Auteur Topic: Friesland  (gelezen 306102 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #225 Gepost op: 31 januari 2010, 14:28:39 »
Als de friesland nog steeds een geldige meetbrief heeft wil ik wel eens weten wie haar classificatie bureau is. Volgens de officiele Lloyds is die verlopen.
Citaat
Classification society   Date of status   Status   Reason
Bureau Veritas   26-10-2006   Withdrawn   Survey overdue/quote]
Ze is niet imo plichtig. Zolang ze maar niet op zee komt. De Waddenzee word gezien als groot binnenwater.

Ik hoor het graag.

Groetjes Jan

Een Meetbrief is een door de Scheepsmetingsdienst afgegeven document dat afmetingen en maximaal toegestaan laadvermogen aangeeft, alsmede eventueel BRT en NRT. Dat heeft met een classificatiebureau nauwelijks iets te maken. Het Klassebureau beoordeelt of het schip bouwtechnisch aan de eisen voldoet en de onderhoudsintervallen worden aangehouden. En dan komt er nog eens een Scheepvaartinspectie die beziet of het schip aan de veiligheidseisen voldoet (in grote lijnen).
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2010, 16:58:40 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #226 Gepost op: 31 januari 2010, 17:02:25 »
Op pagina 1 van alle schepen van de huidige vloot staan de gegevens zoals deze in Lloyds staan/stonden. Kan zijn dat dit veranderd is, ik zal dit van de week even nakijken. Wat er op pagina 1 staat:

Enkele algemene gegevens van de Friesland:
IMO: 8801058
Callsign: PEEJ
MMSI: 245585000
Type: Passagier-/RoRo-schip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Klassebureau: Bureau Veritas


Dus waarschijnlijk zijn de gegevens veranderd, want het lijkt mij ook dat het het IMO-nummer (of gelijkwaardig binnenvaartregistratienummer) is...
Zou ze naar een andere class.maatschappij overgegaan zijn, of over naar verschillen mbt binnenwater/buitenwater...
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2010, 17:07:03 door PiebeJanMan »

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #227 Gepost op: 31 januari 2010, 22:01:17 »
Bij mijn weten (kijk maar eens in de haven van Harlingen) word ingeval van  het IMO nummer de cijfers altijd voorafgegaan door de letters IMO, bovendien het IMO nummer blijft verbonden aan het schip zolang het bestaat, verandert niet het is eigenlijk de identiteit, dus ik geloof niet dat dit een IMO nummer is, maar ik zal het ??n dezer dagen wel eens  vragen aan een stuurman of kapitein.

Pieter

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Friesland
« Reactie #228 Gepost op: 1 februari 2010, 15:40:41 »
Het is europees nr. Friesland heeft geen imo NR meer. Heb het gister even een kapitein gevraagd.

 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #229 Gepost op: 1 februari 2010, 21:02:57 »
Vanmorgen de Friesland:

sneeuw
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:41:03 door PiebeJanMan »

ben

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 27
Re: Friesland
« Reactie #230 Gepost op: 1 februari 2010, 22:48:50 »
Het is europees nr. Friesland heeft geen imo NR meer. Heb het gister even een kapitein gevraagd.
Bij het internationale Equasis information system wordt de Friesland nog steeds als volgt vermeld:
IMO number : 8801058 Name of ship : FRIESLAND Call Sign : PEEJ Gross tonnage : 3583  DWT : 450 Type of ship : Passenger/Ro-Ro Cargo Ship Year of build : 1989
Flag : Netherlands Status of ship : In Service Last update : 11-12-2009
 

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Friesland
« Reactie #231 Gepost op: 2 februari 2010, 12:34:32 »
En met dit zijn we weer terug op een feit wat een paar jaar geleden ook al eens is besproken. De Friesland heeft dus geen meetbrief en word ook niet meer gekeurd als zee gaand schip. Ik meende dat ze daar niet meer door kwam omdat de huidplaten te dun waren voor de strengere regels die daar voor gelden.
Haar Imo nr houdt ze de rest van haar leven. Mochten ze haar ooit verkopen naar het buiten land en diegene gaat er mee op zee varen zal die weer gebruikt worden.
Dat ze zoals Ben al zei en wat ik ook al had aangehaald staat ze nog steeds bij Equasis in het systeem. Nu zegt dat niet veel want je komt er ook vaak genoeg nog schepen tegen die allang gesloopt (dead) zijn.

