Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen

<< < (2/32) > >>

OLAU-fan:

--- Citaat van: Marten-jan op 25 oktober 2005, 22:27:39 ---Begin me af te vragen of dit wel zo uniek is.
Ben ooit eens met de Vlieland III in ongeveer 1 uur en 18 minuten overgevaren.
Het tij zal wel meegezeten hebben, maar toch.

Ook meen ik me te herinneren dat de boot toen net nieuwe motoren had gekregen, maar dat heb ik slechts van horen en zeggen.

--- Einde van citaat ---

Volgens mij heeft jouw bewering een hoog waarheidsgehalte... Vooral vanaf Vlieland met de Vloedstroom mee; ook de "oldies" waren snel. Overigens voer de huidige MIDSLAND bij indiensttreding bij Doeksen ook snel. Doeksen heeft volgens mij door verstelling aan de schroeven de maximum snelheid omlaag gebracht. Heb ik het mis? Wie weet het fijne ervan???

Jan Leenstra:
De meeste Doeksen schepen varen niet op vol vermogen. De Friesland vaart bijvoorbeeld maar op 85 procent van zijn vermogen. Reden is kosten de besparing, minder vervuiling en minder slijtage aan de motoren.

Gr Jan

Hunter:
Ja Jan

dat klopt helemaal de vlieland doet er een 1 uur en 15 min over
de eerste keer dat het schip in de vaart was was de al rond een uurtje of half 9 al in de haven van Harlingen.
Hoorde ik een keer van het persneel van de Vlieland ;)

borie:
bij mijn weten heeft minder dan 95% van het vermogen varen wanneer je dat continu doet als gevolg dat je motoren sneller vervuilen (waardoor met name smeerolie verbruik toeneemt), vind het dus een vreemd verhaal dat de Friesland 85% vaart en ik weet dat de oude boten volle porrie naar vlie voeren...

marten:
Als ik zie dat de Friesland en de Midsland 14 knopen varen, vind ik dat de Vlieland aardig de gang er in heeft. Op dat zelfde plaatje was eerder af te lezen dat ze 17 knopen voer.

Groeten,
Marten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie