Auteur Topic: Friesland  (gelezen 305578 keer)

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #195 Gepost op: 30 september 2009, 20:17:50 »
Een schip van het type SD 14, bedoeld als vervanger van de Liberty,  waar de zijkanten van de accomodatie is opgebouwd uit geprofileerde staalplaat, mooi, och? maar wel goedkoop en dat was de opzet van de SD 14

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #196 Gepost op: 5 oktober 2009, 19:38:43 »
Nou even een retourtje Texel gedaan. Kom nog tot een paar verschillen tussen de wagemaker en Friesland die mee zouden kunnen spelen bij het wel of niet toepassen van ramen; Op de wagemaker zitten de autodekken een heel eind boven de waterlijn, bij de Friesland zit het autodek maar net boven de waterlijn. Ten tweede is bij de Friesland de gehele zijwand tezamen met de middenschacht de dragers voor de constructie erboven en de autodekken. Op de wagemaker zitten er aan beide zijkanten een middenschacht, die het gewicht draagt.


Verder is de spantafstand de helft van de breedte van de ramen en vond de overgangen er niet heel sterk en goed qua krachtoverbrenging uitzien:

foto1

En dit is het gegolvde staal waar Willem Boot over praatte:

foto2

En het 'neppe' maritieme uiterlijk waar ergens ook over werd gesproken:

foto3

Wie meer foto's van Texel enz. wil zien; http://golvenopzee.blogspot.com
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:38:34 door PiebeJanMan »

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Friesland
« Reactie #197 Gepost op: 5 oktober 2009, 20:14:01 »
als ik me niet vergis hebben ze diezelfde platen (niet dezelfde,maar t zelfde soort)  ook gebruikt op de huidige midsland :P

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #198 Gepost op: 6 oktober 2009, 22:24:58 »
Nou even een retourtje Texel gedaan. Kom nog tot een paar verschillen tussen de wagemaker en Friesland die mee zouden kunnen spelen bij het wel of niet toepassen van ramen; Op de wagemaker zitten de autodekken een heel eind boven de waterlijn, bij de Friesland zit het autodek maar net boven de waterlijn. Ten tweede is bij de Friesland de gehele zijwand tezamen met de middenschacht de dragers voor de constructie erboven en de autodekken. Op de wagemaker zitten er aan beide zijkanten een middenschacht, die het gewicht draagt.


Verder is de spantafstand de helft van de breedte van de ramen en vond de overgangen er niet heel sterk en goed qua krachtoverbrenging uitzien:


Heel goed van je, dat vinden wij TESO-aandeelhouders prettig, kunnen we straks weer een goede nieuwe boot bouwen.....  :D
Overigens: dit schip gaat echt weer 25 jaar mee en waarschijnlijk langer. ;)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #199 Gepost op: 24 oktober 2009, 20:48:56 »
Vanmiddag om 15.00 vertrok ze weer naar het mooie Terschelling. Weet niet of ik er nog kom dit jaar....
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:40:13 door PiebeJanMan »

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Friesland
« Reactie #200 Gepost op: 4 november 2009, 21:13:50 »
K hoorde dat de Friesland gisteren erg laat was ivm problemen beide boegschroeven?
Vertrok pas half 4 uit Harl. en was daardoor avonds pas 22.45 binnen... weet iemand daar iets over?

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #201 Gepost op: 8 november 2009, 00:50:36 »
Dat is de eerste keer dat ik een foto zie van de Friesland vastgelopen op de havendam. Dank hiervoor Hans.

Deze twee had ik nog in mijn digitale archief. De Friesland bij aankomst in Harlingen gefotografeerd vanaf de Vlieland op 22 augustus 2009.

« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:37:02 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #202 Gepost op: 15 november 2009, 23:27:04 »
Friesland was vanavond aan het aanmeren in Harlingen met de mooie schoorsteenverlichting aan:
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:39:01 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #203 Gepost op: 16 november 2009, 07:09:30 »
Mooie sfeerfoto's, Redmer!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #204 Gepost op: 16 november 2009, 20:37:07 »
Bijzonder mooie serie, Redmer, sluit me bij Wim aan, ze geven het sfeertje perfect weer. Complimenten.

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #205 Gepost op: 23 november 2009, 14:21:23 »
In 1991 stond er een leuk artikel in de Harlinger Courant. Het betrof de modificatie van veerboot FRIESLAND met een bulbsteven.

Mag ik hierbij even een paar dingen verbeteren die in het krantenartikel staan...:
Een bulbsteven zal altijd wel tot meer waterverplaatsing leiden (iets meer gewicht). Doordat er meer 'nat oppervlak' is door de bulb zou dat juist tot meer weerstand leiden. De vermindering van de golfweerstand van het schip door de bulb is echter groter, waardoor de totale weerstand afneemt. De bulb resulteert echter maar op een bepaald snelheidsbereik een vermindering van de golfweerstand. Op andere snelheden resulteert een bulb dus ook altijd in relatief meer weerstand dan een schip zonder deze bulb, door het extra 'nat oppervlak'.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #206 Gepost op: 5 januari 2010, 17:08:44 »
Is de Friesland naar de werf?
Ik zie de Midsland namelijk voor de kant liggen.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #207 Gepost op: 5 januari 2010, 19:00:52 »
Is de Friesland naar de werf?
Ik zie de Midsland namelijk voor de kant liggen.

Hoi Mjee,

Idd Frl is sinds vandaag naar de werf.
Duur: t/m 27 JAN.

Bron: Drijfveren in de Terschellinger 24 DEC.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #208 Gepost op: 7 januari 2010, 14:59:44 »
Hier vind je foto?s van de Friesland op de werf: http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=798&start=2705

gr. Hans.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #209 Gepost op: 24 januari 2010, 13:12:15 »
Nog twee van de Friesland. Aan het ontbreken van de blauwe band om de ramen te zien, in de begintijd van haar carri?re.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:37:15 door PiebeJanMan »