Auteur Topic: Tarieven en dienstregelingen  (gelezen 18582 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Tarieven
« Reactie #30 Gepost op: 6 september 2011, 11:34:45 »
Onze oosterburen hanteren inderdaad andere tarieven, afhankelijk van de verblijfsduur. Aan de ene kant vreemd, want je krijgt als klant hetzelfde op het tijdstip van reizen na. Toch denk ik dat je met goedkopere dagretours en dagarrangementen het effect van prijselasticiteit kunt aftasten. Doeksen doet voor dagretours wel iets met de prijs maar dat is beperkt tot een paar Euro's.

Even een voorbeeld van eigen ervaring hiermee. Een paar jaar geleden toen onze kleine er nog niet was, wilden mijn vrouw en ik een rondje fietsen want het weekend was mooi weer voorspeld. Leuk, kunnen we wel op een Waddeneiland doen. De keuze viel op Vlieland. Even boeken twee retourtjes en eigen fietsen mee want dat zit toch het lekkerst. Ben je bij Doeksen richting de € 60,00 kwijt en dan moet je de auto ook nog betaald parkeren op Tsjerk Hiddes. Dat is dan toch wel een erg kostbaar rondje fietsen. Fietsarrangementje wel iets goedkoper maar dat doet het 'm ook niet. Uiteindelijk zijn we naar Texel gegaan, kostte € 10,00 voor twee retourtjes inclusief fietsen en gratis parkeren bij de boot. Ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen, maar het moet voor een dagje weg wel leuk blijven. Stel dat Doeksen nu zo'n dagretourtje had aangeboden volgens het tarievensysteem van AG Ems, dan hadden we waarschijnlijk op Vlieland gezeten die dag.....

Aardig dat je hier het relatieve begrip prijselasticiteit noemt (voor wie dat begrip niet kent: het is een indicator die aangeeft hoe groot de invloed van een prijsverandering, + of -, is op de omzet = in dit geval het aantal bootkaartjes). Je zet dan het betaalde tarief van TESO tegen over dat van Doeksen en dan vind je Doeksen "duur".
Denkkronkel die hierin zit (ik zeg niet "fout", want het is een gegeven menselijk gedrag dat economische invloed heeft) is, dat je beide voorzieningen als een gelijke prestatie ziet en dan wordt gemakkelijk de ene "goedkoop" en de andere "duur". Wat je daarbij bijgevolg niet betrekt is de veel kostenintensievere structuur van de Doeksen-dienst en de hoogfrequente dienst van TESO. Dat zijn namelijk de aspecten die deze prijzen bepalen.
Dat is nu precies wat door politiek georiënteerde mensen wordt aangehaald om de TSM als een negatieve vervoerder te zien. Gebrek is in die denkpatronen dat men vergeet hoe de opbouw van de TS en VLL diensten is.
Aardig is, dat het aan jouw bericht voorafgaande verhaal een aantal bootkaartjes toont. Ik zou zeggen: kijk eens naar de toeristenbelasting die daarop vermeld is en hoe die belasting "even" is verhoogd. Kennelijk niemand die zich daar druk over maakt, maar het zit wel in het tarief dat je aan Doeksen betaalt, niet in dat van TESO.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 986
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #31 Gepost op: 6 september 2011, 21:04:04 »
Laat ik beginnen met het feit dat ik niet gezegd heb dat Doeksen 'duur' is of TESO 'goedkoop'. Wellicht heb ik die indruk gewekt en is mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Bij Doeksen kost de overtocht meer dan bij TESO, dat is iets anders dan 'Doeksen is duurder dan TESO'. Het dagje weg naar Vlieland is duurder dan naar Texel. Dat dagje weg zie ik als de 'gelijke prestatie', even los van de overtocht.

Het is logisch dat de overtocht met Doeksen meer kost dan bij TESO gezien het soort dienst, vandaar mijn opmerking 'ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen'. Echter op een dagje weg is de overtocht een groot deel van wat zo'n dagje kost. Bij een weekend of een week is de prijs van de overtocht een veel kleiner deel van wat je op zo'n uitje aan Euro's stukslaat. Daarom vind ik de tarieven bij AG Ems zo gek nog niet. Of een dergelijk tarievensysteem tot meer 'dagjespubliek' leidt is een interessante vraag. Met tijdelijke acties zou een reder daar iets mee kunnen proberen en zaken uit kunnen halen, misschien werkt het ook wel niet.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Tarieven
« Reactie #32 Gepost op: 7 september 2011, 08:43:44 »
Nou net niet de juiste bedoeling lezen is zo gepiept.

