Auteur Topic: Friesland  (gelezen 306033 keer)

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Friesland
« Reactie #180 Gepost op: 13 september 2009, 01:37:29 »
Volgens mij is kaptein Schouten de enigste die dat doet....
Persoonlijk vind ik dat een prachtig gezicht en echt thuis horen op een passagiers schip...

fijn weekend allemaal
« Laatst bewerkt op: 13 september 2009, 14:16:03 door brandaris »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #181 Gepost op: 15 september 2009, 00:22:25 »
Gisteravond in Harlingen even overstappen op een anndere bus met 10 min overstaptijd, kwam net de Friesland binnen, prachtgezicht:
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:26:28 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #182 Gepost op: 27 september 2009, 15:02:15 »
ff geknutseld met paint, sorry, germen...........

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #183 Gepost op: 27 september 2009, 20:11:16 »
Geweldig Willem, kan mijn Panda ook eens naar buiten kijken.

Pieter

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Friesland
« Reactie #184 Gepost op: 27 september 2009, 22:21:22 »
Piet, jij kan je panda toch gewoon meenemen naar t zonnedek als handbagage ???  ;D
vergeet je dan niet een slokje extra peut voor m te halen als ie t koud krijgt?  :P

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #185 Gepost op: 28 september 2009, 11:12:18 »
Geweldig Willem, kan mijn Panda ook eens naar buiten kijken.

Pieter

Panda's worden alleen actief als de bamboe bloeit. Verder schijnen ze een kleurenschema te hebben dat ze nogal kort maakt en daarmee zitten we weer op het topic.
De rijen ramen had ik nodig om het enorme witte vlak van de 'Friesland' optisch te "breken", hoewel ik denk dat een partij ramen op het autodek voor passagiers die aan boord rijden de hele zaak minder "gesloten" zou maken. Het heeft dus wel een functie.
Met deze knutselpartij probeer ik te laten zien hoezeer de lengte van het schip door de EvM diagonalen op een totaal verkeerde manier wordt gebroken. Biesje hier, lijntje daar (nee heren, geen pret- of sniflijntjes  ;D) volgens de lijnen van het schip en het ziet er veel beter uit zonder aan de logo-besmetting te komen. Het is een kwestie van evenwicht in het visuele aanbrengen. Schepen bewegen (behalve als ze zinken) altijd horizontaal en die beweging moet je altijd gebruiken. De diagonalen zijn wat dat betreft volkomen verkeerd gekozen, eigenlijk alleen maar om "anders" te zijn.
Best mogelijk dat het een oorspronkelijk idee van de "Studio" was, maar destijds was het al niet origineel; ik ben exact hetzelfde motief tegengekomen bij een transportbedijf in de Waterweg, al jaren terug. De huiler is trouwens enkele jaren terug ook gebruikt op pakjes thee die in Greetsiel werden verkocht. Afgelopen zomer daar nog eens geweest, maar niet meer gezien.
Midden jaren tachtig heb ik de oude Urkerboot, de 'Prins Claus' nog eens zo aangepakt. Dat schema is toen ook toegepast, dus het bleef niet bij een tekeningetje. Resultaat: daar kwam een "Oceaanstomer" aan. Het ding was 45 metertjes.
De diagonalen waren in hun ergste vorm te zien op de "Bereboot".. Geen gezicht, drie van die witte baantjes. Als je een "huisstijl" bedenkt, moet die altijd een direct herkenbare relatie hebben met het bedrijf/het "product". De diagonalen zeggen letterlijk niets en daarom zijn ze niet alleen geen goed logo, tegelijk een gewoon zwak element om op je schepen te zetten. Ik dacht trouwens dat het nog een vondst van Luijcks was, maar dat kan ik verkeerd hebben.

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #186 Gepost op: 28 september 2009, 16:52:43 »
Hallo willem, mijn Panda word alleen actief als je er op zijn tijd een slokje benzine in gooit maar zijn voornaam is dan ook fiat en in plaats van vier pootjes heeft deze wielen, maar om even bij het topic te blijven, ik denk niet dat ramen in het autoruim mogen, de twee patrijspoorten in de achterklep zijn na verloop van tijd ook met stalen platen dichtgelast zal wel met brandvoorschriften te maken hebben of iets dergelijks.
Je experiment met de Friesland toont wel aan dat horizontale lijnen het schip meteen veel gestrekter maken, het staat stukken beter dan de diagonalen die ook nog een keer in de schoorsteen doorlopen. (behalve bij de huidige Midsland)
In die jaren dat deze diagonalen ontstaan zijn (eind jaren tachtig) zag je het ook veel op kotters, dus wie weet is EvM wel eens langs de haven gelopen en heeft dat ideetje mee naar huis genomen.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #187 Gepost op: 28 september 2009, 20:43:28 »
Hallo willem, mijn Panda word alleen actief als je er op zijn tijd een slokje benzine in gooit maar zijn voornaam is dan ook fiat en in plaats van vier pootjes heeft deze wielen, maar om even bij het topic te blijven, ik denk niet dat ramen in het autoruim mogen, de twee patrijspoorten in de achterklep zijn na verloop van tijd ook met stalen platen dichtgelast zal wel met brandvoorschriften te maken hebben of iets dergelijks.
Je experiment met de Friesland toont wel aan dat horizontale lijnen het schip meteen veel gestrekter maken, het staat stukken beter dan de diagonalen die ook nog een keer in de schoorsteen doorlopen. (behalve bij de huidige Midsland)
In die jaren dat deze diagonalen ontstaan zijn (eind jaren tachtig) zag je het ook veel op kotters, dus wie weet is EvM wel eens langs de haven gelopen en heeft dat ideetje mee naar huis genomen.

