Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Friesland

(1/143) > >>

ilovemidsland:
MS Friesland

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 30 juni 1989 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.


Enkele algemene gegevens van de Friesland:
IMO: 8801058
Callsign: PEEJ
MMSI: 245585000
Type: Passagier-/RoRo-schip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Klassebureau: Bureau Veritas

Afmetingen
Lengte (oa): 68,97 m.
Lengte (pp): 65,1 m.
Breedte (gem): 15,5 m.
Bredte (extr): 16,61 m.
Diepgang (CWL): 2,7 m.
Depth: 9,25 m.

Tonnages
DWT: 450 t.
GT: 3583 t.
NRT: 1192 t.

Capaciteit
Auto's: 122*
Passagiers: 1750**

Prestaties
Motoren: 2 x MaK 8M332AK
Vermogen (MCR): 3506 PK ~ 2578 kW
Voortstuwing: 2x schroef (fixed pitch)
Boegschroef: 1x (Voor stuwkracht naar bakboord en stuurboord aparte dieselmotoren)
Snelheid (op CSR): 13,7 knopen

Constructie
Gebouwd bij: Van der Giessen de Noord, Krimpen aan de IJssel
Bouwnummer werf: 941
Kiellegging: 20-06-1988
Tewaterlating: 19-12-1988
Opgeleverd: 17-02-1989
In dienst Rederij Doeksen: 30-06-1989 x

Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.

* In 2008 is op het bovenste gedeelte van de beweegbare autodekken de breedte van 3 naar 2 rijen verkleind. Autocapaciteit verkleind naar ongeveer 100.
** Na invoering van het boekingssysteem in 2006 wordt het schip volgeboekt tot ongeveer 1250 passagiers.


Topicstart: PiebeJanMan


hej  ik las dat de friesland eerst een verbod had van RWS ofzo

wat hield dat verbod in dan??


johan hiemstra

Hunter:
Hallo Johan,

Het schip was te groot voor de haven en had een veel te grote diepgang.
de haven was daar "niet" voor gebouwd.
Maar Jan, Wim en anderen kunnen je meer vertellen dat is wat ik er van weet.

OLAU-fan:
Het was volop in het nieuws destijds. De strijd tussen rederij Doeksen en RWS. De heer Ter Laak was van RWS-zijde in het nieuws. Communicatie was hier volgens mij het grote probleem...

Hunter:
Hallo Dirk

Ik heb ook even gesnuffeld op me computer

en vond ik deze ik heb hem van A Hagen gekregen die heeft een keer heel wat cdtjes voor mij gemaakt met doeksenfoto's ;D ;D ;D

Jon:
Heb een vraag over de Friesland, ik las namelijk ergens, dat het schip 2 autodekken heeft, is dat zo? En dan was daar ook nog iets met een hydraulische instalatie. Of is dat de deurklep?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie