Auteur Topic: De Zeeuwen van 1933/1934  (gelezen 81851 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2008, 22:31:51 »
Nu ik nog eens terug kijk, is er inderdaad meer dan een keer met de masten geschoven, want een foto uit het begin van de doeksen periode (vlak na de overname) toont het schip met de voorste mast vlak voor het stuurhuis, zoals jij  ook al opmerkt de originele plaats, later staat ie midden op het voordek, en lijken de masten me ook hoger (was toch een voorliefde van Doeksen? hoge masten.) Tot laat in de jaren vijftig heeft die mast daar gestaan en dan opeens is de achterste mast verdwenen en staat een ander exemplaar op de originele plek van de voormast, met inderdaad een joekel van een zaling. Het lijkt wel een steng van een van die oude schelpenzuigers. onder het motto: we hadden nog iets op zolder liggen en die hebben we er toen maar opgezet.

Pieter

Pieter, ergens in SSS staat een fotootje van de Noordnederland (1) toen-ie net aankwam, daar is door de rederij destijds met -kennelijk- kroontjespen direct een stel "hemelhooge" masten  op getekend. gewoon voor de mooiigheid.....
Die zaling op de schelpenzuigers zat bij mijn weten alleen op de 'Texel' en die was bedoeld om het "elektrische peiltoestel" aan te hangen toen die boot op de 'Lutine' werd gebruikt. De 'Neptunus' had een enorme steng, die later wat is ingekort.


careljan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 33
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #46 Gepost op: 12 april 2009, 13:06:51 »
Op http://www.beeldbankwo2.nl/ is onder beeldnummer 122669 een foto uit de oorlog te vinden van een gesneuvelde Duits militair die met 'militaire eer' in Harlingen van boord wordt gedragen. Foto is volgens beeldbank niet rechtenvrij.

Careljan

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #47 Gepost op: 25 november 2009, 22:34:56 »
Een foto van het SS Noordnederland (1).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:44:56 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #48 Gepost op: 22 mei 2010, 14:49:03 »
Een foto van het SS Noordnederland (1).


Fotograaf was: Cor Swart
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:39:45 door PiebeJanMan »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #49 Gepost op: 18 december 2010, 21:47:45 »
Een ansichtkaart van de Schellingerland (1) ex Zeeuwsch-Vlaanderen van de PSD. Het schip was bij indiensttreding bij Doeksen nog zwart maar is hier inmiddels wit geschilderd. De ansichtkaart is een foto en uitgave van Jeen de Vos te Midsland. De datum is mij niet bekend, de locatie moge duidelijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:43:10 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #50 Gepost op: 5 februari 2011, 23:08:36 »
Een opname van de Noordnederland die vertrekt van Vlieland. Ik dacht eerst dat dit de Schellingerland was, omdat die vaak op Vlieland voer. Die twee Zeeuwse stoomboten vind ik lastig uit elkaar te houden. Ondanks de uiterlijke gelijkenissen zijn het geen zusterschepen. De kenner zal echter aan de achtersteven direct zien dat het hier om de Noordnederland gaat. De foto is een uitgave van Hommema.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:42:45 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #51 Gepost op: 6 februari 2011, 18:06:36 »
Jeroen,

als je bij de bibliotheek "De Provinciale Boot" even inziet -ik heb het ook thuis vanzelf- dan staan daar de algemeen plannen in van beide schepen. De indeling van de (salon)ramen aan dek wijkt nogal van elkaar af. Dat geeft je meer houvast bij de verschillende foto's van deze bootjes.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #52 Gepost op: 11 februari 2011, 22:21:39 »
Een blik op Harlingen vanaf een der Zeeuwen onderweg naar Vlieland ergens in 1954. Welke van de twee Zeeuwen het is, zegt de achterzijde van deze ansichtkaart (uitgave Hommema) niet. Ik heb sterk het vermoeden de Schellingerland, omdat op de foto's van de Noordnederland de bovenkant van de reling donker is (wellicht potdeksels o.i.d.), dit in tegenstelling tot de foto's van de Schellingerland waarbij de bovenste staaf van de reling altijd wit is.

Edit:
Ik zit de opname wat langer te bekijken en weet nu zo goed als zeker dat het de Schellingerland is. Je kunt het zien aan het schroefwater, de Schellingerland was een dubbelschroever en de Noordnederland had één schroef.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2018, 11:42:14 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #53 Gepost op: 11 februari 2011, 23:24:03 »
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #54 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:59:36 »
Nog een detailverschil dat ik niet heb genoemd is, dat de 'Schellingerland'(1) na '54 een extra salon op het promenadedek had. De NN (1) had die niet).

Volgens je eigen boek was dat in april 1950 (zie blz 239 en blz 321)

Schaamrood op m'n kaken..... Je hebt volkomen gelijk!