Pieter

Zwarte wielen en een witte body? Komy-ie er toch nog aardig dichtbij..... ;)

Ja, Pieter, de ramen op het autodek betwijfel ik ook of dat wel mag. Anderzijds, de Prinsesseboten van de PSD hadden die ook, no problem. Kan natuurlijk "voortschrijdend inzicht" zijn. En what about alle ramen op de autodekken van de TESO-boten? Zelfs de Wagemaker zit er vol mee. Die heeft ook gewoon een zeebrief. Maar eens aan de projectleider vragen?

Willem

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #188 Gepost op: 29 september 2009, 10:57:05 »
Ik zie niet direct een reden waarom het niet mag. Blijft wel raar om 2 redenen; Wie wil er nou naar buiten kijken op een autodek? En je verliest nogal wat sterkte (vooral tegen torsie) Omdat je (tussen)autodek en de verdere opbouw rust op de zijwand van je schip op het autodek, dus als je ramen toe gaat passen, kunnen daar geen stijlen meer op het plaatstaal zitten.

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Friesland
« Reactie #189 Gepost op: 29 september 2009, 12:53:08 »
Naar mijn weten mogen er geen ramen op het autodek zitten omdat dat gevaarlijk kan zijn bij slecht weer. Ik kan me herinneren dat er op de Midsland ooit eens door een sterke golf een of meerdere raampjes gesneuveld zijn. Wel raar echter, de ramen van de Midsland zitten veel dichter bij het wateroppervlak dan op de Friesland  ::).
Goeie!

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #190 Gepost op: 29 september 2009, 13:19:33 »
Ik zie niet direct een reden waarom het niet mag. Blijft wel raar om 2 redenen; Wie wil er nou naar buiten kijken op een autodek? En je verliest nogal wat sterkte (vooral tegen torsie) Omdat je (tussen)autodek en de verdere opbouw rust op de zijwand van je schip op het autodek, dus als je ramen toe gaat passen, kunnen daar geen stijlen meer op het plaatstaal zitten.

Klopt niet helemaal. Waarom er ramen zitten bijvoorbeeld op de Wagemaker (en die is toch wat recenter), is omdat passagiers dat prettiger vinden, er meer licht op het dek is (veilig) en omdat dat bevordert dat men de weg niet kwijtraakt (desori?ntering). Met de constructiestijfheid heeft dit niks te maken. Kijk maar eens goed op dit soort schepen: de ramen zijn bijna altijd qua formaat aangepast aan de spantafstand van de opbouw. Die spanten (en op modernere constructies, de omgezette plaat in -van boven gezien- U-vorm, dragen de constructie, niet de vlakke plaat. Het is dus niet zo, dat het formaat van de ramen de spantenplaatsing bepalen, het is juist andersom.

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #191 Gepost op: 29 september 2009, 14:28:29 »
Ik weet eigenlijk niet zeker waarom de twee patrijspoorten in de achterklep van de Friesland inderdaad afgeblind zijn, wat ik wel zeker weet, is dat in de machinekamer van zeeschepen geen glas meer zit, en dat geld dan voor schijnlichten (skylights) en toegangsdeuren, op de Holland is dit mooi opgelost schijnlichten zijn voorzien van dichte kleppen maar de patrijspoorten zijn daar bovenop aangebracht zodat het uiterlijk origineel is gebleven, op de betonningsvaartuigen werden eind jaren tachtig ook alle patrijspoorten in de MK vervangen door blindplaten.

Pieter



willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #192 Gepost op: 29 september 2009, 20:38:36 »
Ik weet eigenlijk niet zeker waarom de twee patrijspoorten in de achterklep van de Friesland inderdaad afgeblind zijn, wat ik wel zeker weet, is dat in de machinekamer van zeeschepen geen glas meer zit, en dat geld dan voor schijnlichten (skylights) en toegangsdeuren, op de Holland is dit mooi opgelost schijnlichten zijn voorzien van dichte kleppen maar de patrijspoorten zijn daar bovenop aangebracht zodat het uiterlijk origineel is gebleven, op de betonningsvaartuigen werden eind jaren tachtig ook alle patrijspoorten in de MK vervangen door blindplaten.

Pieter




dat idee op de Holland dateert nog van de begintijd toen ik er nog bestuurder-directeur van was. Van de MK-schijnlichten was mij bekend. Dat verklaart nog niet waarom de TESO-schepen op de autodekken wel ramen hebben en de Friesland niet. Toch wel nieuwsgierig naar.

Willem

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #193 Gepost op: 29 september 2009, 20:48:04 »
Die spanten (en op modernere constructies, de omgezette plaat in -van boven gezien- U-vorm, dragen de constructie, niet de vlakke plaat

Wat voor U-vormige omgezette platen bedoel je Willem?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Friesland
« Reactie #194 Gepost op: 30 september 2009, 14:59:03 »
Die spanten (en op modernere constructies, de omgezette plaat in -van boven gezien- U-vorm, dragen de constructie, niet de vlakke plaat

Wat voor U-vormige omgezette platen bedoel je Willem?

Doorgaans werden tot begin jaren '80 de dekhuizen opgebouwd uit plaatstaal dat versterkt werd met opgelaste spanten, hoeklijn, bulbprofiel. Sinds eind jaren '70 is men de staande plaat gaan bewerken door er U-profiel in te persen, wat hetzelfde sterkte-effect geeft, maar geen laswerk behoeft. Tegenwoordig wordt dat vrijwel algemeen toegepast. ff retourtje Texel nemen, dan zie je het wel.