunnen halen, maar dat zal weer problemen opleveren op Terschelling aangezien daar maar 1 aanlegsteiger is... Hoe gaan ze dit oplossen ???

Ik wil hier nog even op terug komen, heb gisteren gezien hoe dit ging.
(las in ander topic al dat Wim het ook gezien/gehoord had)
Maar de Midsland haalt de Friesland dus op zee in, en de Midsland komt eerst de haven van Terschelling binnen. De Friesland is dan al in de Slenk, en gaat bijna de laatste bocht maken, kon het niet goed zien, maar denk dat ze daar bijna stilgelegen heeft. De Midsland legt aan, laat de mensen + auto's eraf,
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:35:48 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #66 Gepost op: 27 juli 2007, 22:29:10 »
dienstregeling Hier het betreffende stukje:


Ik neem aan dat de midsland op de aanlegplaats van de Vlieland (in Harlingen) gaat liggen, anders zou ik het niet weten. Een groter probleem zal het op terschelling worden ?!?!?!, daar de midsland iets sneller vaart dan de friesland zou deze de friesland in kunnen halen, maar dat zal weer problemen opleveren op Terschelling aangezien daar maar 1 aanlegsteiger is... Hoe gaan ze dit oplossen ???



Vrijdag 27 juli 2007 ging het allemaal lang duren. De Midsland was tegen 22.30 uur pas in de haven van WTs. De Friesland was er op normale tijd (even na 21.30 u) en heeft al die tijd gewacht op de Midsland. Even voor 22.30 ging ze naar buiten om tijdelijk plaats te maken.
Zo laat als vandaag is nog niet eerder voorgekomen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:35:26 door PiebeJanMan »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #67 Gepost op: 28 juli 2007, 16:32:00 »
Vrijdag 27 juli 2007 ging het allemaal lang duren. De Midsland was tegen 22.30 uur pas in de haven van WTs. De Friesland was er op normale tijd (even na 21.30 u) en heeft al die tijd gewacht op de Midsland. Even voor 22.30 ging ze naar buiten om tijdelijk plaats te maken.
Zo laat als vandaag is nog niet eerder voorgekomen.

Van Jan Leenstra vernomen dat er een stroomstoring op de Midsland was (hij zat zelf aan boord). Ook geen boegschroeven. Gelukkig is alles verholpen, maar daardoor is de vetraging ontstaan.

Vandaag (za. 28-7) heb ik de Midsland weer gewoon zien varen.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 21:59:09 door Vriend »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #68 Gepost op: 31 juli 2007, 15:59:56 »
Gister had de Midsland weer problemen, en dan hebben direct 3 schepen vertraging (Midsland, Friesland en Noord-Nederland).

De midsland was pas 12 u. voor de haven van Terschelling. De Midsland die voer net achter ons en wij meerden met de vlieland af in harlingen en even later de midsland. Om iets over twee zou de Midsland weer vertrekken, maar duurde al lang om dwarsover te komen (boegschroeven kapot dus), toen ze overdwars lag, vertrokken wij met de Vlieland en is ze weer aan de steiger gaan liggen (recht). Hoe ze later is weggekomen weet ik niet, maar 's avonds voer de friesland alweer op tijd.

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #69 Gepost op: 2 augustus 2007, 13:27:59 »
Hallo allemaal,

Wij hebben zaterdag avond nog de midsland
even geholpen met de Typhoon was wel een redelijk briesje
Maar ze vertrouwden de boegschroef nog niet helemaal dus
maar even assisteren. De Friesland moest nog daarvoor even van de kant
af en even naar buiten en is rond 10 uur kwart over 10 weer gaan aanmeren.
Groeten Hessel Buren Terschelling

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #70 Gepost op: 15 augustus 2007, 09:59:52 »
Ik heb hier een vraag over forumleden,
Zijn  dr ook forumleden die op 1 of meerdere boten van doeksen werken?
Ik zelf heb dr wel op gewerkt  (Friesland Midsland en Koegelwieck) maar dan om schoon te maken na de laatste rit.
Me maatje Arn werkt op de Vlieland
En Pieter natuurlijk op de Friesland
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2007, 21:34:35 door twintimer112 »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #71 Gepost op: 1 november 2007, 11:10:31 »
Ik heb hier een vraag over forumleden,
Zijn  dr ook forumleden die op 1 of meerdere boten van doeksen werken?
Ik zelf heb dr wel op gewerkt  (Friesland Midsland en Koegelwieck) maar dan om schoon te maken na de laatste rit.
Me maatje Arn werkt op de Vlieland
En Pieter natuurlijk op de Friesland

De meesten weten het wel denk ik, maar ik heb afgelopen zomervakantie op de boot naar Vlieland gewerkt, in de catering. Ik ben van plan dit volgend jaar weer te gaan doen, en ook in de weekenden te gaan werken, voor de vakantie....

Hier nog twee foto's waar ik aan het werk ben:
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 21:34:04 door PiebeJanMan »

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #72 Gepost op: 15 november 2007, 20:58:48 »
Onze buren op de camping op Terschelling zijn altijd bezig met toneel en muziek.
Meestal doen ze in de zomer optredens met hun groepje "Wijs"
Dit jaar was "Wijs" niet helemaal compleet door een vakantie van andere leden, dus hadden ze voor dit jaar de "Mannen van Hee" bedacht.
De "Mannen van hee" hebben de hele vakantie optredens gedaan, en we hebben vele liedjes horen ontstaan in de caravan naast ons  :D
Nu wil het geval dat ze ook een grappig liedje hebben dat "Meneer Doeksen" heet.
Tijdens "live concerten" vertellen ze er ook een leuk verhaaltje aan vooraf over meneer Doeksen die een roeiboot heeft, en de eilanders die hem geld geven om dingen te gaan kopen met zijn roeiboot aan de vaste wal, en dat hij met dat geld een steeds grotere boot kon kopen, en moet je zien wat er nu in de haven ligt!
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 22:01:53 door Vriend »

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #73 Gepost op: 20 november 2007, 12:01:37 »

Vrijdag 27 juli 2007 ging het allemaal lang duren. De Midsland was tegen 22.30 uur pas in de haven van WTs. De Friesland was er op normale tijd (even na 21.30 u) en heeft al die tijd gewacht op de Midsland. Even voor 22.30 ging ze naar buiten om tijdelijk plaats te maken.
Zo laat als vandaag is nog niet eerder voorgekomen.

Of de Midsland(zonder passagiers) haalde Friesland in of de Frieslang ging inderdaad weer even de haven uit om plaats te maken voor de Midsland.

Op de foto de haven uit en de volgende de haven weer in.


Hallo Jan en Wim,

Volgens mij was het op 28 juli toen kwam idd de Midsland laat binnen dan de Friesland.
Ik zat toen op de stortemelk we hadden een BBQ van Rederij Noordgat. Toen werd Arjen gebeld
of we even wilde assisteren met de "Typhoon" omdat toen de boegschroef niet goed functioneerde.
Ik weet niet meer of er mensen aan boord waren ik dacht het niet. Maar de Friesland maakte wel
plaats en ging idd naar buiten toe.
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2012, 10:06:49 door PiebeJanMan »
Groeten Hessel Buren Terschelling

JaVaZee

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
« Reactie #74 Gepost op: 9 februari 2008, 09:27:12 »
Hoi,
Hier kan je zien hoe snel de Vlieland is. ;)
Dit filmpje heb ik gepakt vanaf youtube.



Bron:You Tube: Landskroon
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2008, 23:26:23 door Marten-jan »