Ik kan mij goed herinneren, dat de Schellingerland die extra salon kreeg. En ik weet welhaast zeker, dat dat in 1954 was.
Groet,
Gijs Hesselink

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #55 Gepost op: 11 oktober 2011, 14:41:12 »
uit de collectie van mijn oom, D. Stapersma:



De Schellingerland aan de veerbootkade, de Delfzijl (betonning) ligt ervoor.
De Holland III komt de haven binnenvaren.
Datering van de foto: 1948

Hierbij een ansicht die er veel op lijkt, maar nu met de sleepboten aan de kade. Datum poststempel is moeilijk te ontcijferen, maar vermoedelijk 31 mei 1951.

Groet,

Gijs Hesselink
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2013, 16:09:07 door Wim Vink »

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #56 Gepost op: 11 oktober 2011, 14:47:07 »
Hierbij 2 plaatjes (fotograaf: H.G. Hesselink) van de Schellingerland in Harlingen op 5 november 1961.

Gijsha

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 193
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #57 Gepost op: 11 oktober 2011, 22:17:45 »
Prachtige ansicht van de Noord Nederland. Als ik denk aan de bijdrage van vanmiddag van Willem Boot over de Minister Kraus, dan zou deze foto gemaakt kunnen zijn door Jan Duyf, nadat het "schopje teer" op het vuur lag.
Groet,
Gijs Hesselink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #58 Gepost op: 11 oktober 2011, 22:36:44 »
Zou kunnen, Gijs, aan de andere kant: kolengestookte stoomschepen rookten vrijwel altijd als er net wat op de vuren was gegooid. Dat kon overigens anders (natuurlijk nooit helemaal rookvrij), maar dat moest je echt kunnen en dat waren er niet zoveel. Brandden de vuren eenmaal 'lekker", dan kon je roken vermijden door op de kop bij de vuurdeur te stoken en dan het vuur wat later te spreiden met de sleis. Zwaar werk, maar je bespaarde doorgaans wel wat steenkool. "gespreid" stoken was makkelijker, maar dan moest je wel goed in de gaten houden dat de steenkool in het witte deel terechtkwam. Stoken was een vak apart, zeer zwaar en langdurig werk en slecht betaald. Meestal had een stoker geen hogere gage dan de "dekknecht" (wat we nu "matroos" zouden noemen).

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #59 Gepost op: 12 oktober 2011, 13:59:09 »
Nog een detailverschil dat ik niet heb genoemd is, dat de 'Schellingerland'(1) na '54 een extra salon op het promenadedek had. De NN (1) had die niet).

Volgens je eigen boek was dat in april 1950 (zie blz 239 en blz 321)

Schaamrood op m'n kaken..... Je hebt volkomen gelijk!

Ik kan mij goed herinneren, dat de Schellingerland die extra salon kreeg. En ik weet welhaast zeker, dat dat in 1954 was.
Groet,
Gijs Hesselink

Nee, Gijs, de datum van 13.04.1950 komt uit de kantoorjournaals van de Rederij en vermeldt dat dan de boot vertrekt naar Zwartsluis om de hut op het promenadedek te plaatsen. Dus geen 1954, maar 1950. Die journaals werden werkelijk punctueel bijgehouden. Bootje in de passagiersdienst, eruit, heer die en die naar de vaste wal, dat soort dingen. Geeft enorm veel inzicht in de dagelijkse gang van operationele zaken.
Dan telt nog, dat de Rederij in 1954 al uitgebreid bezig was na te denken over de eerste Friesland, omdat het passagiersaanbod in die jaren steil toenam. Dat gebeurde nog niet zo sterk in 1950 (zaten we nog zowat in de voorfase van de "Wederopbouw") en dus was een "aanpassing" mooi genoeg.  Zo'n hutje kon dan mooi helpen.
Toen de Rederij al serieus nadacht over de nieuwe Friesland, zullen de heren echt niet hebben gedacht aan "even" een hutje erbij met grote uitgaven op komst, dat zou zeer on-Rederijs zijn geweest.
Vraag is nog of die 'hut" nu echt nieuw was of ergens opgedoken. Dat antwoord geeft het rederijarchief niet. Voor dit soort "klassieke" schepen was het gebruikelijk zo'n dekhut in teak op te bouwen, wat natuurlijk niet bepaald goedkoop was. Teak in die tijd had minstens dertig jaar in het water gelegen en kostte een vermogen. Bekend is dat dat nog wel eens pijn deed in de portemonnee en dus werd er ander materiaal gezocht. Zo kreeg de -naar ik meen- Stortemelk II op enig moment een stuurhut van grenenhout.
De vierde Holland heeft een paar jaar terug een nieuw houten slijtdek gekregen van teak. Goede en dure oplossing, maar niet typisch voor de Holland, omdat het oorspronkelijke houten slijtdek was gemaakt van 4 cm dik Oregon pitch pine, dus een soort naaldhout.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2011, 18:48:19 door willem boot »