Dagjestarieven zoals AG Ems die voert werken. Even zonder direct naar de dienstregeling van nu te koppelen: ze hanteren een "goedkoop" dagtarief op dinsdag en donderdag (uit het hoofd gesproken) en dat werkt zeker. Natuurlijk halen ze daarmee hun klanten niet uit Cadzand. AGE is daarmee al begonnen in de tijd dat ze 's winters nog niet vanuit Eemshaven voeren. Werkte goed, behalve dat de dienstregeling zo was, dat je net aankwam in "Borkum-City" als de winkels 's  middags dichtgingen en weer open een half uur voordat de boot vertrok, dus het was strand of kroeg (en die waren meestal ook dicht). Nu is dat veranderd en kan je een aardig dagje Borkum doen.
« Laatst bewerkt op: 7 september 2011, 14:10:09 door willem boot »

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 429
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Tarieven
« Reactie #33 Gepost op: 7 september 2011, 08:48:29 »
Ik denk dat een eiland zelf veel meer invloed kan hebben op het krijgen van bezoekers. Daar waar een overtocht een grotere som geld kost kunnen de belanghebbenden veel invloed hebben op de prijs of het maken van combinaties.
Zo kan men een verhuur doen inclusief overtocht of men kan op een andere manier het eiland interesanter maken voor de dagjesmensen. Horeca heeft daar b.v. ook veel belang bij, maar kan niet als zelfstandige zomaar een actie bedingen lijkt me. Maar met z'n allen kunnen de eilanders best het eiland interesanter maken.
»»Samenwerking kan veel zoniet meer opleveren dan tegenwerking««
Ik vraag me ook af hoeveel effect de spotjes van Doeksen (in combinatie met eilander VVV?) op de radio hebben op het eilandbezoek.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Tarieven
« Reactie #34 Gepost op: 7 september 2011, 14:08:28 »
Je hebt groot gelijk, Humti!

Maarrrrr.... heb je al eens gekeken naar de toestand van de VVV's op alle eilanden? Armoe troef, te weinig subsidie, ruzie over de "directeur", herrie over de bijdragen en als je dan een leuke happening organiseert samen met de rederij en je maakt dat bekend via VVV dan wordt er gezeurd over "waarom hij wel en ik niet?"

Samenwerking van individuele ondernemers in de Horeca/huisjes en wat dies meer zij? Elke gaat kijken of de ander er niet meer uithaalt dan hij/zij. Noem maar een eiland of toeristenstreek op van Cadzand totaan Schiermonikoog (vergeet de Zuiderzee-eilanden niet) en dat gaat overal net zo.

Bovendien: elke plaatselijke ondernemer wil wel graag dat de bootdienst een korting geeft, maar zelf liever niet. Of in elk geval veel minder. "Want hij verdient toch genoeg". Ik ben dat al tegengekomen toen de VVV's op de eilanden vanaf Vlieland nog niet bestonden en dan praten we over de negentiende eeuw...... . Je wordt er doodziek van.

Goed idee, maar recreatieondernemers op de eilanden moeten dat eerst nog bedenken.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.740
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #35 Gepost op: 11 februari 2014, 10:41:09 »
Dienstregeling en tarieven uit 1939.



Afkomstig uit de coll. van Piet Luidenga
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.740
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #36 Gepost op: 28 september 2014, 13:39:56 »
De winterdienstregeling 1954/1955.



coll: Cees Zeeders
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.549
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tarieven
« Reactie #37 Gepost op: 13 november 2014, 11:22:19 »
Daltarief en zomertarief bij Rederij Doeksen in 2015

Vanaf 2015 hanteert Rederij Doeksen een tariefsysteem met prijsdifferentiatie. Dit betekent dat er een winter-, zomer- en daltarief komen voor passagiers, auto’s en fietsen. Rederij Doeksen denkt hiermee een betere spreiding over de afvaarten te kunnen krijgen op drukke dagen.

Daltarief

Op drukke (vakantie)dagen merkt Rederij Doeksen dat de populaire afvaarten snel volgeboekt zijn, terwijl er op de late en vroege afvaarten nog plaats genoeg is. Vooral de afvaarten overdag zijn snel uitverkocht op vrijdagen en zaterdagen in de vakantie. Hierom introduceert Rederij Doeksen een daltarief. Dit daltarief biedt in de zomerdienstregeling 20% korting op de eerste veerdienstafvaart vanaf het eiland (7.00 vanaf zowel Terschelling als Vlieland) en de laatste veerdienstafvaart vanaf Harlingen (19.00 naar Vlieland en 19.55 naar Terschelling). Deze korting geldt zowel voor personen als voor auto’s en fietsen.