We kunnen hier heel lang over blijven gokken maar stel dan de vraag aan Pieter of Gert-jan en die kunnen het wel vertellen als dat bekent mag worden.

Groetjes
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Friesland
« Reactie #232 Gepost op: 2 februari 2010, 17:34:26 »
Dan is het nu als volgt: Friesland maakt momenteel geen gebruik van haar IMO nummer maar van een Europees nummer.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #233 Gepost op: 2 februari 2010, 19:47:24 »
En met dit zijn we weer terug op een feit wat een paar jaar geleden ook al eens is besproken. De Friesland heeft dus geen meetbrief en word ook niet meer gekeurd als zee gaand schip. Ik meende dat ze daar niet meer door kwam omdat de huidplaten te dun waren voor de strengere regels die daar voor gelden.
Haar Imo nr houdt ze de rest van haar leven. Mochten ze haar ooit verkopen naar het buiten land en diegene gaat er mee op zee varen zal die weer gebruikt worden.
Dat ze zoals Ben al zei en wat ik ook al had aangehaald staat ze nog steeds bij Equasis in het systeem. Nu zegt dat niet veel want je komt er ook vaak genoeg nog schepen tegen die allang gesloopt (dead) zijn.

We kunnen hier heel lang over blijven gokken maar stel dan de vraag aan Pieter of Gert-jan en die kunnen het wel vertellen als dat bekent mag worden.

Groetjes

Je schrijft: "De Friesland heeft dus geen meetbrief en word ook niet meer gekeurd als zee gaand schip."

Niet helemaal correct. Het schip heeft in elk geval een binnenmeetbrief. Het kan zijn, dat de Rederij het schip formeel uit de zeevaart heeft teruggetrokken en dan kan de zeemeerbrief zijn vervallen. De binnenmeetbrief blijft dan gewoon zijn termijn geldig. Daar hoeft niets technisch achter te zitten, maar het kan gewoon ook vanwege de kosten zijn  gedaan, omdat de keuring (=SI, veiligheid) en klasse (=klassebureau zoals Germanischer Lloyd, Det Norske Veritas, Veritas, Lloyd's en nog meer, technische eisen) van een binnenvaartuig aanzienlijk lager zijn dan die van een zeeschip.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Friesland
« Reactie #234 Gepost op: 4 februari 2010, 20:49:43 »
Zelfs de ankerplaten (heet dat zo?) zijn geschilderd. Zijn voortaan blauw.....

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #235 Gepost op: 4 februari 2010, 23:18:09 »
Zelfs de ankerplaten (heet dat zo?) zijn geschilderd. Zijn voortaan blauw.....

"Ankerkluizen"

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #236 Gepost op: 19 februari 2010, 16:49:05 »
De Friesland vanmiddag bij aankomst in Harlingen.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:42:07 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #237 Gepost op: 19 februari 2010, 18:50:20 »
Nog drie, met op de laatste de Willem Barentsz van EVT op de achtergrond. Was trouwens echt kouwe klauwe weer zo bij het water vanmiddag.

« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:42:21 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #238 Gepost op: 19 februari 2010, 23:03:00 »
Dat de WB daar ligt is prachtig, maar vaart-ie nu ook??

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #239 Gepost op: 20 februari 2010, 10:49:01 »
Ze vaart wel Willem, gisteravond lag ze al weer in de haven van West. Zal wel een 'lege' vaart geweest zijn en ik heb geen idee waarom ze gisteren in Harlingen lag.

Weet iemand trouwens of de Friesland bij zwaar weer ook op Vlieland kan varen? Ze helt altijd lekker over en ik ben benieuwd hoe ze zich in de Vliesloot en Stortemelk gedraagt, vooral bij golfslag op de flank. Misschien ziet het er spannender uit dan het is, maar de Midsland en vooral de Vlieland lijken mij op dat punt stabieler.