Auteur Topic: Tarieven en dienstregelingen  (gelezen 33025 keer)

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2006, 00:30:33 »
Ik denk dat er veel meer zaken mee spelen dan alleen de prijs. Sommigen zien de boot als een vervoermiddel, maar er zijn er meer dan genoeg die de bootreis zien als onderdeel van de vakantie. En als je het allemaal afzet tegen de verblijfkosten dan valt het bootkaartje vrijwel niet meer op.

Wellicht ontmoedigt het grote gezinnen om als dag toerist naar de eilanden te komen. Ik kan me al helemaal niet voorstellen dan men naar een ander eiland zou gaan ivm de prijs. Texel heeft wel een heel ander imago dan bv Vlieland.

Is Doeksen trouwens niet het enige openbaar vervoers bedrijf dat zonder subsidie kan draaien?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Tarieven
« Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2006, 10:18:01 »

De tariven naar Vlie en Terschelling zijn helemaal niet buitensporig.
Ze zijn gewoon mee gegaan met de inflatie over de jaren.
Met name zijn ze niet extra verhoogd tijdens de introductie van de euro.

Zeker als je de tarieven vergelijkt met die naar de andere eilanden en de tarieven die in het buitenland worden gehanteerd is Doeksen gezien de afstand en daardoor beperkte capaciteit zelfs aan de goedkope kant.
De autotarieven zijn relatief wel hoog ook omdat de gemeente Terschelling vond in het verleden dat het autogebruik op Terschelling moest worden ontmoedigd.


Wat wel duur is :
De taxitarieven op Terschelling, buitensporig.
De horeca
De huurprijzen van sommige huisjes en hotels ook die van Haantjes trouwens
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2006, 00:18:46 door Jan Leenstra »

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Tarieven
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2006, 11:37:19 »
Maar omdat de gemeente autoverkeer op Terschelling wil ontmoedigen, zijn er veel Terschellingers er de dupe van, als die eens een keer met hun auto naar de vaste wal willen?

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Tarieven
« Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2006, 14:43:43 »

Dat geldt voor toeristen, niet voor de inwoners zelf.

En dat beleid vind ik nog niet zo gek.

Kijk op Texel en ook Ameland, werkelijk vergeven van de auto's met allemaal parkeerterreinen.

Leen

ricmei

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2006, 10:03:52 »
Een tweetal opmerkingen.

WPD hanteerd een twee tal tarieven een zomer en een winter tarief dit mis ik in het overzicht.

Daarnaast speelt mijn inziens mee dat op Terschelling de accomodaties voordeliger zijn dan bijvoorbeeld op Schiermonnikoog of Ameland. Voor de andere eilanden kan ik niet oordelen.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tarieven
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2006, 18:51:20 »
ik zag gister een boekje liggen bij de knrm stand bij de visseridagen endaar stond in dat harlingen vlie 35 km was en van harlingen terschelling via de meep 38km en de andere route ook 35...

l.veenstra

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Tarieven
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2006, 23:49:42 »
Een van de redenen waarom men op texel goedkoper kan werken is het kaartjes beleidt.

Op Texel word n.l. nooit een kaartje geknipt.
Dit gebeurt alleen in Den Helder.
Dus dit scheelt al een gedeelte personeel op Texel.

Verder word op de kade alles via slagbomen geregeld,zo dat daar ook geen personeel hoeft te zijn.

Ook kent men het fenomeen bagage karren niet,dus hier voor zijn ook geen mensen nodig.

Het enige waar ze personeel voor hebben is om de auto's naar de juiste banen/kassa's te leiden,en hier voor worden voornamelijk schoolieren ingezet.

Dus men hefty al een aardige kosten besparing op persooneel.

mvg Lars

JoRnUs

  • Gast
Re: Tarieven
« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2006, 14:45:20 »
bagage kosten zij necht een uitvinding hooor.. stel je voor, iedereen sjouwt zn bagage mee het schip in, alle banken vol met bagage :S

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Tarieven
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2006, 20:35:58 »
Jongens,

Aan die discussie over tarieven e.d. lijkt een beetje structuur te ontbreken. Het kilometer-verhaal is al jaren geleden door elke exploitant naar de fabeltjes verwezen omdat alle diensten op de Wadden van Fan

andre

  • Gast
Re: Tarieven
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2007, 09:07:09 »
Ik hoorde dat je nu ook, (n.a.v het nieuwe reserverings systeem ?) als je gewoon een kaartje koopt bij het loket in Harlingen moet aangeveven wanneer je de boot terug neemt .  Ga je een boot later terug moet je bij de VVV op het eiland je kaartje omruilen.


Weet iemand of dit echt zo is en heeft hier ervaring mee?