Zomer- en wintertarief

Hier staat echter tegenover dat een kaartje in de zomerdienstregeling 3 tot 5 procent duurder wordt dan in 2014. Tijdens de winterdienstregeling in 2015 blijft het tarief gelijk aan dat van 2014. Door het daltarief van 20% korting tegenover de kleine stijging van het zomertarief stijgt de gemiddelde prijs van het kaartje niet, zo meldt Doeksen. Een overzicht van de tarieven:
Tarief   2014 hele jaar & winter 2015   2015 zomer   2015 daltarief
Persoon veerdienst v.v.   €25,32   €26,18   €20,26
Auto 3-5m laag   €143,56   €150,74   €113,56
Fiets   €13,94   €14,64   €11,04
De sneldienst krijgt een eigen vast tarief van €38,72 retour, wat het hele jaar hetzelfde is en identiek aan 2014.

Instemming concessieverlener (het Rijk)

Om de nieuwe tarieven door te voeren moest de concessieverlener, het Rijk, afgelopen voorjaar akkoord gaan met deze plannen. Het Rijk heeft ingestemd met deze wijziging na bestudering van het vervoerplan en de zienswijzen van de hierbij betrokken partijen. De tariefdifferentiatie valt binnen de eisen van de concessie, zo meldt Rederij Doeksen. “Volgend jaar gaan we evalueren hoe dit experiment met prijsdifferentiatie bevalt. En of het uitpakt zoals we hopen: méér tevreden passagiers door meer comfort en de keuze voor een daltarief.”

Veerbootinfo: http://www.veerbootinfo.nl/2014/11/daltarief-en-zomertarief-bij-rederij-doeksen-in-2015/
Zie ook Blogboek Doeksen: http://blogboek.rederij-doeksen.nl/2014/11/prijsdifferentiatie-vaar-buiten-de-spits-met-20-korting/

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven en dienstregelingen
« Reactie #38 Gepost op: 22 april 2015, 23:51:02 »

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven en dienstregelingen
« Reactie #39 Gepost op: 5 juni 2015, 00:00:45 »
Protest tegen inkrimping veerdiensten Wadden (1980)

Bron text: De Waarheid | 06-09-1980
Bron foto's: gahetna.nl

Inkrimping moet worden voorkomen totdat er een landelijke regeling is voor de oeververbindingen in de kustgebieden, de zogenaamde Zoute Veren. Een destijds door minister Westerterp ingestelde commissie werkt nog steeds aan een nota hierover. Minister Tuijnman zegde de Kamer toe dat hij begin volgende week zal meedelen hoe hij de nodige bijdrage, ongeveer en half miljoen gulden, denkt te kunnen regelen.
De Tweede Kamer vindt dat het rijk moet voorkomen dat de veerdiensten tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland deze winter extra worden ingekrompen door geldgebrek van de rederij. Inkrimping van de diensten zou de bevolking van deze Waddeneilanden onevenredig zwaar benadelen, zo was de algemene opvatting.
Voorafgaand aan de Kamerbehandeling boden eilanders een verklaring aan, waarin zij nogmaals wezen op de moeilijkheden waarmee zij te maken krijgen, als rederij Doeksen inderdaad per 16 september moet schrappen in de dienstregeling.
Zo zullen de schoolgaande kinderen 's avonds niet meer naar huis terug kunnen. De eilanders waren met de ochtendboot overgestoken, met spandoeken en zelfs een boot om Den Haag te overtuigen.





Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.740
  • Geslacht: Man
Tarieven en dienstregelingen
« Reactie #40 Gepost op: 4 augustus 2015, 09:29:03 »
Website Schylge Online meldt:

TERSCHELLING – De tarieven voor de overtocht naar Terschelling mogen wel iets scherper. Dit vinden passagiers van rederij Doeksen aldus de Leeuwarder Courant.

De tarieven bedragen op dit moment ca. 25 euro voor een persoon en tussen de 90 en 200 euro voor een motorvoertuig.
Dat de tarieven volgens de passagiers wel iets scherper mogen blijkt uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek.

Doeksen zegt in de Leeuwarder Courant dat het in de strijd met de inmiddels opgedoekte prijsvechter Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) ,,noodgedwongen irreële afbraaktarieven” hanteerde, waardoor de tarieven van 2015 als relatief hoog worden ervaren.

