Auteur Topic: De Zeeuwen van 1933/1934  (gelezen 98156 keer)

natureboy

  • Gast
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #30 Gepost op: 5 juli 2008, 15:36:59 »
Over de foto van de Schellingerland: het schipvaart hier nog zonder de later toegevoegde salon op het bovendek, maar wanneer is die geconstrueerd?

Pieter
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 19:45:43 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #31 Gepost op: 5 juli 2008, 15:44:54 »
Scherpe conclusie Pieter! Was mij nog niet opgevallen.
SSS geeft (bijna) overal antwoord op. Op blz 321 vind ik dat het schip op 13-4-1950 naar Zwartsluis ging voor de bouw van een promenadedek. Houdt in dat de foto van voor die tijd is. Nu het havenlicht nog uitzoeken. Komen we ook wel achter.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 19:46:19 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2008, 12:41:25 »
Gevonden op www.volkskrantblog.nl



De Noordnederland.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 19:47:28 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #33 Gepost op: 15 augustus 2008, 12:02:04 »
Pieter,

Zowel bij de 'Schellingersland'(1) als de 'Noordnederland'(1) is gerommeld met de masten. Bij PSD stond de voormast voor de stuurhut op het promenade-/brugdek en dat is in elk geval bij de NN al direct in '33 veranderd. Bij de Sll in '34 nog niet. Wanneer welke wijzigingen zijn aangebracht weet ik niet precies, maar inderdaad, de mast op het voordek kon prima in de weg staan.

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2008, 22:44:50 »
Die foto (uit 1958) ken ik al enige jaren uit de collectie van Tjebbe Cupido. Die had destijds de negatieven te leen van een kennis. Die negatieven heb ik toen afgedrukt, zowel voor hem als voor mijzelf.
Bijgaand mijn betere kopie van de afdruk. Hij staat ook op de hoofdsite schepenvandoeksen.

« Laatst bewerkt op: 18 juli 2013, 16:07:32 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #35 Gepost op: 16 augustus 2008, 23:08:26 »
Die foto (uit 1958) ken ik al enige jaren uit de collectie van Tjebbe Cupido....

Even een vraag over deze 2 Zeeuwse schepen.
Zijn het zusterschepen of is alleen de herkomst gelijk?
De neusjes lijken in ieder geval wel op elkaar...
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #36 Gepost op: 17 augustus 2008, 01:10:36 »
Even een vraag over deze 2 Zeeuwse schepen.
Zijn het zusterschepen of is alleen de herkomst gelijk?
De neusjes lijken in ieder geval wel op elkaar...

Beide schepen komen van dezelfde werf en zijn ontworpen door dezelfde ontwerper (Bureau M A Cornelissen, maar eigenlijk door de ontwerper van de vierde Holland). Het waren beslist geen zusterschepen: de diepgang van de Schellingerland ex Zeeuwsch-Vlaanderen was geringer en die boot was een dubbelschroever, in tegenstellingtot de enkelschroefs Noordnederland ex Noord-Beveland. Schellingerland had een "kruiserhek", Noordnederland een "elliptische spiegelsteven" Zeeuwsch-Vlaanderen was gebouwd voor de Prov Stbt Dienst op de Westerschelde, de NN voor de Provinciale Stbt D op de Oosterschelde.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2008, 12:20:11 door Bob Koetsier »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #37 Gepost op: 17 augustus 2008, 21:47:12 »
Even een vraag over deze 2 Zeeuwse schepen.
Zijn het zusterschepen of is alleen de herkomst gelijk?
De neusjes lijken in ieder geval wel op elkaar...

