Auteur Topic: Friesland  (gelezen 305731 keer)

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Friesland
« Reactie #525 Gepost op: 11 oktober 2016, 20:14:52 »
Als de twee nieuwen boten er zijn vaart de Friesland ook naar Vlieland.
Dat heb ik van wal en kantoor medewerkers gehoord.
Alleen als de Vlieland naar de werf gaat.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #526 Gepost op: 23 oktober 2016, 21:21:41 »
Het vertrek van de Friesland om 12:30 gisteren vanaf Terschelling. Gezien vanaf het Groene Strand.

foto1-2

Vanavond om 17:30 de terugreis aan boord van de Friesland naar Harlingen:

foto3
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 22:09:18 door PiebeJanMan »

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #527 Gepost op: 19 november 2016, 14:59:55 »
Deze foto heb ik gemaakt op de dag van de Berenloop dit jaar. Aan het begin van de avond vertrok ik met mijn camera en statief richting de haven in de hoop wat mooie foto's te kunnen maken. Nacht/avondfotografie is zeker niet mijn sterkste punt. Een varend schip vastleggen is sowieso in het donker al een lastige klus. Toch vind ik dat deze foto wel aardig gelukt is.  :)



© L.Noorman
« Laatst bewerkt op: 28 december 2019, 14:05:33 door L.Noorman »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Friesland
« Reactie #528 Gepost op: 24 december 2016, 10:02:18 »


Als ik op Instagram van Doeksen kijk, zie ik dat het promenade dek is gerestyled. Ook de kinder salon is onder handen genomen.
Zijn daar meer foto's van?
Opvallend dat de laatste 2 jaar zoveel aan dit schip door Doeksen wordt gedaan.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #529 Gepost op: 28 december 2016, 23:44:09 »
De betreffende post van doeksen op instagram;
https://www.instagram.com/p/BOKNRKhhPBl/

Vanochtend aan boord van de Friesland, de ge-update bovensalon anno december 2016;

« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 22:11:11 door PiebeJanMan »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #530 Gepost op: 29 december 2016, 20:34:22 »
Netjes iets te wit licht grijs/steriel doet een beetje ziekhuisachtig aan maar houten toonbank en details erg mooi!
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2017, 12:14:05 door IALA »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #531 Gepost op: 3 januari 2017, 12:37:28 »
en de foto's van oude Doeksen schepen zijn helaas verdwenen  :(

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #532 Gepost op: 3 januari 2017, 12:52:57 »
Ik vind het erg mooi geworden, maar net zoals Evert Jan zegt: jammer van de foto's, die mistte ik ook al. Maar goed, daar is dit forum dan ook weer voor bedoelt he...  :)

Wat mij wel opvalt is dat er op sociale media veel negatieve reacties zijn over de kuipstoeltjes. Ik ben er persoonlijk een voorstander van. Tuurlijk, de banken op een dek lager zitten vele malen beter, maar je ziet tegenwoordig dat mensen minder gauw aanschuiven bij andere mensen op banken. Slimme zet wat mijn betreft

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Friesland
« Reactie #533 Gepost op: 1 april 2017, 16:48:54 »
Aankomst van de Friesland op Terschelling, 31 maart 2017, net voor het middaguur.







foto's: © Hendrik Cupido
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Jart

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Friesland
« Reactie #534 Gepost op: 11 april 2017, 12:08:21 »
Er is mij iets opgevallen aan de Friesland. Ik zag het voor het eerst en vorig jaar was dit nog niet zo. Ik heb nog niks over deze aanpassing op het forum gelezen en hoop zo dat jullie er mij mee kunnen helpen.

De radar op het dak van de stuurhut is verplaatst. Niet de bol(deze is toch voor AIS?), maar die aan de bakboordzijde van het schip. Dit is toch de reserve radar voor als de radar op de mast het onverhoopt niet meer mocht doen?
Deze radar aan bakboordzijde staat tegenwoordig aan de rand van het stuurhuis en stond meer rechts voor. Is deze aanpassing gedaan om ruis op de radar van de andere zendapparatuur te voorkomen die in het midden en aan stuurboord staat? Of om de kans op schaduw op de radar te verkleinen door ze op twee andere uiterste posities te zetten? Geen idee of dat van invloed is, maar ik doe maar een suggestie.

