Schepen van Doeksen > Doeksen slepers

Slepers WO II

<< < (2/5) > >>

willem boot:
Hoe dan ook, de gegevens die van de periode WO II zijn gepubliceerd, zijn onduidelijk en niet echt te verifiëren.
wat betreft De Haas' boek (later is er ook nog iets dergelijks door een mevrouw gepubliceerd van wie ik de naam kwijt ben, boek was "Hollands Glorie?"), ik zal verder niets zeggen over wat er voornamelijk betreffende Smit of Internationale is geschreven, daar weet ik niet veel van, maar voor zover beide boeken ook maar iets schrijven over de Rederij en Zur Mühlen, klopte er nogal wat niet. Geen van beiden had inzage in de Rederijarchieven en met Zur Mühlen werd dat helemaal moeilijk omdat die er niet meer waren, op de afwikkelingsrapporten na.
Beide boeken heb ik direct bij verschijnen aangeschaft en ze even hard weer uit de kast verwijderd nadat ik ze had gelezen. Dat doe ik vrijwel nooit, maar ik had daar voldoende redenen voor.
Scheepvaarthistorie vereist niet alleen bedrijfseconomische kennis, maar vooral kennis van de klassieke techniek uit die periode. Beide schrijvers misten die.

Gijsha:
@Willem
Er gloort hoop aan de horizon. Er bestaat een Duits overzicht van alle schepen, die tussen sept. 1939 en sept. 1945 verloren zijn gegaan, meer dan 30000 stuks. Volgens die lijst is de sleepboot Holland (onder Duitse vlag), lengte 55,3 m, BRT 537, op 29 april 1943 samen met de Duitse sleepboot Taifun (lengte 38,9 m, 295 BRT) bij Drogden op een mijn gelopen, positie 55.31 N / 12.41 O. Ze voeren in konvooi. Is die Taifun misschien de Cycloop???
De Louis (ex Cyclop), een sleepboot van 23,6 m lengte en 73 BRT, zou in mei 1945 bij Stettin zijn vergaan, positie 53.27 N / 14.36 O. De Noordsvaarder kan ik helaas niet ontdekken. Had die misschien ook een andere naam?
Heb je hier iets aan?
Groet,
Gijs Hesselink

willem boot:
Gijs, de zaak bij Drogden betreft de tweede Holland, daarvan heb ik het zeer kleine dossier uit het Bundesarchiv hier. De "mijnexplosie" is waarschijnlijk, maar in dat dossier wordt slechts een "explosie" gemeld, dus niet expliciet een mijn. Niemand heeft ooit exact kunnen aangeven wat nu zonder enige twijfel de oorzaak is geweest. De scheepspapieren, voor zover die de explosie hebben overleefd, zijn vrij kort daarna vernietigd.
De Noordsvaarder heeft in Engeland gezeten, dus daarvan kan geen Duitse publicatie iets zinnigs zeggen.
Van de Cycloop (dubbel o bij het exemplaar dat Doeksen in 1939 had aangeschaft) zal ik de gegevens nog even zoeken, maar die zat niet bij Stettin. Mogelijk dat hier de Cyclop (met één o) van Wijsmuller ex Zur Mühlen wordt bedoeld, maar dat heb ik niet in m'n hoofd zitten en moet ik even nazoeken. Voor zover ik me dat op dit moment herinner is de Wijsmuller Cyclop tot ver na de oorlog in Engelse dienst geweest, als ik het goed op de harde schijf tussen de oren heb, heeft het ding Cullercoats geheten. Dat kan hem dus ook niet zijn.

Gijsha:
Willem,
Die lijst betreft de hele wereld, en is hier te downloaden:
http://schiffswrackliste.de/Gesamtverluste%201939-1945%20BRT%20u.%20ts%20.xls
Een indrukwekkende lijst!
Ik neem aan, dat de maten van de Cycloop bekend zijn, komen die overeen met de Taifun? In dat geval zouden beide geconfisceerde Doeksen slepers bij dezelfde gelegenheid zijn vernietigd. De datum 29 april 1943, door anderen genoemd als datum van de ondergang van de Cycloop, komt in elk geval overeen.
Met welke vragen over de slepers  WOII zit je verder nog?
Gijs

Gijsha:
Nog even als toevoeging: De site http://oceania.pbworks.com/w/page/8467742/Other%20German%20Auxiliary%20Ships noemt de Cycloop ook, en weer op 29 april 1943, als lazaretschip LAZ 5 (ZRD 16), gezonken ten westen van IJmuiden, positie 54°27'N 004°22'E. De schiffswrackliste noemt dit ook. 30,5 m, 107 BRT. Dat moet de Cycloop van Doeksen zijn. Wel toevallig, dezelfde datum.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie