Auteur Topic: Film/video  (gelezen 135615 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Film/video
« Reactie #90 Gepost op: 4 juni 2010, 00:25:23 »
Afgelopen Zondag heb ik de Nederlandse speelfilm De Passievrucht bekeken.
De hoofdrolspeler en zijn zoon reizen met wel een heel merkwaardige passagiersboot naar Terschelling.

Namelijk de Terschellingerbank van Wadden-Transport.

Merkwaardig gezicht om passagiers van dit schip af te zien komen.

Terschelling? Apart, in het boek gaan ze naar Ameland namelijk :-)

Boek heb ik niet gelezen Bob.
Maar in de film gaan ze wel degelijk naar Terschelling.
Ze zitten ook nog geweldig aan de zuip in het Amsterdams koffiehuis.
Ik zal morgen eens proberen of ik de fragmenten kan plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2010, 00:30:41 door Pollendam »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Film/video
« Reactie #91 Gepost op: 5 juni 2010, 00:21:04 »
Onder het topic 'zusterschepen' heb ik zojuist wat informatie geplaatst over de 'Koningin Emma', zusterschip van de door Doeksen in het verleden gecharterde 'Oosterschelde'.

Ik vond nog twee fimpjes van de 'Koningin Emma', tegenwoordig 'Estrella', die een 'botsinkje' veroorzaakt. Volgens het commentaar gebeurde dit ook wel eens bij de PSD met de direct omkeerbare motoren. In dit geval blijkbaar niet 'direct' genoeg  ;D



En nog een filmpje vanaf het achterdek, het schip wordt tegenwoordig o.a. ingezet voor sportvissers.

« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 11:28:56 door Vriend »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Film/video
« Reactie #92 Gepost op: 5 juni 2010, 18:13:15 »
Onder het topic 'zusterschepen' heb ik zojuist wat informatie geplaatst over de 'Koningin Emma', zusterschip van de door Doeksen in het verleden gecharterde 'Oosterschelde'.

Ik vond nog twee fimpjes van de 'Koningin Emma', tegenwoordig 'Estrella', die een 'botsinkje' veroorzaakt. Volgens het commentaar gebeurde dit ook wel eens bij de PSD met de direct omkeerbare motoren. In dit geval blijkbaar niet 'direct' genoeg  ;D



En nog een filmpje vanaf het achterdek, het schip wordt tegenwoordig o.a. ingezet voor sportvissers.



Er wordt op het web zoveel geleuterd. Bij de PSD is dat namelijk nooit gebeurd. Men is tegenwoordig niet meer gewend met een vanuit de MK bediende, direct omkeerbare motor te varen. Dat "direct" heeft trouwens niets met de snelheid te maken, maar slaat op het omkeren van de draairichting van de motor, waar geen omkeerkoppeling op is gemonteerd ("tandwielkast" wordt dat ook wel genoemd).
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 11:30:06 door Vriend »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Film/video
« Reactie #93 Gepost op: 5 juni 2010, 22:54:56 »
Dat "direct" heeft trouwens niets met de snelheid te maken, maar slaat op het omkeren van de draairichting van de motor, waar geen omkeerkoppeling op is gemonteerd ("tandwielkast" wordt dat ook wel genoemd).

Daarom had ik direct ook tussen aanhalingstekens geplaatst, bedankt voor de toelichting. Wat ik begrepen heb, is dat op deze manier de overbrenging naar de schroef een stuk eenvoudiger is (door het ontbreken van de 'tandwielkast'). De Holland (4) en de Friesland (1) hebben ook een direct omkeerbare motor, dit kun je zien aan de 'S' in de typeaanduiding TMA(B)S van de Werkspoor motoren.

Betekent trouwens dat door het ontbreken van de 'tandwielkast' de schroef bij dit soort schepen hetzelfde aantal omwentelingen maakt als de krukas?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Film/video
« Reactie #94 Gepost op: 6 juni 2010, 00:41:35 »
Dat "direct" heeft trouwens niets met de snelheid te maken, maar slaat op het omkeren van de draairichting van de motor, waar geen omkeerkoppeling op is gemonteerd ("tandwielkast" wordt dat ook wel genoemd).

Daarom had ik direct ook tussen aanhalingstekens geplaatst, bedankt voor de toelichting. Wat ik begrepen heb, is dat op deze manier de overbrenging naar de schroef een stuk eenvoudiger is (door het ontbreken van de 'tandwielkast'). De Holland (4) en de Friesland (1) hebben ook een direct omkeerbare motor, dit kun je zien aan de 'S' in de typeaanduiding TMA(B)S van de Werkspoor motoren.

Betekent trouwens dat door het ontbreken van de 'tandwielkast' de schroef bij dit soort schepen hetzelfde aantal omwentelingen maakt als de krukas?