Bedankt! Jart

Hieronder staan twee foto's van 2016 en nu.

« Laatst bewerkt op: 11 april 2017, 12:31:59 door Jart »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #535 Gepost op: 11 april 2017, 12:33:44 »
De radar op het dak van de stuurhut is verplaatst. Niet de bol(deze is toch voor AIS?), maar die aan de bakboordzijde van het schip. Dit is toch de reserve radar voor als de radar op de mast het onverhoopt niet meer mocht doen?
Deze radar aan bakboordzijde staat tegenwoordig aan de rand van het stuurhuis en stond meer rechts voor. Is deze aanpassing gedaan om ruis op de radar van de andere zendapparatuur te voorkomen die in het midden en aan stuurboord staat? Of om de kans op schaduw op de radar te verkleinen door ze op twee andere uiterste posities te zetten? Geen idee of dat van invloed is, maar ik doe maar een suggestie.

Viel mij tijdens de oudjaarsborrel 2016 ook al op. Bij de Friesland zijn ze van Sperry Marine (voorheen Decca) overgegaan op Alphatron/JRC. Voorheen had men een 3cm (x-band) en een 10cm (s-band) zeeradar verschil zag je vanaf buitenaf in de groote van de radar scanners.  Weet niet op welke bol je doelt maar AIS werkt met (VHF) antenne (1 zender/2 ontvangers).

waarom  één van de radars uit het midden is verplaats naar de brugvleugel weet ik niet volgens mij is dit ook geen zeeradar meer maar een rivierradar. Wellicht zijn de regels op Waddenzee aangepast voor de zoute veren daar de Waddenzee officeel binnenwateren zijn???



 
« Laatst bewerkt op: 19 april 2017, 15:41:52 door IALA »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Friesland
« Reactie #536 Gepost op: 12 april 2017, 10:03:04 »
Ik zie op alle foto's van brug en mast/schoorsteen sprieten staan.
Zijn dat altijd antenne's of zou dat ook kunnen zijn voor bliksemafleiding misschien?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jart

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Friesland
« Reactie #537 Gepost op: 12 april 2017, 11:05:42 »
De radar op het dak van de stuurhut is verplaatst. Niet de bol(deze is toch voor AIS?), maar die aan de bakboordzijde van het schip. Dit is toch de reserve radar voor als de radar op de mast het onverhoopt niet meer mocht doen?
Deze radar aan bakboordzijde staat tegenwoordig aan de rand van het stuurhuis en stond meer rechts voor. Is deze aanpassing gedaan om ruis op de radar van de andere zendapparatuur te voorkomen die in het midden en aan stuurboord staat? Of om de kans op schaduw op de radar te verkleinen door ze op twee andere uiterste posities te zetten? Geen idee of dat van invloed is, maar ik doe maar een suggestie.

Viel mij tijdens de oudjaarsborrel 2016 ook al op. Bij de Friesland zijn ze van Sperry Marine (voorheen Decca) overgegaan op Alphatron/JRC. Voorheen had men een 3cm (x-band) en een 10cm (s-band) zeeradar verschil zag je vanaf buitenaf in de groote van de radar scanners.  Weet niet op welke bol je doelt maar AIS werkt met (VHF) antenne (1 zender/2 ontvangers).

waarom  één van de radars uit het midden is verplaats naar de brugvleugel weet ik niet volgens mij is dit ook geen zeeradar meer een rivierradar. Wellicht zijn de regels op Waddenzee aangepast voor de zoute veren daar de Waddenzee officeel binnenwateren zijn.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jeroen!

Mijn opmerking over de bol aan stuurboordzijde dekt bij nader inzien de lading niet helemaal. Het is meer een halve bol.
Is dit een soort GPS?
Jart

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #538 Gepost op: 12 april 2017, 20:06:24 »
Die bol is voor de tv of internetaansluiting (v-sat).


IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #539 Gepost op: 12 april 2017, 23:11:47 »
Ik zie op alle foto's van brug en mast/schoorsteen sprieten staan.
Zijn dat altijd antenne's of zou dat ook kunnen zijn voor bliksemafleiding misschien?

Zijn allemaal antennes. Een metalen schip kan als een Kooi van Faraday worden beschouw. Bij scheepjes met een romp van hout of polyester wellicht wel omdat er geen metalen geleidleiding naar het water is.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn