Auteur Topic: Friesland  (gelezen 305729 keer)

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Friesland
« Reactie #75 Gepost op: 18 augustus 2007, 22:50:21 »
ik heb ongever 100 foto's van de bouw, een aantal van het dopen van het schip en de 1e proefvaart. Binnenkort ga ik met Pieter een heel overzicht maken van de Friesland zodat we een goed beeld krijgen van het begin tot hoe het schip nu is.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #76 Gepost op: 16 september 2007, 13:14:50 »
De binnenkomst van de Friesland heb ik vanochtend ook op de foto gezet vanaf de Noorderpier:
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:05:21 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #77 Gepost op: 23 september 2007, 22:55:05 »
Gisteravond in Harlingen:
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:05:35 door PiebeJanMan »

Myana

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #78 Gepost op: 2 november 2007, 09:51:12 »
Hallo,

Kan iemand mij toevallig vertellen hoe het ladenvan de Ms Friesland gaat?
Moeten eerst de autos aan boord en wordt het dek dan 'opgehesen'? of heeft het auto dek een vaste hoogte? En is er nog een dek onder het vrachtdek. Ik wordt er namlijk niet wijs uit op de fotos.

Het filmpje van het lossen van de Friesland is wel heel mooi!, maar betekent het dat hier ook eerst wordt geladen?
???


Is dit op de Midsland heel anders?

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen
« Laatst bewerkt op: 2 november 2007, 09:55:11 door Myana »

Dirk

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #79 Gepost op: 2 november 2007, 19:31:08 »
De MS Friesland heeft 2 autodekken boven elkaar. Beide dekken hebben een hoogte tot zo'n 2 meter. De bovenste dekken  hebben 2 uiteinden die schuin naar beneden kunnen.

1. Eerst rijden de auto's op de bovendekken.
2. Als de bovendekken vol zitten gaan de schuine gedeelten van de dekken omhoog zodat er een horizontaal dek ontstaat.
3. Daarna kunnen de auto's/fietsers het dek eronder op rijden.

De bovendekken helemaal omhoog tot aan het plafond, zodat er vrachtwagens onder kunnen. De dekken kunnen ook in gedeelten naar beneden gehaald worden, zodat er bijvoorbeeld vrachtwagens achter kunnen.

Op de MS Midsland is er maar 1 autodek dus dat laden gaat "gewoon".
« Laatst bewerkt op: 18 november 2007, 15:49:21 door Dirk »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #80 Gepost op: 3 november 2007, 18:12:03 »
Friesland vanochtend met grijs weer  :(
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 20:07:14 door PiebeJanMan »

Myana

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #81 Gepost op: 3 november 2007, 19:01:26 »
Dank voor de duidelijke fotos, de volgorde is me nu een stuk beter.

Ik had al wel gezien dat vragen als deze eerder gesteld waren, maar toch was het me nog niet heelmaal duidelijk.

Dank in iedergeval voor het toch reageren

Myana

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #82 Gepost op: 18 november 2007, 11:14:58 »
Is er nog verschil in de laadvolgorde, worden bijvoorbeeld eerst alle autos geladen en dan de vrachtautos, of wordt dat per situatie bekeken?

Ik las bijvoorbeeld over de vlieland dat er specifiek wordt gekeken naar de verdeling van het gewicht en dat dat vrij lastig is. Daarom vroeg ik mij af of daar niet een vaste volgorde of structuur in aanwezig is.


Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Friesland
« Reactie #83 Gepost op: 19 november 2007, 16:21:37 »
Klasse Bob, prachtige fotografie!!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #84 Gepost op: 29 november 2007, 21:52:23 »
Weet iemand hier hoe de Friesland (en de andere schepen) is aangedreven?  Via een schroefas of is de schroef diesel elektrisch aangedreven? (of hoe dat ook heet)
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Friesland
« Reactie #85 Gepost op: 29 november 2007, 22:49:09 »
Dieselelektrisch is geen van de schepen van Doeksen aangedreven. Dit wordt aantrekkelijk als de schepen nog groter worden, dan kun je de machinekamer op allerlei plaatsen in het schip neerzetten en de eigenlijke aandrijving met elektromotoren en/of pod's doen op een andere plaats. ook is het aantrekkelijk als je bijvoorbeeld het schip aan de boegkant wilt laten voorstuwen. Nog een ander voordeel van dieselelektrisch is dat je altijd stroom op kunt wekken, en dus maar weinig extra generatoren nodig hebt (alle motoren zijn eigenlijk al generatoren dan).

Volgens mij worden de schepen aangedreven door viertakt-dieselmotoren,
« Laatst bewerkt op: 29 november 2007, 22:51:29 door PiebeJanMan »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Friesland
« Reactie #86 Gepost op: 29 november 2007, 23:22:17 »
dankje wel Redmer, was er erg benieuwd na schijnt wel vaak voor te komen bij ferry's/cruise schepen maarin dit geval dus niet.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Friesland
« Reactie #87 Gepost op: 29 november 2007, 23:35:52 »
De Midsland zit nu weer strak in de lak. Hopelijk blijven er nog wat blikjes verf over
Groet

7 januari gaat de Friesland voor een aantal weken naar de werf. Hij gaat de hal in en krijgt zeker weer een lik verf!

natureboy

  • Gast
Re: Friesland
« Reactie #88 Gepost op: 30 november 2007, 07:03:27 »
Ik wil nog even op Redmer zijn verhaal terugkomen, zonder te pretenderen volledig te zijn, dieselelectrische voorstuwing is niet zozeer afhankelijk van de grootte van het schip, als wel van het doel waarvoor het gebouwd is . Het voorbeeld van d.e. voortstuwing in de Terschellinger haven is het betonnings vaartuig Terschelling, dit schip heeft twee voortstuwingsschroeven en een dwarsgeplaatste boeg en hekschroef, Hier door is optimale manouevreerbaarheid verkregen i.v.m. betonningswerk,
In de machinekamer staan twee aggregaten opgesteld en nog een havendiesel die voor straaom zorgt als het schip stilligt. Op Terschelling is het schip, net als de ferries overigens aangesloten op het electriciteitsnet. Zeer grote tankers en containerschepen zijn eigenlijk zonder uitzondering uitgerust met een langzaamlopende tweetakt direct omkeerbare diesels met een vaste schroef. Grote cruiseschepen daarentegen krijgen inderdaad steeds meer azipods, met electrische motoren. met als voordeel , zoals Redmer opmerkt, je kunt je dieselaggregaten neerzetten waar je wilt en het is een stille voortstuwing, iets wat op dit soort schepen belangrijk is, voordeel is dan ook nog een goede wendbaarheid, nadeel van d.e. voorstuwing is een gecompliceerde en dure installatie, met een lager rendement.
Dan nog even over de Doeksen schepen, de exacte waarde weet ik niet maar de Vllieland is uitgerust met 4 Caterpillars, (buldozermotoren) 4 takt snellopende diesels die via een vertragingskast en keerkoppelingen de schroeven aandrijven, De Midsland en de Friesland hebben MAK viertakt medium speed diesels in de machinekamer staan die ook weer een via een vertraging en keerkoppeling, de schroeven aandrijven. Terwille van een goede manouevreerbaarheid heeft de Friesland twee en de Midsland een boegschroef. Het zijn zonder uitzondering vaste schroeven, immers de keerkoppling zorgt voor het omdraaien van de richting
De enige ferry van Doeksen, die was uitgerust met een verstelbare schroef (variable pitch) is de Noord Nederland 2 (ex Dageraad) geweest en daar was nog wel eens een probleem mee. Dat het ook goed kan, bewijst mijn eigen ervaring op de "Trident Rotterdam" een vrachtschip met een 16.000 pk Sulzer diesel, in het jaar dat ik als werktuigkundige op dit schip geplaatst, hebben we nul komma nul problemen met de schroef gehad.
Over dit onderwerp valt nog heel veel te vertellen maar ik wil nu maar afsluiten, ik hoop dat het leesbaar is, en als iemand vragen heeft stuur rustig een PB

Pieter

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Friesland
« Reactie #89 Gepost op: 1 december 2007, 14:59:52 »
dankje wel Redmer, was er erg benieuwd na schijnt wel vaak voor te komen bij ferry's/cruise schepen maarin dit geval dus niet.

Inderdaad, bij Texel word al vanaf 1960 discussie gevoerd met de Marsdiep of deze nou diesel-mechanisch (dus gewoon direct op de schroef-as) of diesel-elektrisch moest worden uitgevoerd. De Molengat, Schulpengat en Dokter Wagemaker zijn allemaal diesel-elektrisch.