Auteur Topic: Tarieven en dienstregelingen  (gelezen 33013 keer)

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Tarieven en dienstregelingen
« Gepost op: 23 augustus 2006, 17:03:15 »
Het leek mij wel een goed idee om hierover een onderwerp te openen.. Als dat niet zo is, graag even een Persoonlijk Bericht, dan verwijderen we de bende weer
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2015, 16:17:46 door Wim Vink »

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2006, 17:29:43 »
Als je het per kilometer gaat berekenen, dan is Doeksen niet de duurste.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Tarieven
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2006, 17:52:06 »
vlieland is tegenwoordig zelfs duurder dan terschelling, afgelopen jaren andersom....

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2006, 19:08:36 »
Dat Vlieland duurder is heeft te maken met de toeristenbelasting.
En dat is een puur gemeentelijke zaak.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Tarieven
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2006, 19:37:21 »
Klopt toeristenbelasting:
Vlieland - 1,10
Terschelling - 0,78

Marten-Jan, wie is dan het duurst?

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2006, 21:34:08 »
Dat weet ik niet.
Dan moet ik eerst de exacte afstanden weten.
Maar voor een paar jaar terug heeft er een artikel in de lc gestaan waarin werd vermeld dat Terschelling de goedkoopste per kilometer was. Ik meende dat de vaarafstand iets van 38 kilometer was.
Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Tarieven
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2006, 21:51:26 »
Maar goed, het maakt voor een normaal mens niet uit, of de afstand nou 1 kilometer of 50 kilometer is..
Die kiest namelijk een vakantie, als dat goedkoop is.
Naar Texel is 30 euro, en naar Terschelling 112 euro voor een moderne auto.
Dan kiezen de meeste voor Texel.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Tarieven
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2006, 23:07:00 »
Maar goed, het maakt voor een normaal mens niet uit, of de afstand nou 1 kilometer of 50 kilometer is..
Die kiest namelijk een vakantie, als dat goedkoop is.
Naar Texel is 30 euro, en naar Terschelling 112 euro voor een moderne auto.
Dan kiezen de meeste voor Texel.

Voor veel mensen maakt het wel uit of het nou 1 of 50 kilometer is. De meeste mensen kiezen inderdaad voor Texel maar dat komt ook omdat Texel vrijwel het populairste eiland van Nederland is, maar het zou inderdaad ook  goed kunnen dat het door de tariefen komt.
Toch zijn er veel mensen die kiezen voor andere wadden eilanden, omdat zij bij Texel het gevoel niet hebben dat ze op een eiland zitten.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Tarieven
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2006, 23:08:25 »
Dat zal ik niet ontkennen. Maar gelukkig dat de meesten de auto thuis of in Harlingen laten staan. Ennuh, Je betaald dan wel meer om naar Terschelling of Vlieland te gaan, maar dan krijg  je ook wat natuurlijk.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Tarieven
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2006, 10:32:05 »
Ja, inderdaad.. Die prijzen van vroeger ken ik niet  ;)
Maar ik zou ook voor geen goud een heel stuk terug willen in de tijd.

Oke Marten-Jan, je hebt gelijk: Terschelling/Vlieland is nog echt een eiland. Texel al niet zo echt meer, op een site  stond laatst ook al, dat er heelveel winkels uit de randstad op Texel kwamen, en dat daardoor langzaam het Texelse gevoel wegdrijft. Nu vind ik dat ook wel een beetje overdreven, maar er zit wel wat in ja..

Mark

  • Gast
Re: Tarieven
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2006, 11:01:41 »
Typisch Nederlands om zo te zeuren om prijzen  >:(

Enig idee hoeveel brandstof er op een overtocht verstook wordt? Hoeveel goed opgeleid personeel er bij Doeksen werkzaam zijn, die ons een veilige overtocht garanderen? Dat schepen onderhoud, werfbeurten etc. nodig hebben? Zo kan jij ook vast nog wel wat zaken opnoemen wat veel geld kost. Ik ga er van uit dat op het VWO het vak Economie nog steeds op het programma staat, dan zal je vast wel weten hoe de vraagprijs tot stand komt.

Het lijkt mij een kwalijke zaak om op de stoel van Doeksen te gaan zitten en ons gaan bemoeien met welke prijzen zij zullen moeten hanteren. Doeksen zal ongetwijfeld vaker horen dat de prijzen aan de hoge kant zijn. En dan? Prijzen verlagen? Bekijk hier het effect eens van. Investeringen zullen uitgesteld worden, waardoor de overtocht er op den duur niet meer van deze tijd is. Klanten worden steeds veeleisender en willen luxer en meer comfort hebben wat zijn stempel ook op het prijskaartje zal drukken.

Het staat hierboven ook al geschreven, bereken je de prijs per km dan zul je tot de conclusie komen dat Doeksen niet veel duurder is dan de overige veerdiensten.

Just my 2 cents...

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Tarieven
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2006, 11:17:00 »
We zijn toch ook (bijna) allemaal Nederlanders?
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2006, 11:20:50 door Jon »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Tarieven
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2006, 11:23:02 »
Als EVT hun prijzen goedkoper gaan maken, dan kan je zeggen wat je wilt, over Nederlandse gewoontes met zo goedkoop mogelijk, maar dan kiest toch het merendeel voor EVT.

Ben ik niet helemaal met je eens, als EVT schepen heeft die minder snel zijn minder comport bieden en minder luxe zijn, dan wil ik nog wel eens zien voor wie de mensen kiezen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Mark

  • Gast
Re: Tarieven
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2006, 11:25:27 »
Ik snap je punt ook wel Jon, je vergeet overigens bij concurrentie de low-cost flights naar bv. Turkije en Griekenland te noemen. Over concurrentie van EVT heb ik mijn twijfels, maar daar zal ik niet op ingaan. Of we allmaal voor de goedkoopste gaan? We zullen zien  ;)


Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Tarieven
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2006, 11:30:49 »
Als EVT hun prijzen goedkoper gaan maken, dan kan je zeggen wat je wilt, over Nederlandse gewoontes met zo goedkoop mogelijk, maar dan kiest toch het merendeel voor EVT.

Ben ik niet helemaal met je eens, als EVT schepen heeft die minder snel zijn minder comport bieden en minder luxe zijn, dan wil ik nog wel eens zien voor wie de mensen kiezen.
Daar heb je gelijk aan. Daarom hoop ik ook dat dit ook gebeurt, dat EVT met een oude rondvaartboot aan komt zetten, dat de mensen met Doeksen meegaan.

Maar dan heb je denk ik alsnog wel een groep die meegaat met EVT.. Dat zijn dan echt de mensen die voor het goedkoopste gaan, en die er niet zo mee zitten, dat de reis langer duurt.

@Mark,
Ik denk dat het vertrouwen in EVT niet erg hoog is nee. Het lijkt mij moeilijk nog in deze tijd, een veerdienst op te starten, die meteen aan alle Nederlandse regels voldoen.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2006, 11:35:32 door Jon »