Groet Andre Hilberts

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tarieven
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2007, 12:12:30 »
geen idee, maar ik verbaasde mij hier ook over, toen ik de affiches in harlingen bij de terminal zag hangen. Daar stond erbij dat je de terugtocht op moest geven om verzekerd te zijn van een plaats. Ik weet echter niet hoe het geregeld wordt als je een andere boot terug neemt, ik vind het echter wel jammer, want anders was je altijd vrij om terug te gaan wanneer jij wilde, maar je zit er nu dus sowieso min of meer aan vast....

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #26 Gepost op: 12 mei 2008, 17:14:25 »
Mijn vrouw heeft vanaf 1975 verscheidene kaartjes bewaard en ingeplakt bij de vakantiefoto's. Ik zal een aantal laten zien uit de periode 1975-1979. Op die manier is de prijsontwikkeling goed te zien.
Allereerst de personen-kaartjes:

1975 (excuses voor de verkleuring):


1977:


1978:


1979:


Olietoeslag 1979:




Als ik de tarieven van alle kaartjes optel t/m heden heb ik Doeksen al aardig gesponserd.....
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 00:00:00 door Vriend »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2011, 00:45:53 »
Ben gister naar Borkum geweest om met een zeilboot terug te keren naar vaste wal.
Maar kwam er daardoor wel achter dat ze bij AG Ems merkwaardige tarieven hanteren.

Enkele reis 16,20
Dagretour 16.20 + 2,00 toeristenbelasting
Weekendretour 26,-

Ligt het nou aan mij?   Rare jongens die Duitsers.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Tarieven
« Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2011, 09:10:45 »
Ben gister naar Borkum geweest om met een zeilboot terug te keren naar vaste wal.
Maar kwam er daardoor wel achter dat ze bij AG Ems merkwaardige tarieven hanteren.

Enkele reis 16,20
Dagretour 16.20 + 2,00 toeristenbelasting
Weekendretour 26,-

Ligt het nou aan mij?   Rare jongens die Duitsers.

In Duitsland werken ze vaak met tarieven die bepaalde voordelen bieden bij een bepaald reisgedrag. Dat is afhankelijk van wanneer iemand ergens naartoe wil. AG Ems heeft ook "goedkope" dagretours in de midweekdagen. Bij de meeste rederijen kom je zoiets wel tegen. Retouren die dan bijvoorbeeld twee of drie maanden geldig zijn, blijken dan weer duurder dan een "dag"- of "weekend"-retour.
Zo gebruiken ze hun tariefsysteem om de vervoersstroom zoveel mogelijk via differentiatie te beïnvloeden. Dat werkt daar gewoon anders dan ons simpele spoorkaartjessysteem van zo ongeveer een retour =- 1,6 x de enkele reis. Kwestie van wennen, maar als je goed naar de Duitse tarieven kijkt, kan je daar wel aardige zaken uithalen.

Zoals jij dat systeem merkwaardig vindt, denken de Duitse reders weer "die Hollanders kunnen toch ook wat soepeler zijn?"

Het is een kwestie van oude gewoontes en die verschillen nu eenmaal aan beiode kanten van de grens.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #29 Gepost op: 5 september 2011, 23:15:12 »
Onze oosterburen hanteren inderdaad andere tarieven, afhankelijk van de verblijfsduur. Aan de ene kant vreemd, want je krijgt als klant hetzelfde op het tijdstip van reizen na. Toch denk ik dat je met goedkopere dagretours en dagarrangementen het effect van prijselasticiteit kunt aftasten. Doeksen doet voor dagretours wel iets met de prijs maar dat is beperkt tot een paar Euro's.

Even een voorbeeld van eigen ervaring hiermee. Een paar jaar geleden toen onze kleine er nog niet was, wilden mijn vrouw en ik een rondje fietsen want het weekend was mooi weer voorspeld. Leuk, kunnen we wel op een Waddeneiland doen. De keuze viel op Vlieland. Even boeken twee retourtjes en eigen fietsen mee want dat zit toch het lekkerst. Ben je bij Doeksen richting de € 60,00 kwijt en dan moet je de auto ook nog betaald parkeren op Tsjerk Hiddes. Dat is dan toch wel een erg kostbaar rondje fietsen. Fietsarrangementje wel iets goedkoper maar dat doet het 'm ook niet. Uiteindelijk zijn we naar Texel gegaan, kostte € 10,00 voor twee retourtjes inclusief fietsen en gratis parkeren bij de boot. Ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen, maar het moet voor een dagje weg wel leuk blijven. Stel dat Doeksen nu zo'n dagretourtje had aangeboden volgens het tarievensysteem van AG Ems, dan hadden we waarschijnlijk op Vlieland gezeten die dag.....