Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen

(1/32) > >>

Marten-Jan van Zanden:
Dit staat vandaag te lezen in de LC.

Nieuwe veerboot boekt tijdwinst voor Vlieland.

De nieuwe veerboot voor vlieland vaart zo snel, dat rederij Doeksen in het komende zomerseizoen de eerste overtocht met snelboot Koegelwieck schrapt.
De eerste vaart met de nieuwe Vlieland doen we vanaf het volgende zomerseizoen op volle kracht, legt directeur Paul melles uit. De vlieland vaart dan 27 kilometer per uur.
We kunnen de vaartocht daarmee zo bekorten dat we dagtoeristen goed kunnen bedienen.

Leen:


Het lijkt er op dat de Vlieland dus een succes is.


Als het mee zit zou Terschelling binnen  een 1 1/2 uur kunnen worden bereikt dus een dergelijk schip naar dat eiland zou ook een forse tijdwinst betekenen.


Leen

Humtidumty:
Ook op http://de-wadden.clubs.nl/nieuws/detail/263032_veranderde-dienstregeling-naar-vlieland-in-2006 wordt hierover gesproken.
Hieronder de tekst:
Veranderde dienstregeling naar Vlieland in 2006
 Het gonst al een paar dagen door het dorp: er ligt een voorstel voor een andere dienstregeling voor de nieuwe veerboot naar Vlieland in 2006.

Het voorstel is officieel nog geheim, maar circuleert inmiddels al wel. Voor zover bij de redactie bekend wordt er binnenkort over besloten.

Snelle boot
Was de dienstregeling al jaren min of meer stabiel, door de introductie van de nieuwe boot komen er een aantal mogelijkheden in beeld die mogelijk verandering tot gevolg hebben. De nieuwe boot kan namelijk veel sneller varen dan de oude boot. Een tijdwinst van 50% lijkt haalbaar, zodat de overtocht nog maar een 1 uur duurt. Omdat het verschil met de Koegelwieck erg klein wordt zal deze vermoedelijk het eiland veel minder vaak aandoen.

In het voorstel gaat de boot dagelijks 2 snelle afvaarten doen, dan een aantal uren stilliggen en dan `s avonds nog een snelle afvaart.

Leen:

De Friesland en de Midsland halen gemiddeld 11 knoop door de ondieptes in met name de Slenk.
De Vlieland zal daar door haar ontwerp minder last van hebben.
( squat effect )

Leen

Marten-Jan van Zanden:
Begin me af te vragen of dit wel zo uniek is.
Ben ooit eens met de Vlieland III in ongeveer 1 uur en 18 minuten overgevaren.
Het tij zal wel meegezeten hebben, maar toch.

Ook meen ik me te herinneren dat de boot toen net nieuwe motoren had gekregen, maar dat heb ik slechts van horen en zeggen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie