Auteur Topic: Friesland  (gelezen 308171 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #240 Gepost op: 20 februari 2010, 14:50:51 »
Met gemak, Jeroen. Dit zal ze ook gaan bewijzen als de vervanger van de Midsland er is. De Friesland is juist minder stabiel, maar heeft een veel groter 'vrijboord', ze kan dus een heel end overhellen, zonder dat er ergens water op het dek komt. En dat onstabiele van de Friesland is denk ik juist prettig voor de passagiers, veel minder versnellingen.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #241 Gepost op: 20 februari 2010, 15:35:07 »
Ze is gebouwd als zee schip dus het zal echt wel gaan, alleen de comfort voor de passagiers zal wel minder zijn vergeleken met de Vlieland denk ik.

Maar waar ik soms een beetje moe wordt is de discussie over de diepgang van de Friesland (max. 3,00m) tegenover de hoogte die ze steekt. Dit zou het namelijk erg nadelig zijn met wind e.d. bla bla bla, gedeeltelijk misschien waar maar wat veel mensen niet weten of vergeten is dat cruise schepen en ferry's altijd een kleinere diepgang hebben dan een gewoon koopvaardij schip, daar in tegen zijn zijn cruise schepen en ferry's in verhouding een stuk breder en soms zelfs uitgerust met stabilisatoren waaruit deze schepen hun stabiliteit halen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #242 Gepost op: 20 februari 2010, 16:11:30 »
cruise schepen en ferry's in verhouding een stuk breder en soms zelfs uitgerust met stabilisatoren waaruit deze schepen hun stabiliteit halen.

Als dat zo was, zou ik op geen enkel passagiersschip meer overvaren. Stabilisatoren hebben niets te maken met de natuurlijke stabiliteit van het schip. Het zou beter zijn dit soort apparaten "slingeringsdempers" te noemen, want dat is precies wat ze zijn: ze verminderen het slingeren van het schip (als ze tenminste goed functioneren), maar wijzigen ("vergroten") de stabiliteit niet.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #243 Gepost op: 20 februari 2010, 16:15:46 »
Inderdaad Willem Stabilisatoren vergroten stabiliteit niet, maar de breedte wel is met simpele reken sommen of voorbeelden voor de mensen die er een beetje inzitten zo aan te tonen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #244 Gepost op: 20 februari 2010, 19:50:10 »
Ferries zijn vaak iets breder inderdaad, wat een groter traagheidsmoment op de waterlijn geeft, waardoor de metacenterhoogte hoger ligt. Maar ook uit een grote D/T-verhouding halen ferries en cruiseschepen hun grote stabiliteit. Dit is de verhouding tussen de hoogte van het waterdichte dek en de diepgang, hoe groter deze is hoe meer het schip kan hellen (ongeveer).

En ik weet zeker dat de friesland qua zeegedrag stukken comfortabeler is voor passagiers dan de Vlieland. Dat is precies diezelfde formule die Jeroen bedoelt, die zegt ook dat de vlieland een veel stabieler schip is en dus veel sneller beweegt.
Bovendien klappen de golven bij de Vlieland heel snel tegen het autodek aan, dit is bij de Friesland niet mogelijk. De Friesland is juist een heel langzaam bewegend schip en dus heel comfortabel voor de passagiers

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #245 Gepost op: 20 februari 2010, 20:11:21 »
Allen dank voor de uitleg die rijmt met mijn ervaringen bij overtochten met een onrustige zee. De Vlieland beweegt inderdaad snel heb ik van de zomer ondervonden. Altijd grappig om de passagiers op het bovendek te zien balanceren terwijl ze van alles vastpakken om niet onderuit te gaan.

De Friesland mag dan overhellen, ze ligt inderdaad wel rustiger. Ik ben een keer met storm overgevaren met de Friesland en kan me herinneren dat het schip bijna de gehele tocht op ??n oor hing maar verder weinig bewoog.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #246 Gepost op: 1 maart 2010, 23:15:52 »
Twee foto's van de Friesland vandaag. Op de eerste zie je Doekie op de onderkant van de boegdeur.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:44:29 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #247 Gepost op: 2 maart 2010, 23:01:54 »
De Friesland vanmiddag bij aankomst.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:44:44 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #248 Gepost op: 2 maart 2010, 23:31:39 »
David en Goliath, voor Doeksen te hopen dat het anders afloopt dan het Bijbelse verhaal......
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:45:00 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #249 Gepost op: 4 maart 2010, 20:04:42 »
De Friesland vanmiddag bij aankomst op Terschelling.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:45:13 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #250 Gepost op: 4 maart 2010, 20:45:48 »
En even later bij binnenkomst in de haven.

« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:45:27 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #251 Gepost op: 7 maart 2010, 20:54:39 »
Drie stuks met daarop de Friesland. De eerste is een foto aan het begin van haar carri?re genomen gezien het feit dat de blauwe band rond de ramen ontbreekt.

« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:45:43 door PiebeJanMan »

wd

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #252 Gepost op: 10 maart 2010, 20:49:23 »
wie weet waarom de Friesland altijd een beetje scheef gaat.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Friesland
« Reactie #253 Gepost op: 10 maart 2010, 20:57:02 »
Meestal staat de kapitein aan de overhellende zijde...... :P

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #254 Gepost op: 10 maart 2010, 21:02:35 »
Die ietwat gezette kapitein zeker  :D

Het schip is vrij hoog (hoog zwaartepunt) in verhouding tot de diepgang. Dit doet niets af aan de stabiliteit van het schip, zie hiervoor eerdere berichten een pagina terug in dit topic.