Rederij Doeksen laat de krant weten dat de tarieven tot en met 2016 niet omhoog zullen gaan
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.740
  • Geslacht: Man
Tarieven en dienstregelingen
« Reactie #41 Gepost op: 9 oktober 2015, 11:31:08 »
Advertentie en tarieven uit 1931 of 1932, gepubliceerd op een (wandel)kaart van Terschelling.









afbeeldingen: coll. Kees Otter
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.740
  • Geslacht: Man
Tarieven en dienstregelingen
« Reactie #42 Gepost op: 29 december 2015, 16:20:53 »
Op dinsdag 5 januari 2016 gaat de nieuwe dienstregeling in.
Een compleet overzicht is te vinden op www.rederij-doeksen.nl.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.549
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tarieven en dienstregelingen
« Reactie #43 Gepost op: 17 oktober 2016, 12:05:09 »
Vandaag in de LC;
http://www.lc.nl/friesland/Ergernis-over-vaartijden-veerdienst-Vlieland-proef-op-komst-21709477.html

De proef die er vorig jaar al bijna kwam, lijkt toch echt te komen. Ik ben benieuwd wat er naast meer betrouwbaarheid (geen uitval sneldienst Vlieland meer) en een overzichtelijker dienstregeling voor voordeel voor Vlieland aan zit... Als de vaartijd met 17% omhoog gaat, gaan de tarieven dan ook met bijv. 15 % naar beneden?

Ben ook benieuwd hoe de dienstregeling van Doeksen volgend jaar wordt, want in de ochtend gaan de treinen naar Leeuwarden weer op een andere tijd rijden (8:32 en 9:07 wordt 8:13 en 8:48). Dit zal waarschijnlijk andere tijden betekenen voor de Veerdienst vanaf Vlieland 6.45 en de sneldienst vanaf Terschelling 6.30/7.30.

Citaat
Ergernis over vaartijden veerdienst Vlieland, proef op komst
   5 uur geleden   Marscha van der Vlies 

Vlieland baalt ervan dat de winterdienstregeling van de veerboot al in oktober is ingegaan. Op werkdagen vervalt de avondboot, terwijl het deze week druk is vanwege de vakantie.

Dit zegt de ondernemersvereniging van het eiland bij monde van voorzitter Erik Houter. ,,Het zou veel beter zijn als ook oktober nog bij de zomerdienstregeling kan horen. Er is dan genoeg drukte tijdens de herfstvakantie.’’

Maar volgens Doeksen ligt dat anders, laat directeur Paul Melles weten. ,,De drukte in oktober vindt alleen plaats rond de weekeinden en dan zetten we extra boten in. De meeste mensen verblijven toch een hele week op het eiland. Boten door de week ’s avonds laten varen is inefficiënt en slecht voor het milieu. Als het in oktober echt smoordruk is en het eiland echt in staat is passagiers in oktober te bedienen, dan zien we wel eens verder.’’

Melles kent de geluiden van het eiland al langer en stelt voor volgend jaar een proef voor. Vanaf januari vaart er drie keer per dag een autoveerboot van en naar Vlieland. Deze doet er dan een kwartier langer over dan nu het geval is om de hogere (brandstof)kosten te drukken.

Tegelijkertijd vervalt de snelboot naar het eiland. Die vaart nu via Terschelling en die verbinding tussen de eilanden vervalt helemaal. In de winter blijkt juist dat de sneldienst vaak uitvalt, vanwege de slechte weersomstandigheden.

,,De proef elke dag drie keer te varen is een test van januari tot mei. De resultaten worden uitgebreid geënquêteerd en geëvalueerd.’’

Vorig jaar zou de proef ook plaatsvinden, maar op het laatste moment verhinderde het gemeentebestuur die. Er was onvoldoende tijd om iedereen er goed over te kunnen raadplegen. Klantenpanels reageerden toen wel positief op het voornemen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 405
Re: Tarieven en dienstregelingen
« Reactie #44 Gepost op: 18 oktober 2016, 17:36:02 »
De klankboord groep veerdienst Vlieland zegt er dit over:

Het vervoersplan van Rederij Doeken voor 2017 is goedgekeurd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Pilot 3 x auto veerdienst per dag
Onderdeel van dat vervoersplan is de pilot voor '3 x per dag een auto veerdienst het jaar rond'.
- De pilot loopt van 10 januari 2017 t/m 6 juli 2017 (dus zowel in de zomerdienstregeling als in de winterdienstregeling).
- De vaartijd zal 1:45 min. bedragen, m.u.v. de laatste afvaart om 19:00 vanuit Harlingen die een vaartijd van 1:35 min. zal hebben i.v.m. aansluiting op het Openbaar Vervoer.
- Alle dagen van de week zijn er drie retour vaarten van Vlieland met het
autoveer ms Vlieland;
- Geen driehoekreizen van de sneldienst via Vlieland;
- Afvaart tijden tijdens de proef zijn herzien en afgestemd op aansluitingen van het OV in 2017;
- In mei 2017 zal de proef worden geëvalueerd.
Dienstregeling auto veerboot tijdens de proef:
Vlieland => Harlingen: 6:45, 11:45 & 16:45
Harlingen => Vlieland: 9:00, 14:20 & 19:00