Onze oosterburen hanteren inderdaad andere tarieven, afhankelijk van de verblijfsduur. Aan de ene kant vreemd, want je krijgt als klant hetzelfde op het tijdstip van reizen na. Toch denk ik dat je met goedkopere dagretours en dagarrangementen het effect van prijselasticiteit kunt aftasten. Doeksen doet voor dagretours wel iets met de prijs maar dat is beperkt tot een paar Euro's.
Even een voorbeeld van eigen ervaring hiermee. Een paar jaar geleden toen onze kleine er nog niet was, wilden mijn vrouw en ik een rondje fietsen want het weekend was mooi weer voorspeld. Leuk, kunnen we wel op een Waddeneiland doen. De keuze viel op Vlieland. Even boeken twee retourtjes en eigen fietsen mee want dat zit toch het lekkerst. Ben je bij Doeksen richting de € 60,00 kwijt en dan moet je de auto ook nog betaald parkeren op Tsjerk Hiddes. Dat is dan toch wel een erg kostbaar rondje fietsen. Fietsarrangementje wel iets goedkoper maar dat doet het 'm ook niet. Uiteindelijk zijn we naar Texel gegaan, kostte € 10,00 voor twee retourtjes inclusief fietsen en gratis parkeren bij de boot. Ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen, maar het moet voor een dagje weg wel leuk blijven. Stel dat Doeksen nu zo'n dagretourtje had aangeboden volgens het tarievensysteem van AG Ems, dan hadden we waarschijnlijk op Vlieland gezeten die dag.....