In principe wel. Zie "SSS" en "De Reederij". in de vlootoverzichten/schema's vind je de vermelding 'do'.  bij de machinegegevens. Dat zijn de "direct omkeerbare" motoren. Overigens kan je aan een "do" motor wel degelijk een tandwielkast koppelen, maar dat is pure theorie.  Normaal was aantal omwentelingen krukas do motor = omwentelingen schroefas.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Film/video
« Reactie #95 Gepost op: 27 juni 2010, 16:05:16 »
Vandaag tijdens het fotograferen van de Friesland (1) in Medemblik tussendoor even snel de videocamera gepakt voor een kort filmpje.


Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Film/video
« Reactie #96 Gepost op: 27 december 2010, 23:25:36 »
Op YouTube vond ik nog een korte 'fotofilm' met een aantal plaatjes van de oude Oost-Vlieland waaronder één van de stuurhut.


Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Film/video
« Reactie #97 Gepost op: 27 december 2010, 23:45:12 »
Wat nieuwe filmpjes gevonden van de oude Friesland tussen Medemblik en Enkhuizen.





Bij deze moet je naar het einde van de film voor beelden van de Friesland, waaronder van de salon.


Bij deze zie je beelden van de Friesland halverwege de film.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2010, 23:46:48 door Vriend »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Film/video
« Reactie #98 Gepost op: 11 januari 2011, 10:46:25 »
'Dekselse Dames' aan boord bij Veerdienst Harlingen

Op woensdag 12 januari, de tweede aflevering van dit nieuwe seizoen, rijden de 'Dekselse Dames' hun zeegroene Volkswagenbus aan boord van de veerdienst. Doortje en Charlotte gaan een weekendje naar Vlieland! Maar voor ze voet aan wal zetten van dit populaire eiland gaan ze eerst koken voor de crew van de veerdienst en geven zij de nodige handige huishoudelijke tips.

In de kombuis van de veerboot bakt Charlotte Cordon Bleus en maakt zij aardappelblokjes uit de oven en peterselie-worteltjes. Tot slot wordt de crew verwend met een kaastaart als toetje!

Terwijl Charlotte staat de koken, test Doortje haar zeebenen en loopt ze de veerboot rond om te ontdekken wat er zoal gebeurt tijdens zo’n overtocht. Al rondneuzend komt zij in gesprek met diverse medewerkers en geeft zij her en der huishoudelijke tips over onder andere:

Hoe een lichte beschadiging in de lak van je auto te camoufleren
Het verwijderen van koffievlekken uit kleding
Het makkelijk vervangen van vuilniszakken
Het fris houden van vloerbedekking
Uiteraard ontbreekt ook de Azijntip van de Week niet. In deze tip staat azijn centraal en het blijkt dé oplossing voor vele lastige klussen! Alle tips, weetjes en recepten van de betreffende afleveringen zijn terug te vinden op de website van MAX.

'Dekselse Dames', woensdag 12 januari om 19.25 uur bij Omroep MAX op Nederland 2.

Bron: http://tv-visie.be/inhoud/nederland/11januari2011/dekselse-dames-aan-boord-bij-veerdienst-harlingen_41694/

Na de uitzending ook hier te bekijken: http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/1064-dekselse-dames

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Film/video
« Reactie #99 Gepost op: 15 januari 2011, 15:19:46 »
Morgen de tweede aflevering op NCRV van Reis door het waddengebied. Deze aflevering doen ze o.a. Terschelling aan. NED 2 17.50 - 18.20
De uitzending zal hier terug te zien zijn:
http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/2390-reis-door-het-waddengebied

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Film/video
« Reactie #100 Gepost op: 15 januari 2011, 15:23:45 »
Op 26 december vorig jaar maakte ik dit filmpje van de Vlieland die om 16:45 vertrekt. Als je goed luistert hoor je ons zoontje TOET! roepen vlak na het derde signaal van de scheepshoorn.



Deze vond ik nog op Youtube: de Vlieland in de storm.


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Film/video
« Reactie #101 Gepost op: 15 januari 2011, 17:23:34 »
Deze vond ik nog op Youtube: de Vlieland in de storm.



Was die nog geen eens voorbijgekomen  :o. Dan wil ik deze er nog aan toevoegen, een filmpje van dezelfde dag:


(Ook in Harlingen is van diezelfde dag)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Film/video
« Reactie #102 Gepost op: 9 februari 2011, 21:19:54 »
Een filmpje van een rondleiding op de Tiger. Volgens de dame aan het begin van het filmpje een hovercraft ??? en er zitten wat (spel)fouten in de aftiteling ('De Tiger'). Verder best een interessant filmpje.




Bert Gritter

  • matroos
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
    • Foto's van bertje
Re: Film/video
« Reactie #103 Gepost op: 23 februari 2011, 21:09:12 »
Film van hoogwater en vertrek tiger.


willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Film/video
« Reactie #104 Gepost op: 25 februari 2011, 12:17:04 »
Film van hoogwater en vertrek tiger.



Mooi hoor! Guusjen-weer!