Beide schepen komen van dezelfde werf en zijn ontworpen door dezelfde ontwerper (Bureau M A Cornelissen, maar eigenlijk door de ontwerper van de vierde Holland). Het waren beslist geen zusterschepen: de diepgang van de Schellingerland ex Zeeuwsch-Vlaanderen was geringer en die boot was een dubbelschroever, in tegenstellingtot de enkelschroefs Noordnederland ex Noord-Beveland. Schellingerland had een "kruiserhek", Noordnederland een "elliptische spiegelsteven" Zeeuwsch-Vlaanderen was gebouwd voor de Prov Stbt Dienst op de Westerschelde, de NN voor de Provinciale Stbt D op de Oosterschelde.  Details: zie "De Provinciale Boot" Franeker 2003, tekeningen staan er ook in.

Er is geen speld tussen alle technische details te krijgen. De liefhebber weet daarom dat het geen zusterschepen waren.
Maar "Jan Publiek" zag nauwelijks verschil tussen beide schepen. Daarom is het niet verwonderlijk dat ze door die categorie als zusterschepen werden beschouwd.
Het is maar een kwestie door welke bril je kijkt.....
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #38 Gepost op: 17 augustus 2008, 22:23:20 »
Klopt, Wim, maar ik kijk dan ook meestal anders dan de gemiddelde reiziger. En ik besef dat mijn bril soms meer van een  vergrootglas heeft. Zo loop je uiteindelijk toch nog met de borrelglaasjes op je snufferd. Misschien goed voor het wedje bij EVT....... ::) ;D

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #39 Gepost op: 18 augustus 2008, 09:48:08 »
Dank je wel voor de heldere uiteenzetting.
Heb die schepen helaas zelf niet (bewust) meegekregen...
Mijn actieve herinneringen begonnen met:
Friesland 1, Oost Vlieland, Schellingerland (slof), Noord Nederland (de dageraad) en Koegelwieck 1.
En uiteraard het wakende oog van de Holland (IV).
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #40 Gepost op: 18 augustus 2008, 10:05:15 »
Nog een detailverschil dat ik niet heb genoemd is, dat de 'Schellingerland'(1) na '54 een extra salon op het promenadedek had. De NN (1) had die niet).

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #41 Gepost op: 18 augustus 2008, 10:07:27 »
Nog een detailverschil dat ik niet heb genoemd is, dat de 'Schellingerland'(1) na '54 een extra salon op het promenadedek had. De NN (1) had die niet).

Volgens je eigen boek was dat in april 1950 (zie blz 239 en blz 321)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #42 Gepost op: 20 augustus 2008, 22:27:46 »
Nog een detailverschil dat ik niet heb genoemd is, dat de 'Schellingerland'(1) na '54 een extra salon op het promenadedek had. De NN (1) had die niet).

Volgens je eigen boek was dat in april 1950 (zie blz 239 en blz 321)

Schaamrood op m'n kaken..... Je hebt volkomen gelijk!

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2008, 15:14:26 »

Pieter, mooi prentje, wat voor mast dat is weet ik niet, maar in elk geval niet de originele, zie de oversizede ra. Die mast staat overigens wel op de oorspronkelijke plaats, dus niet helemaal tegen de stuurhut aan, maar op de voet tegen de railing. In "De Provinciale Boot" vind je de tekening van dit schip.

Kapiteins en stuurlui hebben overal schuld aan, daarom bergen we ze op in de stuur HUT en zitten machinsten comfortabel in de "vetLOODS".  Niet over een "vetPUT" beginnen, daar raken machinisten (en stokers) claustrofoob van.  ;<))
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2010, 14:47:46 door Wim Vink »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: De Zeeuwen van 1933/1934
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2008, 17:14:23 »
Vanwege ruimtegebrek (lees: in de weg staan voor belading met auto's) is nogal eens geschoven met masten op de Zeeuwen.
En de laatste uitvoering van SS, zoals op de foto die Piet plaatste, was kort en simpel. Waar die mast vandaan kwam, weet ik niet. Wat dat betreft ga ik mee met de gedachtengang van Piet.
Die kleurenfoto evenwel een unieke plaat!!
met vriendelijke groeten,
Wim Vink